Share

הסיפור שייך למאמר אחרי מות: קדושת המשפחה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"שמע, דני, אין לי מספיק מלים להעריך את משפחת כהן על השבת בה התארחתי אצלם" סיפר יוסי בהתרגשות לחברו דני.

"מה כל כך ריגש אותך באותה שבת, האוכל? הסיפורים?" שאל יוסי 

"לא, דווקא זה לא היה כל כך בשפע. פשוט, התפעלתי מהלכידות המשפחתית שקיימת אצלם."

"אולי תפרט יותר, יוסי"

"למשפחת כהן יש שמונה ילדים שחמישה מהם הם ילדי ההורים, ובנוסף, מגדלים ההורים באומנה עוד שלושה ילדים. במשך כל השבת לא ידעתי על כך, וגם לא ראיתי אף סימן המבדיל בין הילדים. כולם משחקים עם כולם באהבה ובעליזות. פשוט כיף…" 

"מה שמעת במוצאי שבת?"

"לאחר שסיפרו לי על כך, בקשתי מהאבא לספר לי קצת יותר על היחסים בין הילדים ואיך הם כהורים מתמודדים עם המשימה הגדולה הזאת, רציתי ללמוד על אומנה ועל משפחת כהן. האבא, אבי, סיפר לי ששלושת ילדי האומנה הגיעו אליהם לפני כשנה. אך, כבר כשהחליטו הוא ואשתו להסכים לגדלם, עוד טרם הגיעו הביתה, קראו לחמשת ילדיהם וסיפרו להם על החידוש בהרכב המשפחתי שעומד לקרות. הילדים שמעו, שאלו ובסוף גילו את הסכמתם ורצונם. המשכתי לשאול אותו שאלות רבות והוא השיב לי על כולן בסבלנות"

"יוסי, ראשית תודה על ששיתפת אותי בחוויה כל כך מיוחדת. בזכותך, יש לי עכשיו רעיון. המורה בקשה מכל הכיתה להביא סיפורי משפחה מיוחדים . אני רוצה לפגוש את אבי כהן, ראש המשפחה, לשיחה יותר ארוכה. אתה חושב שהוא יסכים?"

"נראה לי שכן, הוא איש חביב מאד"

"מר כהן, שלום."  פנה דני בשיחה טלפונית למר כהן "האם אוכל לפגוש אותך לשיחה על משפחתך?"

"בשמחה"

"מר כהן, ספר נא לי קצת על מה שעומד מאחורי ההצלחה שלכם כהורים וכמשפחה בגידול שמונת הילדים"

"שמע דני חביבי. הכל תלוי ברצון. ברגע שהסכמנו אשתי ואני לקבל את ילדי האומנה, הכל המשיך בקלות"

"אני לא מבין. הרי עיקר המשימה היא להביא את הילדים שלכם להסכים שיצטרפו למשפחה עוד שלושה ילדים זרים, לא קרובי משפחה.  זה שאתם הסכמתם, לא מבטיח שגם הילדים יסכימו."

"עקרונית, אתה צודק. כך זה גם נוהג במשפחה רגילה. אבל אתה צריך לדעת  שאצלנו הסיפור הוא הסטורי. הוא מתחיל לפני הרבה שנים. עוד לפני שנולד לנו הילד הראשון, ידענו אשתי ואני איזו משפחה אנחנו רוצים להקים. וכשנולדו הילדים, חינכנו אותם על יסודות הערכים שהיו כבר מוכרים ורגילים לשננו."

"האם תוכל למקד את סוד ההצלחה במילה אחת או שתיים?"

"כן, דני, שם הנוסחה הוא 'נתינה' . תחילה חינכנו את עצמנו, אשתי ואני, לתת זה לזה, וכשנולדו הילדים יזמנו הרבה הזדמנויות של נתינה הדדית. קראנו גם הרבה חומר בנושא זה. מצאנו שגם ברחבי העולם, לא רק ביהדות, הנתינה היא מידה או תכונה טבעית והרבה מבריאותו של האדם תלוי ברמת הנתינה שלו"

"תודה לך מר כהן על הזמן שהקדשת לי, ויותר על הפתיחות שלך לשתף אותי בעניינים אישיים"

"תודה גם לך דני. אני לא רואה בכך עניין אישי. אני שמח לשתף עוד ועוד אנשים כדי שיותר ויותר אנשים יאמצו את מידת הנתינה כחלק מההתנהלות היומית שלהם"

הצעת דיון

  1. ממה התפעל יוסי בביקור אצל משפחת כהן?
  2. מהו סוד ההצלחה של משפחת כהן.
  3. ממתי התחילו מר כהן ואשתו להכשיר עצמם לחינוך הילדים?
  4. האם גם אתם מכירים "משפחה שכזאת"? ספרו.

קרדיט תמונות: אווזים- Andrea