הסיפור שייך למאמר פרשת ויחי: חינוך ילדים. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"תלמידים יקרים, שלום. בעוד כחודש מסתיימת שנת הלימודים." כך פתחה המנהלת טובה את שיחת הסיכום בפני תלמידי כיתה ו' בבית הספר "עגנון". "עבורכם יהיה זה סיום כיתה ו' וגם סיום הלימודים בבית הספר שלנו, בית ספר שכל כך אהבתם והוא החזיר לכם אהבה. לקראת סיום שנת הלימודים אקיים אתכם שיחות אישיות יחד עם הוריכם. לפניכם הזמנה למועד השיחות האלה. אבקש מכם להעביר אותה להורים. תודה"

מועד השיחות האישיות הגיע. ההורים וילדיהם הגיעו לבית הספר, כל אחד בשעה שנקבעה לו מראש. תורו של עמיעד ישראלי הגיע. ההורים עם עמיעד נכנסים לחדר המנהלת.

"משפחת ישראלי, שלום. מה שלומכם? נראה לי שדברי יהיו משעממים…כי אני חוזרת עליהם כמעט בכל מפגש אתכם" פתחה המנהלת טובה את דבריה עם חיוך קל.

"לנו, בכל אופן לא משעמם לשמוע את הדברים הטובים שיש לך לספר לנו" הגיבו ההורים. חיכינו בציפיה לשיחה זו. שמחים שעוד ילד מסיים לימודיו בשמחה בבית הספר הזה בניהול הטוב שלך, המנהלת טובה"

"מה אומר לכם? עמיעד מצטיין בלימודים, אך בעיקר במדות. לא רק בינו ובין המורים, אלא גם עם אב הבית ועובדת הנקיון. כשהיה תורן כיתה לא הזדרז לצאת הביתה בתום הלימודים, עד שאחרון הכסאות יהיה מורם והרצפה תהיה נקיה מלכלוך גס."

"טובה, זה בדיוק מה שמעניין אותנו. על הלימודים אנחנו פחות דואגים, כי זה דבר שניתן להשלים, אך חשוב לנו לדעת איך הוא בהתנהגות."

"עמיעד, אתה מוכן לצאת לרגע מהחדר?…" בקשה המנהלת

עמיעד יצא, כי המנהלת עמדה לספר בשבחו ולא רצתה לגרום לו להסמיק מרוב מבוכה…

"עוד רגע תבינו למה בקשתי מעמיעד לצאת.  יום אחד הייתי עדה לשני משפטים שאמר עמיעד לאב הבית ולעובדת הנקיון. היה זה בשבוע תורנות שלו. הוא התעכב כרגיל לוודא שהכתה מסודרת וכשיצא לדרכו הביתה, פגש במסדרון את אב הבית ואת המנקה. הוא שלף לכל אחד משפט מחמיא"

"מה? מה הוא אמר לכל אחד?"

"לאב הבית אמר: 'תודה לך על הטיפול המסור שלך בכל בקשה שלנו.' לעובדת הנקיון אמר: 'תודה לך על הכתה הנקיה שאת מגישה לנו בכל יום לקראת יום הלימודים הבא.' "

"עמיעד, אתה יכול להכנס עכשיו"

"המנהלת טובה, תודה לך על הדברים החשובים האלה. בהזדמנות זו אנחנו ההורים רוצים להודות לך אישית על החינוך הנפלא שהענקת לעמיעד יחד עם כל צוות המורים שלו. זוהי הזדמנות שלנו גם להודות לך על שנים רבות של חינוך מעולה לילדינו שלמדו כאן. זהו הילד החמישי שלנו שמסיים את בית הספר 'עגנון' וברוך ה', כולם היו שבעי רצון מהלימודים ומהיחס של המורים אליהם וגם אנחנו שבעי רצון ממה שקבלו כאן."

"רגע, בבקשה, אמא. גם אני רוצה לומר משהו." בקש עמיעד "אתם ההורים היקרים שלי לא נמצאים פה כל יום. אני יכול לומר לכם שהמנהלת שלנו כל כך טובה, כי היא מצליחה להתמודד עם בעיות קשות של כמה תלמידים ושניים מהם ראיתי אצלם שיפור גדול בהתנהגות בזכות היחס החם של המנהלת אליהם. גם אני רוצה להודות למנהלת באזני הורי היקרים על כל מה שעשית לנו במשך שש השנים מאז הגעתי לכיתה א' "

"לסיום, אבקש מכם קצת עצות להצלחה בחינוך ילדי ישראל. אתם זכיתם לחנך ילדים כל כך טוב. בדורנו זוהי משימה לא קלה בכלל. אז איך עשיתם את זה?"

"האמת היא שאנחנו לא יודעים…אנחנו לא מורים ולא פסיכולוגים ולא יועצים שנדע לנתח את מה שאנחנו עושים מדי יום. אני רק יכולה לספר לך מה בעלי ואני עושים כל יום עם הילדים, אולי זה חשוב ושייך לחנוך הטוב. ובכן:

  • אני בכל בוקר מעירה את הילדים בשמחה. עם מוסיקה רגועה ברקע.
  • לפני השינה דואגת שכולם יכינו יפה את הילקוטים לקראת יום המחרת.
  • מאחר ואני לא עובדת, אני מקבלת את הילדים כשהם מגיעים מבית הספר, שוב בשמחה. שואלת כל ילד: 'איך היה לך היום בבית הספר?'
  • הילדים אצלנו חייבים להיות מנויים בספרייה הצבורית. כל יום יש לנו 'שעת קריאה'. על כל ילד להספיק להכין את שיעורי הבית שלו עד אז.
  • האבא מגיע מהעבודה קצת מאוחר ועייף. אבל הוא לא מוכן לוותר על 5-10 דקות של מפגש אישי עם כל ילד, לשיחה, לסיפור, למשחק או כל מה שירצה הילד.

בקיצור, אנחנו משתדלים לבטא הרבה אהבה ושמחה לילדים, מעודדים אותם ומשדרים להם אימון רב ביכולותיהם."

"משפחת ישראלי היקרה. זכיתי להיות שותפה קטנה בחינוך הנפלא שאתם מעניקים לילדיכם. יהי רצון שתזכו לראות אותם ממשיכים בדרככם לתפארת המשפחה ועם ישראל כולו." סיימה המנהלת טובה בהתרגשות את השיחה.

הצעת דיון

  1. מהו הדבר החשוב ביותר שראתה המנהלת בעמיעד?
  2. מדוע חשבה המנהלת שדבריה בשיחה עם ההורים יהיו משעממים?
  3. מה מכל העצות של האמא מוכר לכם?
  4. האם גם אתם אמרתם מילה טובה לאב הבית או לעובדת הנקיון בבית ספרכם? מה אמרתם?

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.