הסיפור שייך למאמר פרשת בראשית: צניעות. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אמא, ההופעה שלנו נועדה לעוד שבועיים"  דווחה נועה לאימה נעמה.

נועה סיימה כעת שנה של השתתפות בחוג בלט של המתנ"ס. לקראת סיום עונת החוגים החליט המתנ"ס לקיים הופעות לציבור הרחב של משתתפי החוגים השונים.

"נועה, את ודאי שמחה, חיכית ליום הזה, נכון?"

"אמא, את צודקת, אבל משהו מפריע לי בהופעה הזאת"

"מה מפריע לך?"

"ראי נא, אמא, החוג התקיים במשך כל השנה. מי שנכח בהופעות במשך כל השנה היו הבנות והמורה לבלט, כמובן. מדי פעם ביקרה בחוג גם מנהלת המתנ"ס. התלבושת המיוחדת לרקדנית בלט היא מיוחדת ולא מקובל ללכת בה ברחוב…לא הייתי רוצה שבנים יראו אותי בלבוש זה. לכן אני שמחה על עצם ההופעה, זהו סימן לסיום שנה מושקעת בחוג, אבל לא שמחה שההופעה היא בצבור"

"מה היה יכול להתאים לך?"

"הופעה בפני בנות ונשים בלבד"

"אני שומעת אותך וגם מבינה. זה אכן לא מתאים ולא צנוע שבנים יצפו בהופעה של רקדניות בלט. תני לי לחשוב עם אבא על איזשהו רעיון שעולה כעת בדעתי?

אבא יוסי הגיע הביתה. אמא נעמה שתפה אותו בתחושות אי הנעימות של נועה. גם אבא הזדהה עם תחושתה ואז הציעה נעמה את הצעתה.

"מה דעתך, יוסי, שנציע למתנ"ס לקיים ערב הופעה נוסף לנשים ובנות בלבד?"

"לא כל כך נראה לי, כי זאת הוצאה מיותרת מבחינתם"

"כדאי לבדוק. דווקא את הטענה הזאת של נועה שמעתי מאמא נוספת. אולי יש עוד בנות שלא נעים להן להופיע בפני בנים וגברים, כך שיתכן ותהיה היענות להופעה נפרדת"

"אם כך, נסי זאת מול המתנ"ס"

נעמה החליטה לנסות, כי אין לה מה להפסיד, הרי בכל מקרה נועה לא מוכנה להופיע בפני בנים.

"שלום, מדברת אם אחת המשתתפות בהופעת הבלט. בתנו נועה לא מעוניינת להשתתף בהופעה המתוכננת, בגלל שהיא פתוחה לכלל הצבור, כולל גברים ובנים. מתברר שישנן עוד כמה חברות בדעה זו. שאלתי היא: האם אתם מוכנים לבדוק אפשרות של קיום הופעה נוספת, לנשים ובנות בלבד?"

"הקשיבי נא, הדבר תלוי בהסכמתה של מנהלת המתנ"ס. אני אפנה את בקשתך אליה"

לאחר יום התקשרה מנהלת המתנ"ס.

"גברת נעמה, שלום. חשבנו על בקשתכם. אני לא שוללת אותה אלא מתנה את קיומה ברכישה מראש של מאתיים כרטיסים. ללא כמות זו, לא נוכל לצאת בהופעה נוספת מסיבה כלכלית."

נעמה שמעה והפנימה את התשובה.

"יוסי, 'הכדור עכשיו בידינו'. אם נצליח לעניין מאתיים רוכשות כרטיסים, המתנ"ס יהיה מוכן לקיים הופעה נוספת. האם אתה מוכן להשתתף במאמץ לגיוס משתתפות?"

יוסי חשב לרגע ואחר כך השיב בחיוב.

נעמה ויוסי הפיצו את תשובת מנהלת המתנ"ס בקרב חבריהם, דרך הוואצאפ הקהילתי והנה, תוך יממה, הגיעו ל 190 רוכשות. למחרת פנתה נעמה שוב למתנ"ס.

"שלום, כאן שוב נעמה. אני שמחה לבשר שהגענו לאחר מאמצים ל 190 רוכשות. תוכלו אולי לוותר לנו על 10?"

"נעמה, כל הכבוד. עשיתם את זה מהר מאד. בהתחשב ברצון הגדול שלכם ושל חבריכם, שהוכח גם בהצלחה שלכם לגייס 190 רוכשים תוך פחות מיומיים, ראשית אני מוכנה 'לספוג' את החסר, ובנוסף, ברצוני להעניק חמישה כרטיסי כניסה חינם לבני משפחתכם או חבריכם"

ההורים של נעמה שלחו מכתב תודה למנהלת המתנ"ס בשם כל המשפחות שפנו והודיעו לבתם נעמה ולכל הרוכשות, שאכן הרעיון להופעה נפרדת התקבל בתודה ובהערכה רבה.

נועה יצאה כמעט מגדרה בהבעת התודה להוריה שלקחו את נושא הצניעות בהופעה ב"גדול". ההופעה השנייה התקיימה והשתתפו בה כשלש מאות נשים ובנות, הרבה מעבר למצופה.

"נועה, בתנו היקרה" פתחה אמא נעמה בדברי סכום "בזכות עקשנותך ורצונך התמים והאמתי לשמירה על צניעותך זכית לא רק להשתתף בהופעה מסכמת של החוג לבלט, אלא לגרום לכך שעוד ועוד בנות ונשים שהתלבטו בנושא יחליטו בסופו של דבר להגיע להופעה השנייה, ולבטל את השתתפותם בהופעה הראשונה הכללית. אכן, הפסדת את ההופעה הגדולה אבל הרווחת את הזכות הגדולה שבמעשה מיוחד זה"

הצעת דיון

  1. מה להבנתם מבטא הערך "צניעות"?
  2. מדוע לא הסכימה נועה להשתתף בהופעה הראשונה הכללית?
  3. מדוע החליטה מנהל המתנ"ס להעניק כרטיסים לכניסה חינם להופעה השנייה?
  4. האם גם אתם פוגשים את ערך הצניעות בחיי היום-יום? באיזה הקשר?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.