פנייה מכובדת

טבעי לשמוח בקבלת תפקיד. ככל שהתפקיד חשוב יותר כן תגדל השמחה וההתרגשות הנלוות לה. התפקידים בכל ענייני המשכן היו רבים. שבט לוי היה מופקד על כל העבודות במשכן: בניית המשכן, פירוקו, הסעתו ממקום למקום, שמירה עליו ועוד. פרשת "במדבר" מלמדת שהפנייה אל שבט לוי להודיע לו על התפקיד החשוב המיועד לו, היתה מכובדת. אמנם התורה לא מרבה במלים בתיאור הפנייה, אך לשון הפנייה מיוחד: "הַקְרֵב אֶת מַטֵּה לֵוִי, וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ, לִפְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֵן" (במדבר, ג':ו'). "הקרב" – לשון קירוב, הזמנה לקבל תפקיד המלווה בהסבר על חשיבותו.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "פנייה מכובדת"

משמר כבוד

עם המכבד את מנהיגיו, יכבד גם את דבריהם, הוראותיהם. פרשת "במדבר" מלמדת שעם ישראל חנה במדבר בסדר מופתי: שלושה שבטים מכל כוון, לארבע רוחות העולם. המשכן חנה במרכז המחנה כשמסביבו חנו הלויים, ובחזית – משה ואהרון. כך ראוי לכבד את מנהיגם של ישראל, את מנהיג העולם, את הקדוש ברוך הוא השוכן איתם במשכן. משמר כבוד כזה מביא בהמשך לכיבוד הוראותיו של המנהיג, קיום מצוות ה'. סדר החנייה היה גם סדר המסע ממקום למקום, כך שתמיד המשכן היה במרכז.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "משמר כבוד"

התלהבות מתפקיד

מי שמכבד את עצמו, מכבד, בדרך כלל, גם את התפקיד אותו הוא נושא. עם הזמן, ככל שהוא מתחבר לתוכן התפקיד ולחשיבותו, מתלווה אליו תחושה רגשית של סיפוק ולעתים גם התלהבות מה. תחושת קרבה זו טובה היא, אך סכנה יש בה. בני קהת קבלו את התפקיד המכובד ביותר – לשאת את כלי המשכן הפנימיים במסע ממקום למקום. הוצאת הכלים מהקודש ומקודש הקודשים קדמה לה פעולת כיסוי של כל כלי וכלי. פעולה זו, בגלל עדינות הקודש שבה, נעשתה על ידי הכוהנים. היה חשש שבני קהת יתירו לעצמם לצפות בפעולה זו בגלל תחושת קרבתם לה'. פרשת "במדבר" מלמדת שהכוהנים הוזהרו להרחיק את בני קהת בשעה שהם, הכוהנים, היו עסוקים בכיסוי הכלים.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "התלהבות מתפקיד"

ביצוע הוראות

מי שמקבל משימה לביצוע, בדרך כלל מבצע אותה, ואף במלואה, כראוי. פרשת "במדבר" מלמדת שבני ישראל ביצעו את הצווי בענין סדרי החנייה, בדיוק כמצוות ה'. המשימה היתה גדולה ומורכבת: להושיב כל שבט במקומו ולהימנע מלנוע בתוך המחנה שלא לצורך, כדי לא לגרום ערבוב. פרשת "במדבר" מציינת פסוק מיוחד לכך: "וַיַּעֲשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה, כֵּן חָנוּ לְדִגְלֵיהֶם וְכֵן נָסָעוּ, אִישׁ לְמִשְׁפְּחֹתָיו, עַלבֵּית אֲבֹתָיו" (במדבר, ב':ל"ד)

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "ביצוע הוראות"

חידת המידות

ילדים יקרים, שימו לב.

בחידה שלפניכם רמוזה אחת מארבע המידות שבפרשה. עליכם למצוא איזוהי. בהצלחה.

"אני אוהבת שמדברים אלי, ולא צועקים

כך אני שומעת ומבינה, גם כשמשחקים.

הלואי וכולם ידברו אלי יפה כמו אמא

כך אני מבטיחה למלא כל משימה"