הסיפור שייך למאמר פרשת ויצא: נאמנות בעבודה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

בעירית פתח תקוה יש ועדת ביקורת ופיקוח טובה מאד. בכל שנה מגישה הועדה לראש העיר דין וחשבון מפורט על התנהלות העיריה בכל מחלקותיה. ראש העיר יושב אז עם כל מנהל מחלקה על ממצאי הביקורת ודן איתו במשמעותם. לעתים הוא גם צריך להכין פרסים למצטיינים מביניהם על ניהול תקין ומוצלח של המחלקה בשנה החולפת.

בשנה שעברה הגישה הועדה, בראשות יניב איילון, לראש העיר את תוצאות הביקורת בליווי סיפור קטן – "הדובדבן" של הביקורת. "שמע סיפור" פתח יניב "אחד העובדים ממחלקת שפ"ע (=שיפור פני העיר), בשם מנשה, שלח לגזברות העיריה מעטפה ובתוכה 100 ש"ח. לסכום זה צורף פתק קטן וזה לשונו: "מצטער, עלי להחזיר לעיריה 100 ש"ח ממשכורת ינואר". הוא לא הרחיב דבריו, לא הסביר מדוע, אלא הסתפק במשפט קצר".

ראש העיר הופתע כמובן מסיפור זה והחליט להזמין למשרדו את מנשה. בפגישה, לאחר מבוכה קלה, הואיל מנשה להרחיב את הסיפור:

"כבוד ראש העיר, לא נעים לי לספר, אבל בחודש ינואר היתה לי העדרות מהעבודה של כשעתיים"

"אתה מוכן לפרט?"

"כן, אתה יודע שאני עובד יום יום, ללא יום חופשי, משפחתי גדולה בלי עין הרע, אשתי לא תמיד יכולה לעשות קניות בשוק, וכך יצא שנאלצתי לצאת באמצע העבודה מספר פעמים להשלמת קניות לבית. המצפון העיק עלי, והרגשתי בסוף החודש, עם קבלת המשכורת, שעלי להחזיר סכום מסוים על העדרותי. לפי חשבון גס שעשיתי היתה העדרותי כשעתיים, השוות 100 ש"ח."

"מנשה, אני נדהם! אתה הוא המקרה הראשון שאני פוגש, במשך 10 שנות כהונתי כראש עיר, שעובד החזיר מרצונו חלק ממשכורתו! אין מילים בפי להעריך את יושרך ותמימותך" .

ראש העיר לא הסתפק בדברי ההערכה האלה. הוא חזר למשרדו והתייעץ עם סגנו על פרסום הארוע המיוחד הזה. תחילה הזמין למשרדו את מנשה ואשתו עם מנהל מחלקת (שפ"ע) שיפור פני העיר. במעמד זה הגיש למנשה שי נאה בצרוף תעודת הוקרה. בנוסף, החליט לפרסם את הסיפור במכתב לכל עובדי העיריה. הוא ביקש את הסכמת מנשה והלה הסכים בתנאי שיהיה בעילום שם.

ראש העיר סיפר לעובדיו על המקרה המיוחד וסיכם: "החלטתי לשתף אתכם כי מדובר כאן בגילוי של נאמנות ויושר שלא מצויים כל כך. אני מקוה מאד שסיפור זה ילווה את כולנו למשך שנים וישפיע על נאמנותנו לעבודה, וכך נקבל את משכורתנו ביושר".

שאלות דיון

  1. מדוע החזיר עובד העיריה 100 ש"ח לגזברות?
  2. מהי המידה הנלמדת מהתנהגותו של עובד מחלקת שפ"ע?
  3. מדוע התפעל כל כך ראש העיר מהתנהגות העובד?
  4. האם גם אתם מכירים מישהו שנהג בנאמנות בעבודתו?