הסיפור שייך למאמר פרשת וירא: לימוד זכות. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"יערה, בוקר טוב. הגיעה שעת ההשכמה. נתתי לך היום לישון עוד רבע שעה. זהו זה. הזדרזי לקום בבקשה" כך משכימה אמא נעמה את ילדיה מדי בוקר, בלשון רכה ונעימה.

יערה היא הבת הגדולה במשפחת לוי. במשפחת לוי מצפים ללידה בקרוב…אבא יואל הכין את הילדים להיערכות נכונה ביום שאמא תיסע ללדת.

"יערה, שימי לב בבקשה. אנחנו נוסעים כעת לבית יולדות. זוכרת את התפקיד שלך? אני מזכיר לך: ללוות מדי בוקר את חגית לגן. תודה" יואל זרז גם את יתר הילדים למלא נכון את תפקידיהם.

"חגית, מה נשמע? איך ישנת הלילה?" פנתה יערה לחגית כששתיהן כבר לבושות לקראת היציאה מהבית – יערה לבית הספר, וחגית, מלווה על ידי יערה – לגן.

אבא יואל חילק מבעוד מועד תפקיד לכל אחד מילדי המשפחה. בדרך לבית היולדות התקשר יואל לבית הספר וביקש להודיע לרחל, המחנכת של יערה, על איחור צפוי של יערה בשלושת הימים הקרובים.

יערה מילאה יפה את תפקידה בשלושת הימים בהם נעדרה אמא נעמה מהבית. אך, למרות הערכת הזמן של יואל, הגיעה יערה לכיתה כל יום באיחור של כעשר דקות.

"שרית, בקר טוב. מדוע אחרת היום?" פנתה המחנכת רחל לתלמידתה

"קמתי היום באיחור. אבל, סליחה, המורה פונה אלי על איחור בודד כשיערה מאחרת כבר שלושה ימים רצופים ולא ראיתי שהמורה מעירה לה!"

"שרית, הקשיבי נא" פתחה המחנכת את תגובתה "ראשית, אין זה מעניינך להבין מדוע אינני מעירה לתלמידה מסוימת על בעיה בהתנהגותה. שנית, לא מזמן למדנו על חשיבות 'לימוד זכות'. אני מצפה ממך שתלמדי זכות על יערה שידוע גם לך שאינה מאחרת בדרך כלל. אולי יש לה סיבה מוצדקת שבגללה היא מאחרת?"

באותו יום הגיע למחנכת סיפור של אחת התלמידות המתלוננת על חברתה שאיננה מצרפת אותה למשחק מסוים. למחנכת היה הסבר משכנע להתנהגות אותה בת, אך מאחר ושני המקרים אירעו בתכיפות גדולה, החליטה לצרפם יחד ולהעלותם ב"שעת מחנך".

"תלמידות יקרות. לאחרונה למדנו נושא חשוב במסגרת 'כללי התנהגות בחברה'. אני מתכוונת לנושא 'לימוד זכות'. והנה נדרשתי בימים האחרונים להתיחס לשני אירועים. כדי שנבין במה מדובר ואיך צריכה להיות ההתיחסות הנכונה לכל מקרה, אביא את סיפור האירועים בקצרה. הראשון מתיחס לאחת התלמידות שבמשך שלושה ימים רצופים איחרה. נכון שזה לא נראה טוב, אך חובתנו ללמד זכות ולחשוב שאולי ישנה סיבה מוצדקת לכך. אכן, נולדה אחות ליערה במזל טוב, והיא, כאחות בכורה במשפחה, התבקשה ללוות את אחותה מדי בוקר לגן הילדים. המקרה השני מתיחס לציפורה האחראית על משחקי החברה של הכיתה. בימים האחרונים החלטתי להפסיק את הפעילות של כל המשחקים, בגלל תקלות בכללי ההתנהגות של הבנות. לכן, כל מי שחשה פגיעה בכך שלא משתפים אותה במשחקים צריכה ללמד זכות: אולי זו הוראה של המחנכת ולא החלטה אישית של התלמידה."

לאחר חלק זה של השיעור, נתנה המחנכת עבודת כיתה בנושא "לימוד זכות" היא בקשה מכל בת לחשוב על דוגמה אחת מחיי בית הספר או הבית בהקשר של "לימוד זכות" ולהעלותה על הכתב.

"תלמידות יקרות. עברתי על העבודות שלכן ומתוכן בחרתי להקריא בפניכן סיפור מרגש שכתבה אחת התלמידות. למרות שכולכן העליתן דוגמאות נכונות. הדוגמה שבחרתי היא חריגה, בכך שלפנינו סיפור שהיה במשפחתה של דינה, אחת החברות. וכך היא מספרת: 'אבא שלי עובד כחשמלאי עצמאי. הוא מגיע לתקונים על פי הזמנות. לפני כחודש הוזמן לתקן תקלה רצינית אצל אחד מדיירי השכונה. התיקון עלה 200 ₪. בסיום העבודה ביקש אבא את שכרו, אך בעל הבית השיב שאין לו לשלם. לאחר כחודש ימים הגיע אותו בעל בית ושילם לאבא את שכרו. המעניין הוא שהתפתחה אז שיחה בינו לבין אבא. בעל הבית שאל את אבא: 'מה חשבת עלי כשאמרתי לך שאין לי לשלם?' אבא השיב: 'חשבתי שבאמת אין לך, למרות שהזמנת תיקון.' 'ומה חשבת עלי כשראית שעובר שבוע ועוד שבוע ואני לא מגיע אליך לשלם?' 'חשבתי שהכסף נחוץ לך לצרכי הבית.' בקיצור, אבא לימד זכות על בעל הבית ולא חשב מחשבות לא טובות, כאילו הוא מתחמק מלשלם, ואולי לא מתכוון בכלל לשלם' בנות יקרות, שמענו כעת סיפור חי, מרגש, נקוה שנלמד מעתה עוד יותר ללמד זכות על כל אדם"

היכן פוגש סיפורנו את פרשת השבוע

את מידת לימוד זכות ניתן למצוא אצל אברהם אבינו בהתפללו על אנשי סדום כשהודיעו ה' על כוונתו להענישם. למרות היותם רשעים גדולים חיפש אברהם מוצא להצילם.

למטיבי קריאה ועיון – להלן קישור לסיפור מהמקורות רווי לימוד זכות של עובד כלפי מעסיקו:

http://www.daat.ac.il/daat/sifrut/agadot/dan-2.htm

הצעת דיון

  1. הסבירו את הושג לימוד זכות.
  2. על אלו דמויות מסופר שלימדו זכות?
  3. מהי התחושה המלווה לדעתכם את מי שלימדו עליו זכות?
  4. האם גם אתם חוויתם פעם לימוד זכות? ספרו.

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.