Share

הסיפור שייך למאמר פרשת ויקהל: ציבוריות. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"צפוף, צפוף מאד כאן. אני חושב שאני אעבור לבית הכנסת 'אביר יעקב' שבשכונה הסמוכה". מלמל מעט ברוגז מאיר בפני גד הגבאי. דן שעמד לצידם הוסיף על דבריו: "אתה צודק. בשבת שעברה הגעתי לבית הכנסת עם שני אורחים שלי, מעט באיחור, וכבר כל המקומות נתפסו. נאלצתי לעבור עם האורחים שלי לבית כנסת אחר"

נושא הצפיפות בבית הכנסת "שבת אחים" הפך לשיחת היום, ומדי שבת יותר ויותר חברים מביעים מצוקתם. בשנתיים האחרונות הגיעו עוד חמש משפחות לשכונה והקרוואן הזמני שניתן במתנה על ידי העיריה, כבר לא מספיק להכיל את כולם.

גד הגבאי שאליו מופנות התלונות, החליט לשתף את רב בית הכנסת, הרב יוסף לוי.

"כבוד הרב, חשבתי שאוכל לדחות את האנשים בתירוצים שונים, אך לא עמדתי בכמויות התלונות על צפיפות הולכת וגוברת בבית הכנסת שלנו. מה מציע הרב?"

הרב תורם את חלקו

"ותשועה ברוב יועץ" ענה הרב בקצרה.

"כלומר?"

"שלמה המלך, החכם מכל אדם, מציע להחליט בנושאים כאלה בהתיעצות רבה. לכן, אבקשך להודיע לציבור על אסיפת מתפללים במוצאי שבת בעוד שבועיים"

ציבור המתפללים הגיע בנוכחות מכובדת. באסיפה, סיפר גד בפני הציבור על התלונות המוצדקות שהגיעו אליו ביחס לצפיפות ולאי הנוחות שהבעיה גורמת. מספר חברים תארו כל אחד את תחושתו האישית במצב הנוכחי, ואחר כך פתח הרב ואמר:

"כולכם ודאי מכירים את סיפור בניית המשכן במדבר. הוא נבנה בזכות הציבור כולו. היתה השתתפות של כל העם בתרומות של חומרים שונים ויקרים. אנחנו לא נדרשים לתרום לא זהב, לא כסף ולא נחושת וגם לא אבנים יקרות כמו שתרמו אבותינו למשכן. מה שדרוש לנו הוא רק מקום גדול יותר."

כך, במלים פשוטות היוצאות מלב אוהב ודואג כאב לבניו, הצליח הרב לעורר את לב המתפללים לתרום בעין יפה ל"קרן הבנין" של בית הכנסת שהוקמה עוד באותה אסיפה.

"אין ציבור עני" המשיך הרב בדבריו. "כוחו של ציבור הוא גדול! לכן, בנוסף לתרומה האישית, אבקש מכל חבר לפנות לקרוביו וידידיו ברחבי הארץ בצירוף המכתב שנכין, ולבקש מכל אחד השתתפות כספית כל שהיא במימון ההוצאות."

כוחה של ציבוריות

ציבור המתפללים יצא נרגש מערב זה, כשהוא מלא תקוה למימוש חלום ישן של מבנה קבע לבית הכנסת. כמו כן שמעו החברים מספר רעיונות מעשיים לגיוס תרומות למטרה חשובה זו.

גד ביקש לסכם את הערב במספר משפטים. "ראשית, אני מודה מאד לציבור שהגיע וגילה אחריות ורצון להביא לפתרון מצוקת הצפיפות. אני מאחל לכולנו שבעוד כשנתיים נשב כולנו במבנה חדש של בית הכנסת "שבת אחים". תודה מיוחדת גם לרב שנרתם מייד למשימה הגדולה."

עברו שנתיים וחצי מאז אסיפת המתפללים ובית הכסת נבנה. בחנוכת בית הכנסת "שבת אחים" אמר רב העיר שהוזמן לטכס:

"ציבור יקר, אני שמח להשתתף בחנוכת בית הכנסת שלכם. סיפור הבניה המיוחד צריך להגיע לכל בתי הכנסת בעיר שלנו. אתם זוכים ללמד את כולנו מהי מעלתו של ציבור, כמה גדול כוחו. בזכות ההתגייסות המקיפה של כל המתפללים, הצלחתם לבנות בית כנסת תוך זמן קצר יחסית. יהי רצון שתתקבלנה כל תפילותיכם במקום הזה."

הצעת דיון

  1. מה היה משותף לתלונות המתפללים?
  2. מה החליט גד הגבאי לעשות?
  3. בזכות מה נבנה בית הכנסת "שבת אחים"?
  4. האם גם אתם שמעתם על התארגנות ציבור לרעיון חשוב?

אנו מודים לכל מי שענה למשוב ששלחנו, ובמידה ולא הספקתם עדיין ניתן להיכנס כאן (יש ללחוץ על הלינק) אל המשוב. תודה רבה על המאמץ לשיפור האתר.

קרדיט תמונות: ארון קודש- raaen99