ברית קודש

עם ישראל נקרא עם קדוש: "כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַה' אֱ'לֹהֶיךָבְּךָ בָּחַר ה' אֱ'לֹהֶיךָ, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (דברים, ז:ו). פרשת "תזריע" מלמדת אותנו שאחד המאפיינים הגדולים של ייעוד זה הוא כניסתו של יהודי לעם ישראל בקדושה על ידי ברית המילה, המכניסה אותו לברית הראשונה שכרת ה' עם אברהם אבינו על ידי המילה:"וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ". בקיום מצווה ראשונה זו מבטאים אנו את ייחודנו כעם קדוש.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "ברית קודש"

לשון הרע

המאפיין הייחודי של האדם על פני כל הנבראים הוא כוח הדיבור. הדיבור מבטא את החלק הרוחני שבאדם, את "צלם א'להים" שטבע בו ה' בבראו אותו. פרשת "תזריע" מלמדת שכוח דיבור זה חובה לשמור לייעודו הנכון – שימוש בדיבור למטרות חיוביות: תקשורת טובה בין בני אדם, לימוד תורה, תפילה וכדומה. אם חלילה מעל האדם בשימוש בכוח הדיבור, ודיבר "לשון הרע" על מישהו, נענש הוא בעונש קשה, מיוחד, המאפיין את הדיבור הרע – צרעת.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "לשון הרע"

"מידה כנגד מידה"

חלק בלתי נפרד מחוקי החינוך הוא הענישה. האדם לעתים נוטה בחולשתו לחרוג מהמותר, ולעשות מה שלבו מושך אותו או גורמים אחרים שבסביבה מושכים אותו לכך. עיקרון חשוב בחינוך של ה' את עם ישראל ואת העולם כולו הוא עיקרון "מידה כנגד מידה" פרשת "תזריע" מלמדת שעונש הצרעת הבא על מי שמדבר לשון הרע הוא בהתאם לעברה. מי שגרם על ידי לשון הרע להרחקה בין בני אדם עליו להיענש בהרחקה מחברת בני אדם, על ידי שהייה מחוץ למחנה עקב הופעת צרעת על גופו.

למאמר המלא וסיפורי ילדים על המידה "מידה כנגד מידה"

עונג שהופך לנגע

השפה העברית, לשון הקודש, השפה בה נכתבה ונמסרה התורה שלנו, מיוחדת היא מאד. רעיונות עמוקים ניתן לדלות מעיון בהרכבן של מלים שונות. אחת הדוגמאות לכך מצויה בפרשת "תזריע". כוח הדבור שניתן לאדם בבריאתו, משמש לו כלי ביטוי ייחודי המנשא אותו על כל הנבראים. בו הוא יכול לחולל נפלאות. אם אכן זכה להשתמש בו כראוי, הריהו לו עונג. פרשת "תזריע" מלמדת שישנו גם מצב הפוך, בו משתמש האדם בכוח הדיבור למטרות שליליות ואז הופך כלי חשוב זה מעונג – לנגע! כלומר, כתוצאה מנגע חברתי שגרם הדיבור הגרוע של אותו אדם, מופיע על גופו נגע צרעת. יחסי גומלין אלה רמוזים בשתי המלים: ענג, נגע. כלומר, בידו של האדם להפוך לעצמו את הענג לנגע, חלילה.

למאמר המלא וסיפורי ילדים על המידה "עונג שהופך לנגע"

חידת המידות

ילדים יקרים, שימו לב.

בחידה שלפניכם רמוזה אחת מארבע המידות שבפרשה. עליכם למצוא איזוהי. בהצלחה.

שימו לב, לא להגזים באיחור

עונש לא נעים צפוי למאחר

מי שעושה הפסקה בשיעור

יעשו לו בהפסקה  "שיעור"