הסיפור שייך למאמר פרשת ויגש: הכל לטובה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אמא, קשה לי בשיעורי אנגלית" רטנה נועה בפעם המי-יודע-כמה בפני אימה חגית

"נועה, מצטערת, דיברנו על זה מספיק פעמים, גם עם אבא. עזרנו לך בתחילת השנה. זהו, הגיע הזמן שתתמודדי בעצמך בנושא"

נועה ניגשה לחדרה, פרצה בבכי וקולה נשמע עד המטבח.

"נועה, מה קורה? זה לא פתרון. נכון שלא נעים לך לשמוע שוב ושוב את מה שאמרתי, אבל, תביני, אין זה נכון שנעזור לך תמיד, כי בעצם לא את עושה את שיעורי הבית, אלא אנחנו"

חגית ניגשה בכל זאת אל נועה, חיבקה והרגיעה אותה

"אמא, אני רוצה ללכת לשרית, חברה שלי מהכיתה, להתכונן יחד למבחן באנגלית שיהיה לנו בשבוע הבא"

"טוב מאד, נועה, אני מרשה לך. בהצלחה"

הלימוד בחברותא עם שרית היה מוצלח. הן למדו יפה ביום זה והחליטו להיפגש בכל יום ללימוד, עד המבחן. בערב השלישי התקשרה יעל, אמא של שרית, אל חגית

"תשמעי, הופתעתי מהבת שלך, לא האמנתי. אני מכירה אותה מהביקורים הקודמים. לא נעים לי לומר, אבל מי שהוביל את הלימוד אז, היתה זו שרית, והנה, בימים האלה, ראיתי שינוי. נועה גילתה יידע יפה באנגלית ואף סייעה לשרית במספר תרגילים"

"אינני יודעת להסביר זאת, אך, אולי, העובדה שהפסקנו לעזור לה בבית בשיעורים באנגלית, גרמה לה להתעורר ו'לתפוש את עצמה בידיים' ".

המבחן באנגלית התקיים. המורה בדקה את המבחנים והציון של נועה הפתיע את כולם. היא קבלה 90 כאשר הציון האחרון שלה היה 70 בלבד. 

"תלמידות יקרות, שימו לב. אני שמחה לבשר לכן שרמת הציונים במבחן האחרון עלתה מאד והחלטנו בישיבת המורות לאנגלית עם רכזת המקצוע לקיים 'מרתון אנגלית' בעוד חודש." הודיעה המורה לאנגלית לתלמידותיה

"למה את מתכוונת, מורתנו?" שאלו התלמידות

"מרתון, זה שם של עיר ביוון שממנה יצא רץ מהיר, שהצטיין בריצתו המהירה. על שמו מקיימים מבצעים גדולים, בעיקר מסלולי ריצה, ואנחנו מעוניינות לקיים 'ריצה' באנגלית, כלומר לקיים פעילויות רבות סביב השפה, לאורך יום לימודים"

"מה יכלול המרתון?" שאלו התלמידות

"המרתון יכלול: תחרות בקריאת ספרון ותרגומו, בקיאות באוצר מלים, העתקה מהירה של פיסקה מסיפור והכנת שאלות על סיפור קצר"

הפעילות לקראת המרתון החלה. תלמידות קבלו תרגילים והנחיות וגם הודעה על מתן פרסים לשלוש המצטיינות במרתון.

"אמא, קבלנו היום הודעה לא קלה" פתחה נועה בהגיעה הביתה. "המורה לאנגלית הודיעה שיהיה 'מרתון' באנגלית בעוד חודש. הוא יכלול קריאת ספרונים, אוצר מלים, קריאה מהירה והכנת שאלות עצמית לסיפור. אני לא יודעת איך להתכונן, ואם בכלל אצליח בכל המשימות האלה"

"נועה, אל דאגה. לכי היום אחר הצהריים לשרית. שבו וחשבו על רעיונות. אם תצטרכו את עזרתי אשמח לעשותה"

שוב אמא חגית בחרה לתת לנועה להתמודד בעצמה עם המשימות ולא "לעזור" לה. על פניו נראה שאכן יהיה קשה לה, כי רוב השנה לא היו לה הישגים יפים באנגלית"

"אמא, התקשרנו לספרייה הצבורית והתברר שיום אחד בשבוע יש עזרה באנגלית לכל מי שמעוניין. קבענו שרית ואני ללכת היום ולהיעזר בשירות הזה." הודיעה נועה לאימה.

שרית ונועה הלכו לספרייה. הם פגשו שם ספרנית דוברת אנגלית שהציעה את עזרתה בכל מה שביקשו. היא אף הכינה איתן תכנית עבודה מקבילה למשימות שיהיו במרתון, וכך קידמה אותם יפה בהכנות לקראת יום המרתון באנגלית.

"תלמידות יקרות. זהו. הגענו ליום הגדול. היום יתקיים המרתון. יש תכנית מפורטת על לוח המודעות. בתכנית משובצות תלמידות בכל אחת מארבע התחנות. בסיום כל שלב עוברות התלמידות לתחנה הבאה, כך שעד סוף יום הלימודים תבצעו כולכן את כל המשימות"

המשימות היו מאתגרות. אך שרית וחגית שהשקיעו בהכנות ונעזרו בשירות שהציעה הספרנית, עמדו יפה בכל המשימות

"תלמידות יקרות, ראשית ברכת 'יישר כוח' גדולה לכל אחת מכן על המאמצים הגדולים שעשיתן לקראת יום זה. שמחה אני להודיע על שלושת הזוכות במרתון…במקום הראשון – נועה! "

התלמידות פצחו בשירה לכבוד זכייתה של נועה, ואילו היא עצמה היתה מאושרת שאין כמוה…

איך הסיפור פוגש את פרשתנו

יוסף עבר מסכת ייסורים קשה. לאורך כל הדרך שם בטחונו בה' ואמר לעצמו "הכל לטובה". אכן, הוא הצליח לראות בכל המקומות אליהן הושלך את יד ה' המשגיחה עליו ושהכל היה לטובה, עד להגיעו לתפקיד הרם – משנה למלך מצרים. גם נועה זכתה להצלחה, בזכות הוריה שלא ויתרו לה, וראו בקשיים שלה – "הכל לטובה", כדי לחשל אותה ולמצות את יכולותיה הלימודיות. בזכות זה זכתה נועה להגיע למעמד מכובד בתחרות המרתון.

הצעת דיון

  1. מהו פירוש הערך "הכל לטובה"?
  2. מה דעתכם על הימנעות האמא חגית מלעזור בשיעורי הבית לנועה בתה?
  3. איזו טובה יכולה לצמוח מהמצב הקשה שיש למישהו במציאת פרנסה?
  4. האם קרה שנוכחתם לגלות באירוע לא קל שהיה לכם ש"הכל לטובה"? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.