הסיפור שייך למאמר פרשת חוקת: מגבלת השכל האנושי. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"כבוד הרב, הורדתי את המזוזה הזאת מפתח הבית לבדיקה. אבקש ממך לבדוק לי אותה. תודה". כך פנה רפאל לרב השכונה, הרב שילה.

"רפאל, הגהתי את המזוזה ולצערי הרב מצאתי בה טעות אחת: במילה "ידך" האות ך' קצרה מדי ונראית היא כמו האות ר' "

"מה הבעיה? אמסור אותה לסופר סת"ם לתיקון" (סת"ם אלו ראשי תיבות למלים: ספרי תורה, תפלין, מזוזות).

"יש בעיה לתקן מזוזה. לפי ההלכה תיקון מזוזות חמור מתיקון ספר תורה. בשבוע שעבר גילינו טעות בספר התורה שבבית הכנסת והסופר תיקן אותה, אך מזוזה שונה בענין זה"

"מדוע? הרי ידוע שספר תורה מכובד יותר, ואם ניתן לתקנו, מזוזה לא כל שכן?!"

"רפאל, אתה צודק בחשיבה שלך, אך קיבלנו במסורת ממשה רבנו שתפלין ומזוזות יש להם כללים אחרים. הכתיבה שלהם חייבת להיות זהירה ביותר, כי אין אפשרות לתקן את רוב הטעויות שעלולות לקרות"

"תוכל, בבקשה, להסביר לי מדוע?"

"אשתדל, כי לא כל ההסבר נמצא במקורותינו. צריך להבין שהתורה ניתנה לנו על ידי בורא העולם. הוא גילה לנו על ידי חכמי ישראל שעמדו  לנו בכל דור ודור הסברים על המצוות. ישנן מצוות שברורות לנו כמו כיבוד אב ואם, אהבת ישראל ועוד מצוות שבין אדם לחברו. אך המצוות שבין אדם למקום, כמו בשר בחלב, שמירת שבת ועוד, מצוות אלה ואחרות לא מובנות לכל אחד. התפלין והמזוזה הם חפצי קודש מיוחדים שקדושתם גדולה מאד. הם מיוחדים בתוכן הפרשיות שבהן, תוכן השייך לאמונה הבסיסית של כל יהודי. לכן, הם גם קרובים פיזית אליו. בכל יום הוא מניח את התפלין ובכל יום הוא עובר בפתח ביתו ופוגש את המזוזה. אולי בגלל קדושתם המיוחדת הקפידה התורה שגם הכתיבה תהיה מיוחדת וקפדנית."

"האם יש אנשים שיודעים יותר בנושאים אלה?"

"כן, חכמי הסוד, כלומר מי שלומדים ומבינים בתורת הנסתר, הקבלה, יכולים להסביר יותר את הייחוד של כל מצווה, אך עדיין יימצאו פרטים שגם הם לא יידעו אותם. המסקנה היא ששכלנו האנושי מוגבל הוא מלדעת את חוכמת ה' הטמונה בתורה שנתן לנו. ה' רצה, כנראה, להשאיר משהו נעלם מבינתו של האדם כדי שיזכור תמיד שהתורה היא יצירה א'להית ולא אנושית ולכן יש ללמוד אותה בענווה רבה"

"אם נחזור לסיפור המזוזה שלי, אני יכול אולי להבין כעת מדוע סופרי סת"ם אינם עשירים. כי אינם יכולים לגבות מהלקוחות מחיר שהוא תמורה אמתית להשקעה שלהם. הרי, לפעמים, אותה מזוזה שמחירה, למשל, מאה ₪ , הגיעה לשלמותה אחר פסילה של מזוזה אחרת, כך שמחיר המזוזה מתחלק לשתי מזוזות."

"אומר לך, רפאל, עוד סיבה שאמרו אותה חכמינו זכרונם לברכה. ה' רצה שתמיד יהיו סופרים זמינים לעם ישראל. ואם יתעשרו הסופרים, עלול לקרות שחלק מהם יפרוש מעבודת הסופרות ועם הזמן יתמעטו הסופרים בישראל, לכן הוא מספק להם פרנסה בהיקף הדרוש למחייתם, אך לא כדי להתעשר"

הצעת דיון

  1. האם הצליח הרב להניח את דעתו של רפאל?
  2. מדוע אין לרב יכולת לתת תשובה מלאה להבדל בין תיקון מזוזה לתיקון ספר תורה?
  3. מהו ההסבר שנתן הרב לעובדה ששכל האדם מוגבל מלהבין כל דבר ביהדות?
  4. האם גם לכם היתה שאלה שלא זכיתם לקבל תשובה עליה?

קרדיט תמונה: Jerusalem Prayer Team

 

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.