הסיפור שייך למאמר פרשת ויצא: קנאה חיובית. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אמא, יש לי חברה נהדרת בכיתה" פתחה צפורה את דבריה בפני אמא רינה, בשובה מבית הספר. "קוראים לה רונית. אנחנו משחקות יחד בכל הפסקה. היא פשוט חמודה וטוב לי אתה"

"צפורה, את משמחת אותי. כמה נעים לשמוע שטוב לך ושיש לך חברה כזאת. המשיכו כך. בהצלחה"

החברות בין השתיים אכן נמשכה תקופה ארוכה, עד שפתאום הגיעה למשבר…

"אמא, אני לא מבינה מדוע המורה משבחת את רונית כל כך הרבה ואילו אני לא זוכה לכך" הביעה צפורה את תלונתה יום אחד בפני אימה.

תחושת הצער של צפורה התפתחה לכדי קנאה ברונית והדבר פגע ביחסי החברות ביניהן. היא הפסיקה להזמין אותה אליה הביתה, וגם בבית הספר העדיפה להימנע מלשחק איתה.

"צפורה, חשבי נא על הסבר, אולי תמצאי."

"אין לי הסבר. אני חושבת שגם אני תלמידה טובה. המורה לא רק משבחת אותה, אלא נתנה לה מכתב הצטיינות בשבוע  שעבר, צמוד לתעודת המחצית"

"אולי הסיבה לכך היא ההשתדלות שלה בלימודים, המאמצים הגדולים שהיא עשתה במשך מחצית השנה? צפורה, את יודעת שאבא ואני מעריכים אותך מאד. את משתדלת מאד לעזור בבית, ובמיוחד לאחים הצעירים שלך, אבל שמתי לב לאחרונה, שהציונים שלך במבחנים לא היו גבוהים."

"יש לזה סיבה. בזמן האחרון השתעממתי בשיעורים, לא הייתי מרוכזת, ולכן גם לא הצלחתי במבחנים"

"חבל, צפורה, שלא שיתפת אותנו. אולי היינו בודקים את הסיבה לשעמום ויחד פותרים את הבעיה. בכל אופן, אני מכירה את כוחותייך ובטוחה שאם רק תחליטי להשתפר, תוכלי ותצליחי."

אמא רינה חשה בירידה ביחסי החברות הטובים שבין רונית לצפורה. הדבר ציער אותה מאד, ולאחר התיעצות עם אבא קראה לצפורה לשיחה.

"צפורה, שימי לב. כמו שאמרתי לך, אבא ואני מכירים את כוחותייך. את מסוגלת לשנות מאד את רמת הציונים שלך. חבל לנו על הקנאה שלך ברונית שמביאה אותך להתרחקות ממנה. להיפך, קחי בבקשה את הקנאה בה לכיוון חיובי, בונה. התחילי לחשוב בסגנון הזה: 'מה אני יכולה לעשות כדי להצליח?' או 'מה נדרש ממני כדי להשתפר?'. אני בטוחה שאם תחשבי בכוון חיובי, לא רק שתצליחי, אלא תתיחסי להצלחה של רונית באופן אחר, בשמחה!"

צפורה פרצה בבכי. היא נזכרה בימים הטובים של החברות עם רונית. אמא הרגיעה אותה, דובבה אותה ולאחר מספר דקות נרגעה צפורה והגיבה.

"אמא, אני אוהבת אותך ואת אבא. תודה שאתם מעודדים אותי ונותנים לי כוח להשתפר. אני מוכנה לנסות, אבל מבקשת ממך, אמא, למצא פנאי לשבת אתי במיוחד לפני מבחנים כדי לחזור יפה על החומר"

צפורה יצאה מחוזקת ומעודדת מהשיחה עם אמא רינה. הן ישבו והכינו תכנית צמיחה ושילבו בה לימוד קבוע של צפורה עם אמא. התוצאות הטובות לא איחרו לבא, וצפורה התחילה להביא הביתה ציונים גבוהים וגם כאלה שאף פעם לא היו לה.

"אמא, יש לי הפתעה בשבילך. חזרתי להיות חברה קרובה של רונית. הכל בזכותך! השיפור בציונים עודד אותי. הפסקתי לקנא בה וזהו זה. הכל טוב."

"צפורה, הכל בזכותך את! את עשית מהפך ממשי. פשוט, הפכת את הקנאה השלילית לקנאה חיובית, בונה. ראית בהצלחה של רונית גורם מאתגר עבורך להצלחה. הקנאה לא באה מתוך תחושת פגיעה, עלבון, אלא מתוך חשיבה חיובית: 'האם גם אני יכולה להצליח כמוה?' 'מה אני צריכה עשות לשם כך?' צפורה, יש לי בקשה ממך. טלפני לאמא של רונית ושאלי אותה מתי יום ההולדת של רונית. אני רוצה להזמין אותה למסיבת הפתעה אצלנו" סיימה כך אמא את הבעת שמחתה.

הצעת דיון

  1. מהו ההבדל בין קנאה חיובית לקנאה שלילית?
  2. איך הצליחה רינה לשכנע את רונית לשנות את יחסה לצפורה?
  3. האם היתה צפורה מרוצה מהמהפך שקרה אצלה?
  4. האם גם אתם נפגשתם עם קנאה חיובית? שתפו.

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.