הסיפור שייך למאמר פרשת בהעלותך: הקפדה על צדיקים. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אתם לא חושבים שהגזמתם?" פנה שר החינוך לוועדת הביקורת שהקים, כשהתיחסו בחריפות לתפקודו של המנהל יואב. יואב, מנהל את בית הספר על שם ש"י עגנון כבר שבע שנים ובשנה האחרונה היו לו תקלות בניהול בית הספר.

"כבוד השר, במחילה מכבודך, אינך מכיר את כל פרטי הסיפור. המנהל יואב קיבל מאתנו הדרכה צמודה במשך שנה שלמה לניהול תקין של בית ספרו: תשלום משכורות, טיפול בהעדרויות מורים ועוד. הדרכה זו הביאה אותו לשיפור משמעותי בניהול, ובמשך חמש השנים האחרונות לא היו אצלו תקלות."

"אם כך, עוד יותר לא ברור לי מה הבהלה סביבו"

"בשנה האחרונה גילינו, במהלך בקורת שביצענו בבית הספר, חמש תקלות בניהול בית הספר."

"מהי רמת החומרה של התקלות" שאל השר

"אמנם, הן תקלות קלות, אבל למנהל שקיבל מאתנו הדרכה צמודה, הן נחשבות חמורות. מנהל רגיל מוותרים לו עליהן, אך מיואב ציפינו הקפדה ודיוק הרבה יותר ממנהלים אחרים."

"מה אתם חושבים שצריכה להיות תגובת המשרד על כך?"

"חשבנו להציע שבמקום להעניש אותו, נדרוש ממנו מספר דברים שיועילו לא רק לבית ספרו אלא לעוד בתי ספר:

  • לתקן תוך שלושה חדשים את התקלות.
  • לקבל על עצמו אימוץ שלושה מנהלים, אותם יחנוך במשך השנה ויביא אותם לשיפור משמעותי בהתנהלותם כמנהלים."

 

"אני מקבל את המלצתכם, אך כדאי שתנסחו מכתב מכובד אליו, בו תסבירו את החומרה שאתם רואים בתקלות שגיליתם ומדוע שונה ההתיחסות שלכם אליו מאל אחרים"

ועדת הביקורת ניסחה מכתב ליואב מנהל בית הספר על שם ש"י עגנון. במכתב כתבו בין היתר:

"במקורותינו מסופר על הרבה צדיקים שנענשו על עברות קלות, כאלה שאצל אחרים לא היו נחשבות כמעט לכלום. מדוע? כיון שדרגתם הרוחנית היתה כה גבוהה, שניתן היה לצפות מהם התנהגות ברמה גבוהה גם כן. מתוך הערכה גדולה לעבודתך בחמש השנים שקדמו לשנה האחרונה, חשבנו שאך טבעי הוא שלא תגיע בעבודתך לתקלות שגילינו. והנה, השגיאות מגיעות לכל אחד, וגם אתה שגית. כדי שבעתיד תהיה זהיר יותר, ונקי מנקיפות מצפון על אותן עברות קלות, החלטנו לקנוס אותך בדרך מיוחדת, להטיל עליך פעילות שתתן לך סיפוק, מצד אחד, ותתן תועלת לחבריך מנהלי בתי הספר, מצד שני."

יואב קיבל את המכתב ולאחר תחושת צער קלה, הגיב במכתב תשובה לוועדה, באופן מפתיע:

"אולי תופתעו מתגובתי, אך זו הזדמנות עבורכם להכיר אותי מעט. ראשית, אני מקבל באהבה את הביקורת. היא נכונה, ומייד נגשתי לתקן את מה שאני יכול. בעניין בתי הספר, כל המנהלים במחוז הם חברים טובים שלי, ואשמח לעזור לכל המעוניין. דעו לכם, חברי הועדה, ציפיתי כבר הרבה זמן לביקורת. זוהי ביקורת בונה שמטרתה לתקן ולשכלל, לא לחפש נכשלים. הלוואי והביקורות שלכם תתקבלנה בברכה על ידי כל המנהלים במחוז, ונזכה בכך לשיפור משמעותי במערכת החינוך. שוב תודה על הביקורת"

הצעת דיון

  1. מדוע הקפידה ועדת הביקורת על המנהל יואב?
  2. איך קיבל יואב את הביקורת של הועדה ביחס לתקלות שגילו בעבודתו?
  3. האם הסכים יואב לבצע את המשימות שהטילה עליו ועדת הביקורת? מה היתה תגובתו?
  4. האם גם אתם מכירים מישהו שקיבל ביקורת מתוך הערכה רבה אליו?

 

קרדיט תמונות: עץ- Dilys Thompson