הסיפור שייך למאמר פרשת לך לך: עין טובה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"שמעת, אבא, את החדשות הטריות?" שאל יוסי את אבא גלעד כהן

"בזמן האחרון, יוסי, אני מסתפק בעדכון מזג האוויר. ליותר מזה אינני פנוי לשמוע. פשוט הלו"ז שלי צפוף מאד"

"אבא, אתה ודאי תשמח לשמוע. הגיעו השבוע 300 עולים. כך סיפר לנו המחנך. הם הועברו למרכז קליטה בעפולה. שם ילמדו עברית במשך שלושה חודשים ובינתיים ידאגו להם לדירות מגורים"

"יוסי, תודה לך על הידיעה המשמחת. סיפרת גם לאמא?"

"כן, כשהגעתי אחר הצהריים מבית הספר"

אבא גלעד החליט על רעיון ובקש לשתף בו את אמא רחל.

"רחל, מה דעתך שניסע לבקר את העולים עם הילדים?"

"רעיון מצוין. מתי נראה לך?"

"בשבוע הבא, ביום שלישי. ביום זה הילדים מסיימים את הלימודים בצהריים ואני אבקש לקצר את יום העבודה"

"יופי. אני אכין עד אז עוגה מקושטת ואבקש מהילדים להכין ברכות לעולים לרגל עלייתם ארצה"

גלעד תאם את הביקור עם מרכז הקליטה. הוצע להם להגיע לקראת ארוחת הערב בשעה 19.00.

משפחת כהן נסעה לבקר את העולים במרכז הקליטה בעפולה. ילדי המשפחה הכינו ברכות מרגשות, מעוצבות, והם הגישו אותן יחד עם העוגה למשפחות. הם הגיעו כמתוכנן לקראת השעה 7 בערב. העולים היו מוכנים לביקור, ובינתיים הספיקו כבר ללמוד את השיר "ארץ חיטה ושעורה". משפחת כהן התקבלה בכניסתה לחדר האוכל בשיר זה. האורחים מיהרו להצטרף וקול אדיר של שירה מרגשת נשמע בדקות הפתיחה של הביקור. לאחר דקות ארוכות של פגישה קרובה עם כל אחד מהעולים, ברכו בני המשפחה את העולים להצלחה בקליטתם. לפני עזבם את המקום ביקשו ההורים לשוחח בקצרה עם רכז הקליטה. הרכז הודה להם על היוזמה הברוכה והמרגשת. ההורים בקשו לשמוע ממנו אם יש לעולים צורך בעזרה כל שהיא, מעבר למה שהם מקבלים במרכז הקליטה. רכז הקליטה, שמעון, סיפר שבעוד כחודשיים יתחילו המשפחות לאכלס דירות שיועדו להם, אך הם הגיעו ארצה מעוטי יכולת כספית, כי הם השאירו בארצם את כל רכושם לטובת עלייתם ארצה, כך שהם יתקשו ברכישת מוצרי חשמל בסיסיים וריהוט מינימלי לביתם. ההורים חזרו לילדיהם ונושא זה היה לשיחת המשפחה ברכב בדרכם חזרה הביתה.

"אמא, יש לי רעיון. כל יום אנחנו פותחים את היום בכיתה בנתינת צדקה. מה דעתך שאני אבקש מהמורה להעביר את הכסף למזכירות מרכז הקליטה?" הציעה יפה אחת הבנות במשפחה

"רעיון מרגש וטוב. הציעי נא זאת למחנכת וספרי לי מה החלטתם"

"אבא, בעוד שנה אגיע לגיל מצוות. אני לא יודע אם תסכימו, אבל מצדי אני מוכן לוותר על מסיבה ואת הכסף שחשבתם לשלם עבור המסיבה אני אשמח להעביר למשפחות העולים" הציע יוסי

"יוסי, ראשית, אני נדהם מההצעה הזאת. זוהי מתנה ענקית. כל הכבוד לך על האומץ והגדלות בחשיבה, אבל אני רוצה לומר לך שאמא ואני מחכים כבר שנתיים ליום הבר מצווה שלך וקשה יהיה לנו לוותר על המסיבה. זוהי זכות גדולה לנו להגיע ליום זה אתך. מה אתה חושב על זה?"

"אבא , חשבתי כבר על אי הנעימות שזה יכול לגרום לכם: לוותר על ערב כזה שבו אתם חווים את השלב החדש בחייכם, להכניס את הבן שלכם לעול מצוות, אבל, חשבתי, מצד שני, על הזכות שתפול בחלקי לעזור באופן משמעותי למשפחות שעלו ארצה וויתרו על חיי רווחה שם"

"כל הכבוד לך. אני מבקש לקרא לאמא לשמוע ממך ישירות על הרעיון"

אמא רחל שמעה ותגובתה היתה:

"אינני מבינה איך ילד צעיר כמוך מגיע למחשבה כל כך בוגרת שכזאת!"

"האמת, שלא היה לי קל להגיע להחלטה הזאת, אבל המחנך שלנו בכיתה סיפר לנו סיפורים רבים על אורח חייהם של העולים בעליות הראשונות לפני קום המדינה ולאחרונה למדנו גם על אברהם אבינו שוויתר על רכוש גדול גם בריב של הרועים שלו עם הרועים של לוט וגם כשחזר מהצלת לוט. כל זה הביא אותי להחלטה הזאת. ועכשיו נותר לי רק לשמוע אם אתם מסכימים."

"יוסי, הוויתור הוא שלך. החוויה המיוחדת שנפסיד מזערית היא ביחס לרעיון הגדול שלך, מצוות הצדקה עם עולים חדשים. אנחנו בהחלט מסכימים ומברכים אותך להמשיך ולאמץ עוד ועוד מידות טובות" הגיבו ההורים בהתרגשות.

היכן נוגע הסיפור בפרשת השבוע?

שים לב יוסי. הזכרת את אברהם אבינו. אכן בפרשתנו מתגלה אברהם אבינו במידת הוותרנות. פעם בריב עם רועי לוט. הוא מאפשר ללוט לבחור בחבל ארץ שירצה, למרות שהארץ כולה כבר הובטחה לאברהם, ופעם בשובו מניצחון המלכים עם רכוש גדול. הוא לא מוכן לקחת לעצמו אפילו שרוך נעל. וכל זה מתוך העין הטובה שלו על מה שיש לו ועל מה שיש לאחרים.    

הצעת דיון

  1. מה גרם ליוסי לוותר על מסיבת בר המצווה שלו?
  2. האם הסכימו ההורים להצעת יוסי? מדוע?
  3. איך השפיע הביקור במרכז הקליטה על משפחת כהן? פרטו נא.
  4. היכן באה לידי ביטוי המידה "עין טובה" בסיפורנו?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.