הסיפור שייך למאמר פרשת וישלח: חנופה לרשעים. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"עד מתי נסבול מהרעשים בלילות?!" הביע ראובן את מצוקתו בפני אסף ראש העיר "רימונים", בפגישת ועד שכונת "שקמה" אתו. ועד שכונת "שקמה" זימן את הפגישה עם ראש העיר לאחר שפניות בכתב ובטלפון לא נענו. ראובן הוא יושב ראש ועד השכונה.

"אני מצטער מאד לשמוע מכם את התיאור הקשה הזה" הגיב מייד ראש העיר.

"הרשה נא לנו, בהזמנות זו, לפרוס בפניך את כל מה שמעיק על לבנו" ביקש ראובן בשם חבריו.

"בבקשה, פיניתי זמן עבורכם. זכותכם להביע את דבריכם וחובתי לשמוע ואחר כך להגיב."

"הרעשים בלילות הם רק סימן לפעילות קשה הקורית בשכונתנו בלילות. לילה אחד, לפני שבועיים, החלטתי לקום באמצע הלילה ולחוות מקרוב את מה שקורה. לא תאמין, כבוד ראש העיר. צעירים משוטטים חסרי מעש משמיעים מוסיקה בעוצמה רבה, שותים משקאות חריפים ולאחר מכן מנפצים את הבקבוקים על המדרכות. בקבוצה אחרת ראיתי צעירים  יושבים בפינות שונות של השכונה במשך שעות ומדברים וצוחקים בקולות רמים. כמובן, לא אזרתי אומץ להעיר להם כשרק אני עומד מולם, מפחד שאנזק קשה על ידם."

"אני חייב לומר שאתם מתארים תמונה קשה ביותר"

"נכון, לכן החלטנו להגיע הנה, לאחר שפניותינו בכתב ובטלפון לא נענו."

"כאמור, הדברים קשים. אכנס בדחיפות את מנהלי המחלקות חינוך וחברה לדון בדבר. ראובן, צור נא אתי קשר בשבוע הבא לשמוע תגובה. תודה"

עבר שבוע. ראובן התקשר ללשכת ראש העיר. התגובה שקיבל היתה: "הענין בטפול. בקרוב יחזור אליך ראש העיר"

ראובן לא הסתפק בתגובה זו והחליט לזמן את ועד השכונה אליו הביתה להתיעצות.

"חברים יקרים. עברו שבועיים מאז פגישתנו עם ראש העיר ועדיין לא זכינו לתגובה. מה דעתכם?"

אוירה סוערת התפתחה במהלך הישיבה. טענות קשות כלפי ראש העיר ומנהלי המחלקות חינוך וחברה. הועלו מספר הצעות. ההצעה שהתקבלה ברוב דעות היתה של דן, אחד החברים:

"עד לקבלת תגובה מעשית ומשמעותית מהעיריה, אני מציע שנקים 'סיירת הורים' שתפקידה לשוטט ברחובות השכונה בכל לילה. נכין רשימה מלאה של כל התושבים ומערכת תורנות שבועית."

ראובן סיכם את הישיבה ואמר:

"לצערי הרב, עלינו לעזור לעצמנו כי 'אם אני לי, מי לי' ולכן נצא לדרך עם ההצעה שהתקבלה"

סיירת ההורים התחילה פעילותה. היא אכן השפיעה לטובה והרעשים הקשים הצטמצמו מאד. תגובת העיריה לא הגיעה גם לא לאחר חודשיים! עקב כך התחילה פעילות נוספת. ראובן כינס את ועד השכונה לאחר חודשיים לדון בדרכי פעולה בהמשך הדרך.

"לא נעים לי לומר, אבל יש בלבי מחשבה כבר חודשים ארוכים שראש העיר שבוי בידי חבורת עבריינים והוא לא מעיז לפעול כנגדם. אנחנו הרי מכירים את משפחות הצעירים. לפני שנה במערכת הבחירות לראשות העיר הם היו מהפעילים המרכזיים לבחירתו. נראה לי שכדי לשמור על המשך כהונתו, הוא מעדיף לנהוג אתם בעדינות ואף להחניף להם" הביע ראובן את דעתו.

"ראובן, אתה אומר דברים קשים. אם אכן נכונים דבריך, עלנו לדאוג לפיטורי ראש העיר" הגיב דן. והמשיך: "אני מציע להפסיק למשך שבוע את פעילות 'סיירת הורים' ולהגיש תלונה במשטרה על ההטרדות האלה"

הוגשה תלונה במשטרה. המשטרה הציבה סיירים ברחבי השכונה ועצרה מספר צעירים. לאחר פעילות של שבוע ימים בלבד, חזרה השכונה לשינה שקטה ורגועה.  

ועד שכונת "שקמה" המשיך פעילותו כנגד ראש העיר. הוא הגיש תלונה נגדו למשרד הפנים. משרד הפנים מינה ועדת ביקורת לבדוק את התנהלות העירייה בנושא זה ובתחומים נוספים. בסופה של הבדיקה שנמשכה חודשיים, החליט שר הפנים לפטר את ראש העיר. בנימוקי הפיטורין כתב בין השאר:

"בצער גדול עלי להודיע לך על פיטוריך מתפקיד ראש העיר 'רימונים'. ועדת הביקורת שמיניתי גילתה לצערי הרב שאי הטיפול הנכון בהטרדות בלילות בשכונת 'שקמה' היה רק סימן לפעילות לא ישרה בתחומים נוספים. ולכן, אינך רשאי עוד להנהיג את העיר." משפטים אלה המהווים את החלק העיקרי במכתב הפיטורין, נשלחו במקביל גם לועד שכונת "שקמה".

לאחר פרסום הפיטורין, התכנס ועד שכונת "שקמה" לסיכום הפעילות המתמשכת.

"חברים יקרים, ראשית תודה לכולכם על שיתוף הפעולה המסור, הן מול העיריה והן ב'סיירת הורים'. מצער מאד שראש העיר שלנו פוטר. אך מכאן למדנו עד כמה חנופה לעבריינים מזיקה. היא מזיקה לתושבים וגם למחניף עצמו.

היכן בפרשתנו פוגשים אנו נושא החנופה?

המתנה הגדולה ששלח יעקב לעשיו, היתה כדי להחניף לו, לרצות אותו, ולהביא לפייוסו על השנאה שקיימת עדיין בלבו על יעקב, כפי שגילו זאת שליחי יעקב. חנופה זו היתה מותרת בגלל הנסיבות – סכנת חיים שחשש ממנה יעקב, לו ולכל משפחתו. אבל בחיי היום-יום, כשלא צפויה סכנה, החנופה אסורה, גם אם צפוי נזק כספי גדול או פגיעה מסוימת בכבוד המחניף.

הצעת דיון

  1. מהי חנופה?
  2. איזו חנופה מותרת ואיזו אסורה?
  3. האם נהג יעקב אבינו בחנופה ביחס לעשיו? הסבירו זאת
  4. האם גם אתם פגשתם בחנופה כל שהיא? שתפו נא

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.