הסיפור שייך למאמר פרשת חוקת: מגבלת השכל האנושי. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"המורה, יש לי שאלה על מה שלימדת היום. אמרת שלכל אדם יש בחירה חופשית לעשות כל מה שהוא רוצה, רק שעליו לדעת שיבא יום ועליו יהיה לתת דין וחשבון על מעשיו. עד כאן ברור לי. אבל זה לא מסתדר לי עם כלל אחר שלימדת אותנו שה' יודע כבר עכשיו כל דבר שיהיה בעתיד. אם כך, יוצא שכל אדם מנוע מלבחור, כי כבר נגזר עליו לעשות את מה שעשה כעת. כלומר מה שעשה כעת לא היה מתוך בחירה, אלא גזרה משמים שנקבעה על ידי ה'. אינני מבין איך שני כללים אלה מסתדרים יחד ואין ביניהם סתירה."

היה זה בשעת חינוך של כיתה ו' במסגרת נושא לימודי שבקשו התלמידים ללמוד: בחירה חופשית. משה, תלמיד נבון ששאל שאלה זו, הוא גם זה שיזם סדרת שיחות בנושא, אחרי ויכוח נוקב שפרץ בכיתה בעקבות התנהגות שלילית של כמה תלמידים.

"משה, תודה ששאלת. תלמידים יקרים, אני פשוט מתפעל מרמת החשיבה שלכם הבוגרת כל כך. הנושא 'בחירה חופשית' נלמד בדרך כלל בתיכון, ואילו כאן יזמתם שיחות אלה מתוך צמאון להבין קצת יותר מהידוע. כל הכבוד לכם. ובכן, כדי שנתקדם יפה בנושא חשוב זה, נגדיר את נושא השאלה שלך. הוא מוכר בספרי המחשבה בשם 'ידיעה ובחירה'. כלומר, מצד אחד אנחנו מאמינים שה' יודע את מה שיהיה, ובכל זאת אין זה סותר את יכולת האדם לבחור."

"מהו אם כן ההסבר?"

"התשובה היא שאין הסבר. כי אין ביכולתנו להבין את הפרטים בתחום זה."

"מדוע?"

"אקדים לכם הקדמה קצרה. גוף האדם מורכב משני חלקים עיקריים: גוף ונשמה. את הצרכים של הגוף אנו צורכים ללא קושי רב: אוכל ושתיה ומנוחה וכדומה. ואילו הצרכים של הנשמה הם רוחניים. לא נוכל להזין את הנשמה במצרכים חומריים, אלא רוחניים. כלומר: לימוד תורה, מעשים טובים וכל פעולה שיש בה תועלת של ממש לפרט או לכלל. לימוד הנושא 'בחירה חופשית' נותן נחת לנשמה, כי זהו מזונה, אך אין לצפות שלימוד זה יביא את האדם לידיעת האמת, למשל, ליישב את הסתירה בין ידיעת ה' לבחירת האדם, כי יש גבול למה ששכלו של האדם לדעת ולהבין."

"תוכל בבקשה לתת לנו דוגמה מוחשית?"

"אולי הדוגמה הבאה תעזור להבנת המוגבלות שלנו. לפני עשרות שנים בלבד לא ידעו אנשים פשוטים שקיימים באויר גלי רדיו וגלי אור, ובכל זאת הם נהנים מהשימושים בהם: מקלט רדיו, כלי תקשורת לסוגיהם, קולטים סולאריים ועוד. היום, עם ההתפתחות הטכנולוגית, אנחנו יודעים על קיומם של גלים אלה, למרות שאיננו רואים אותם."

"איך כל זה מסביר את שאלתנו בענין ידיעה ובחירה?"

"ובכן, תלמידים יקרים, מי שלא מסוגל לראות את גלי האור או הרדיו, כי חושי הראייה שלו מוגבלים, ודאי שאינו מסוגל להבין מושגים רוחניים כאלה, השייכים למהותו של ה' המנהיג את העולם. אין הידיעה שלנו זהה לידיעת ה', ואף לא שייכת לאותו סוג ידיעה. בקצור, אין ביכולתו של בן אדם לדעת ולהבין את תפקודו של ה'."

"המורה, נראה לי שאכן הנושא קשה מלהבין אותו. מעניין אם מישהו הבין בכל זאת", העיר דוד כתגובה להסבר הארוך של המורה.

"נראה לי, שמשה הבין את ההסבר. האמנם כן, משה?"

"כן, אני חושב שהבנתי את ההסבר, הבנתי שאני לא מבין ולא אהיה מסוגל להבין, כנראה…"

"המורה, נראה לי שמשה ראוי לתואר 'איינשטיין' של הכיתה"

"אולי…"

הצעת דיון

  1. מה הבנתם מהמושג "ידיעה ובחירה"?
  2. האם יש אפשרות לאדם לדעת את כל סודות התורה? מדוע?
  3. האם אתם יודעים על עוד כוחות פיזיים הקיימים בקרבתנו, כמו גלי רדיו, בלי שנצליח לזהות אותם או לחוש אותם?
  4. מדוע זכה משה לכינוי "איינשטיין" של הכיתה?

קרדיט איור:ענבל גיגי בוסידן igigib@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.