הסיפור שייך למאמר פרשת כי תשא: לימוד זכות. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"תלמידות יקרות, שימו לב. הפעם אין שיעורי בית במדעים. במקום זה המשכנה להתכונן למבחן המסכם" הודיעה המורה גילה לתלמידותיה בכיתה ה'.

מיכל היא תלמידה טובה בכיתה, בעיקר בהתנהגות. אך רמת הציונים שלה במבחנים, נמוכה. לקראת המבחן המסכם, פנתה המורה גילה להורי מיכל בבקשה לקיים "ביקור בית" בביתם. את מטרת הביקור – לבדוק את תנאי הלמידה האפשריים של מיכל בביתה – לא גילתה להם.

"וואו, איזו הפתעה" היתה התגובה הראשונה של האמא רחל. "איזו זכות יש לנו שבחרת לבקר בביתנו."

הביקור התקיים לאחר שבוע. המורה התקבלה בכבוד רב ובהתרגשות של ההורים ושל מיכל. מטרת הביקור היתה לבדוק את תנאי הלמידה של מיכל בבית, והאם ניתן לתלות בהם את הסיבה להישגים הנמוכים במבחנים.

"באתי בעיקר לספר לכם ההורים על מידותיה הטובות של מיכל. היא תמיד מאירה פנים לכל התלמידות. כשהיא רואה שתי בנות רבות ביניהן, היא מנסה להפריד ולהשלים ועוד" המורה הצליחה להסתיר את מטרת הביקור העיקרית מבחינתה. היא גילתה משפחה מיוחדת – ברוכת ילדים, אך כזו שיכולה לשמש דוגמה לקיום אוירה נעימה בין כולם. גודל המשפחה לא מעיב על יחסי הילדים בינם לבין עצמם ולא על יחס האמא לילדיה. למחרת הזמינה את מיכל לשיחה אישית

"מיכל, בוקר טוב. אתמול שמחתי להכיר את המשפחה שלך. שמעתי מאמא שגם בבית את ילדה טובה שאוהבת לעזור. הבנתי שיש לאמך די צורך בעזרה שלך, כי יש לך שלושה אחים קטנים ממך וזקוקים לעזרה. אז, ראשית, אני מברכת אותך על העזרה לאמא ומתפעלת מכך שאת מקפידה להכין שיעורי בית, אבל להתכונן למבחנים, הבנתי מהביקור שאין לך מספיק פנאי. האמנם כך הם הדברים?"

"המורה, את צודקת בהערכה שלך. להכין שיעורי בית אני מצליחה כי זה לא דורש ממני הרבה זמן, אבל להתכונן למבחנים, אני מנסה, אך לא מצליחה"

"כל הכבוד לך על ההשתדלות. אני לא מוכנה להשלים עם העובדה שההישגים שלך במבחנים נמוכים, לכן אחשוב על רעיון אחר של בדיקת היידע שלך, במקום להבחן בכתב כמו כל התלמידות"

המורה גילה התייעצה עם יועצת בית הספר בענין המבחנים, במטרה למצא דרך חלופית לבדיקת היידע של מיכל

"בוקר טוב, מיכל. התייעצתי בנושא המבחנים ויש לי הצעה בשבילך, מקוה שתקבלי אותה. בכל פעם שאודיע על מבחן בנושא מסוים, אתן לך להכין עבודה בכתב במקום המבחן. מסכימה?"

"בהחלט, מורתי. גם אני לא מוכנה לוותר לעצמי להיבדק ולוודא שאני שולטת בחומר הנלמד. רק אבקש לקבל מספיק זמן להכנת העבודה. תודה לך מורתי על ההתחשבות"

סיפור התלמידה מיכל הגיע לאזניו של מנהל בית הספר. הוא הזמין את המורה גילה למשרדו ושיבח אותה על הדרך שבה נהגה בטיפול בבעיה.

"יכולת להטיל את האחריות על ההורים ולדרוש מהם לדאוג לכך שביתם תהיה מוכנה למבחנים. אך העדפת לבדוק היטב את הבעיה, וכשראית את התנאים מקרוב, לימדת זכות על התלמידה ועל ההורים ומצאת דרך חלופית לבדיקת היידע שלה" כך במילותיו של המנהל.

באסיפת המורים הבאה, הביא המנהל את סיפורה המלא של התלמידה מיכל, ברשותה של המורה גילה, בפני צוות המורים כדוגמה ללימוד זכות.

הצעת דיון

  1. מה היתה הסיבה להישגים הנמוכים של מיכל במבחינים?
  2. איך גילתה המורה מיכל את הסיבה הזאת?
  3. הסבירו נא את המידה "לימוד זכות" על פי התנהגות המורה בבעיה של מיכל.
  4. האם גם אתם פגשתם בדוגמה של "לימוד זכות"?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.