קיום הבטחה

ביחסים שבין בני אדם, נדרשת לעתים הבטחה של האחד לחברו לבצע איזו בקשה: להגיע בזמן לפגישה שתואמה וכדומה. לא תמיד מצליח המבטיח לקיים הבטחתו, אם ממגבלה טבעית לא צפויה, חולי או כל דבר אחר לא צפוי, או, מסיבה לא רצינית ולא מוצדקת כמו הזנחה, זלזול וכדומה. פרשת "וארא" מלמדת אותנו על הקדוש ברוך הוא שמודיע למשה כי בכוונתו לקיים הבטחה מאד ישנה שהבטיח לאברהם אבינו.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "קיום הבטחה"

הכרת הטוב לדומם

מי מושלם מאתנו, בני האדם? אף אחד! כולנו זקוקים לסיוע כל שהוא, גדול או קטן, בחיי היום-יום. יש מי שמודע לכך וזוכר להכיר טובה למי שגומל לו טובה ויש מי ששוכח. פרשת "וארא" מלמדת אותנו על משה רבנו שהכיר טובה אף לדומם! כשאמו הניחה אותו ביאור בגיל שלושה חודשים מפני גזירת פרעה, היתה זו הצלה ממשית ממוות. משה רבנו זכר זאת לשנים רבות ולכן גם כשהגיע לגיל שמונים ונצטווה להחיל את מכות הדם והצפרדע על מצרים על ידי הכאה במטה על היאור, לא עשה זאת בעצמו, כי הכיר טובה ליאור, אלא אהרן אחיו עשה זאת. וכן, בהמשך, במכת הכנים שהיתה על ידי הכאה בעפר מצרים, לא משה היכה  כי נעזר בעפר כשהרג את המצרי, אלא אהרן היכה בעפר.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "הכרת הטוב לדומם"

הכבדת הלב

לכל אחד מאתנו יש כבוד עצמי. איננו מוכנים לוותר עליו בקלות, ואף, לעתים, נמצא את עצמנו עומדים על כך שלא ייפגע. עד כמה נעשה זאת? מהו המחיר הגדול ביותר שנסכים לשלם על שמירת כבודנו? פרשת "וארא" מלמדת אותנו על פרעה מלך מצרים שהיה מוכן לשלם מחיר כבד ביותר – פגיעה בעמו ובארצו –  בכך שהכביד את לבו ולא הסכים לשלח את עם ישראל, למרות המכות הכבדות שנחתו עליו: דם, צפרדע, כנים, ערוב, דבר וכו'. האם נהג נכון?!

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "הכבדת הלב"

הפקת לקחים

אם אירעה תקלה במכונית שלך, תשתדל לתקן אותה ואף לדאוג למניעת חזרתה. ככל שהתקלה, הנזק, פוגעים בחלק משמעותי של החיים, כך תגדל הדאגה לתיקון, למניעה. נראה שבמצרים פעלו כללים אחרים…מי שהתעורר ראשונה למכות הקשות שנוחתות על המצרים על אי שליחת העם, והפיקו לקחים, היו אלה אחרים ולא פרעה. כבר במכת הכנים, השלישית, פנו החרטומים (=חכמי מצרים) אל פרעה והבהירו לו:  "וַיֹּאמְרוּ הַחַרְטֻמִּם אֶל פַּרְעֹה אֶצְבַּע אֱ'לֹהִים הִוא" (בראשית, ח:טו). הגדיל לעשות המון העם ועוד לפני שנחתה מכת הברד עליהם, נערך לקראת האסון: "הַיָּרֵא אֶת דְּבַר ה' מֵעַבְדֵי פַּרְעֹה, הֵנִיס אֶת עֲבָדָיו וְאֶת מִקְנֵהוּ אֶל הַבָּתִּים.  וַאֲשֶׁר לֹא שָׂם לִבּוֹ אֶל דְּבַר ה' וַיַּעֲזֹב אֶת עֲבָדָיו וְאֶת מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה."(בראשית, ט:כ-כא).

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "הפקת לקחים"

חידת המידות

ילדים יקרים, שימו לב.

בחידה שלפניכם רמוזה אחת מארבע המידות שבפרשה. עליכם למצא איזוהי. בהצלחה.

"היום גשום, לא מתאים לצאת"

אמרה אמא לנועם ולאיילת

אך נועם התעקש לצאת

ושכח ששבר פעם את המיפרקת