חשיבות זכרון העבר

ידועה האימרה בשם נפוליאון: "עם ששומר אמונים לעירו האהובה 1,800 שנה – עוד יזכה לשוב אליה." ~ דברים שאמר למתפללים בבית כנסת שבו ביקר בליל ט' באב. כשנכנס אליו, מצא את המתפללים אומרים קינות על הרצפה. הוא שאלם לפשר מנהג זה, והם ענו שזה משום אבילות על חורבן ירושלים. הוא שאל לפני כמה זמן זה קרה, והם ענו לפני כ-1,800 שנה. נפוליאון מאוד התרשם ואמר להם משפט זה (ויקיפדיה). בפרשת "עקב" מלמדת התורה שהדרך להתחזק מול עמי כנען בכיבוש הארץ היא להיזכר בעבר – בנצחון ה' על המצרים ושחרור העם מידיהם. בזכרון העבר יוקל העתיד.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "חשיבות זכרון העבר".

המכשיל את חברו

חברות היא ערך יקר לחיים. עד כדי כך שחז"ל הורו לנו "לקנות" חבר, כלומר, להתאמץ לכך שיהיה לאדם חבר, אליו יפנה בעת צרה, אתו יתיעץ בכל דבר. אך תנאי אחד חייב להיות להצלחת חברות זו: אמינות. אם אין אפשרות להשיג אמינות אצל החבר, הרי שחברות זו עלולה להיכשל. פרשת "עקב" מספרת על חברות של אנשים בעלי כוונה הרסנית שגרמו לנזק רב לעם.

למאמר המלא וסיפורי ילדים על המידה "המכשיל את חברו".

סכנת העושר

העושר הוא מרכיב חשוב בחייו של האדם, לא הכרחי, אך לא מזיק, אם יודעים ליהנות ממנו למטרות חיוביות. העושר מושג בדרכים שונות. הרבה מהעשירים בעולם מייחסים את הצלחתם לכישרונותיהם, לחוכמתם וכדומה. בדרך כלל זה נכון, אך יש מי שעומד מאחורי הנתונים האישיים האלה. בורא עולם הוא המנהל את העולם. חנה בתפלתה אמרה: "ה' מוריש ומעשיר משפיל אף מרומם". פרשת "עקב" מלמדת שאכן צפויה סכנה לעשיר ליחס לעצמו את ההצלחה במקום לה' שנתן לו את הכישרון, את ההברקה לביצוע עיסקה וכדומה.

ייחודה של ארץ ישראל

ארץ ישראל נראית על פניה ככל הארצות. רק מי שמתבונן בה מבחין בייחודה: אקלים מיוחד, אוצרות טבע ייחודיים ועוד. פרשת "עקב" מלמדת אותנו על חלק מאוצרותיה של ארץ ישראל המציבים אותה כארץ ייחודית ביותר: "אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ…לֹא תֶחְסַר כֹּל בָּהּ; אֶרֶץ אֲשֶׁר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל, וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצֹב נְחֹשֶׁת". בהמשך הפרשה מגלה התורה את סוד ייחודה : "אֶרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱ'לֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ. תָּמִיד, עֵינֵי ה' אֱ'לֹהֶיךָ בָּהּ, מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה, וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה".

חידת המידות

ילדים יקרים, שימו לב. בחידה שלפניכם רמוזה אחת מארבע המידות שבפרשה. עליכם למצא איזוהי. בהצלחה! 

ברזל ורימון, ישנם בה

רימון, לא נשק לנלחם בה

אלה רק חלק מהאצור בה

חפור עוד ותגלה אוצר בה