להלן סקירה של מידות טובות בפרשת "מטות". עבור שתי המידות הראשונות תמצאו הרחבה בצורת מאמר וסיפורי ילדים נלווים. המידה "הפלת מורך בעם" נלמדה בשנה שעברה. בשנה הנוכחית אנו עוסקים במידה "קדושת הלשון".

קדושת הלשון

הדיבור הוא החלק המייחד את האדם מכל הנבראים. בדיבור מבטא האדם את מחשבותיו. בפרשת "מטות" מלמדת התורה שיש קדושה מיוחדת ללשון, לדיבור. מי שנודר, מתחייב לעשות משהו, חייב הוא לקיים את דבר, את נדרו. וכך נאמר בתורה: 

"אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה', אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ, לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ:  כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו, יַעֲשֶׂה"

לחצו כאן למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "קדושת הלשון", פרשת מטות התשע"ו.

הפלת מורך בעם

כל העם אחראי על שמירת המורל של העם. אסור ליחיד או לקבוצה מתוך העם לגרום להפחדה מיותרת, להפיל מורך בעם. בפרשת "מטות" מלמדת התורה שמשה חשד בבני גד ובני ראובן שהם לא מעוניינים להשתתף בכיבוש הארץ מפחד המלחמה בכנענים והוכיח אותם על כך. וכך כתוב בתורה:

"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִבְנֵי גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן:  הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה, וְאַתֶּם, תֵּשְׁבוּ פֹה   !?וְלָמָּה תנואון (תְנִיאוּן), אֶת לֵב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵעֲבֹר אֶל הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם ה'."

לחצו כאן למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "הפלת מורך בעם", פרשת מטות התשע"ה.

מידה כנגד מידה

אחת ממידותיו של ה' בהנהגת העולם היא "מידה כנגד מידה". כלומר, לפי התנהגותו של האדם, כך מתנהגים אתו, לטוב או לרע. בפרשת "מטות" מלמדת אותנו התורה שבלעם נהרג בחרב. הוא רצה להמית, חלילה, את ישראל בפיו, לא בדרך המקובלת אצל הגויים, לכן המית אותו ה' גם כן בדרך שונה מהמקובל אצל עם ישראל, כי כוחם של ישראל בפיהם וכאן הרגו אותו בחרב. וכך כתוב בתורה:

"וְאֵת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר, הָרְגוּ בֶּחָרֶב."

התנקות מחשד

בפרשת "מטות" מלמדת אותנו התורה שאדם צריך להיות ישר ונקי מכל חשד, לא רק מול הבורא, אלא גם מול בני אדם. משה רבנו דרש זאת מבני גד ובני ראובן וכך אמר להם:

"וִהְיִיתֶם נְקִיִּם מֵה', וּמִיִּשְׂרָאֵל"