הסיפור שייך למאמר סיפור ילדים: בחירה חופשית. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אבא, המורה לספורט לא מוותר לנו" הכריז נועם בפני אביו שאול.

"למה אתה מתכוון, נועם?"

"אתה זוכר שבחרתי במסלול א' של האימון לנבחרת הכדורסל?"

"כן, נועם. מה קורה באימון של המסלול הזה?"

"אבא, אני אסביר לך. המורה לספורט קבע שיהיו שני מסלולים: א' וב'. מי שבחר במסלול א' מתאמן יותר ובעוד חודשיים יעברו כולם מבחן. מי שיצליח בו ייכנס לנבחרת הכדורסל של בית הספר"

"ואיך היה לך עד עכשיו?"

"היה טוב, לא שאני מתלונן, רק פשוט קשה…"

"נועם, כבר לימדתי אותך שמה שקשה בחיים, סימן שהוא טוב. זוכר? אתה זוכר שלפני שנה הסכמת להצטרף לחידון התנ"ך של בית הספר, למרות שהיה לך קשה, כי השתכנעת שזה טוב. לכן, תרגיש טוב עם הקושי הזה ותזכור שרק תרוויח מזה. בסדר, נועם?"

"אבא, אני מרגיש בסדר עם הקושי הזה, למרות שהאימונים ממש קשים. המורה מחייב כל אחד מאיתנו לקלוע 2 'סלים' בכל אימון"

"טוב, נועם, אני סומך עליך. מאחל לך הצלחה באימונים, כי זה גם מפתח את הכושר שלך. ואם תיכנס לנבחרת – מה טוב, אבל זה לא העיקר."

האימונים התקיימו פעמיים בשבוע בשעות אחר הצוהריים, על חשבון שעות הפנאי של התלמידים. בתום שני חודשי אימון, בחר המורה, לאחר מבחן, נבחרת כדורסל מבין המתאמנים. נועם זכה להיכלל בה.  לקראת סיום שנת הלימודים, התקיימה אסיפת הורים.

"הורי נועם, אתם מוזמנים להיכנס" קרא המחנך אבי.

"אני רוצה לומר לכם שאני מופתע. לא מההישגים של נועם באימונים, אלא, בעיקר, מהישגיו בלימודים"

"על זה כמעט לא דיברנו אתו בבית. מה באמת מפתיע אצלו?"

"בתחילת האימונים חששתי שהדבר יגרום לירידה בלימודים אצל נועם, אבל להפתעתי, הוא הצליח לשמור כל השנה על רמת לימודים טובה."

"ראשית, תודה לך ולכל הצוות. נראה לנו שזה הרבה בזכותכם. אבל אני אוסיף עוד משהו. אצלנו בבית הרגלנו את הילדים לקחת אחריות על הלימודים שלהם, ולכן כשנועם ביקש רשות להצטרף לאימונים בכדורסל, נתנו לו להחליט בעצמו, ובקשנו ממנו רק לשקול אם זה לא יפגע לו בלימודים. לכן איננו מופתעים מהתוצאות. פשוט הילדים אצלנו הורגלו לבחור בטוב, גם אם הוא קשה להשגה." הבהירו ההורים

"נועם, היינו בשיחה עם המחנך. שמחנו לשמוע ממנו שאתה נמצא ברמה טובה בלימודים. וזה מוכיח לנו שוב שהכלל שלמדנו נכון גם בלימודים: מה שקשה הוא טוב. ודאי שלא היה לך קל בתקופת האימונים להכין שיעורי בית כל יום, ולהצליח במבחנים. כל הכבוד לך, נועם" בישרו ההורים לנועם בשמחה.

"נועם, מעריכים אנו מאד את מאמציך הן בלימודים והן בספורט. החלטנו לתת לך מתנה להבעת הערכתנו. בחר לך בין דיסק של שירי המחתרות ובין ספר קריאה על מלחמת 'ששת הימים' " בישרו עוד ההורים לנועם

"גם בזה קשה להחליט, סימן ששתי ההצעות טובות, נכון? בכל זאת אני חושב שספר קריאה חשוב יותר מדיסק. תודה לכם הורי היקרים על האכפתיות בחינוך שלי ושל האחים שלי. בזכותכם הצלחתי והגעתי להישגים האלה."

הצעת דיון

  1. האם נועם השתתף במסלול א' מתוך בחירה חופשית?
  2. האם הקושי שבאימונים גרם לנועם לסגת מהמסלול?
  3. מהו העיקרון שלימדו ההורים את נועם?
  4. האם גם אתם בחרתם חופשי במשהו? במה?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.