הסיפור שייך למאמר פרשת מצורע: חוקיות בטומאה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אין לי כבר סבלנות למה שקורה בכיתה שלנו" התרעם רועי בפני אביו אסף

"מה קרה הפעם?"

"טוב שהוספת 'הפעם'…אבא, כבר שלוש פעמים שוועד הכיתה מנסה לארגן מסיבת הפתעה למורה אבי ולא מצליח. אני לא מבין מדוע. הרי כולם מעוניינים לכבד את המורה אבי, אז מה הבעיה שיבצעו את מה שצריך?"

"תוכל לפרט יותר, רועי?"

"לפני חודש ישבנו חברי ועד הכיתה עם כל החברים בכיתה וקיבלנו החלטה לקיים מסיבת הפתעה למורה אבי לרגל סיום שנתיים של חינוך בכיתה."

"ואז, מה קרה?"

ואז, במקום, בחרנו בוועדה מיוחדת למסיבה, אך אני לא מבין מדוע לא זז כלום מאז"

"האם ישבתם, וועד הכיתה, עם וועדת המסיבה לשמוע מה הבעיות?"

"לא, רק שמענו בהפסקות ביקורת על הועדה, למשל, שאינה מוכנה לקבל הצעות מתלמידים על תכנית המסיבה"

"שמע נא רועי, אני חושב שפשוט שכחת סיפור דומה שקרה בתחילת השנה כשוועד הכיתה נבחר, והיתה עליו ביקורת. גם אז טענו שהוא לא מוכן לשמוע הצעות. ואז אני הצעתי לך שתשבו ותנסחו חוקים להתנהלות הוועד והתנהלות חברי הכיתה מול הוועד, כך שמצד אחד כל מי שיש לו רעיון יוכל להציעו, אך יצטרך לעשות זאת באופן מסודר."

"אתה צודק, אבא, אני חושב שמחר אציע לחברי הועד לשבת בנושא זה ונבקש מועדת המסיבה לגבש כללי התנהלות, כך שכולם יהיו מרוצים"

למחרת, ניגש רועי לחבריו לוועד הכיתה וסיפר להם על השיחה שהיתה לו עם אביו ועל ההצעה שיש לו כדי להרגיע את הרוחות, ולקדם את העניין. הדברים התקבלו על אזני חבריו והחליטו להיפגש אחר הצהריים עם חברי ועדת המסיבה.

"רועי, מה הם הכללים שאתה מציע לנו, חברי הועדה?"

"אני מעוניין שאתם, חברי ועדת המסיבה תשבו בלעדינו ותחליטו מה יהיו הכללים. אנחנו רק הסברנו לכם כעת את חשיבות הדבר, מהנסיון שלנו כחברי וועד הכיתה"

חברי ועדת המסיבה ישבו ביניהם לאחר אותה פגישה והכינו רשימת כללים לדרכי הסיוע של חברי הכיתה במסיבה, וכן חילקו תפקידים, כך שמי שרצה לעזור כבר, יכל, ומי שעדיין לא חשב על חלקו, יכל לקבל רעיונות מהוועדה.

המסיבה לכבוד המורה אבי התקיימה. כל ההכנות למסיבה בוצעו על ידי התלמידים. הכללים שהכינה הועדה והרעיונות להשתתפות וכן חלוקת העבודה בין כל החברים, כל אלה הביאו להצלחה גדולה של המסיבה.

"תלמידים יקרים" פתח המורה אבי את דברי תודתו לתלמידיו אהוביו. "אני עומד כאן נרגש מאד מהיחס האוהב שהרעפתם עלי במסיבה זו. הרשו לי גם להתיחס לצד הארגוני. שמתי לב שהכל היה 'מתוקתק', כלומר, הכל פעל כשורה, כל תלמיד ידע מה תפקידו ומתי הוא משתלב. אם אינכם מתנגדים, אבקש מכם לאחר המסיבה לספר לי על דרכי ההתארגנות שלכם"

לאחר המסיבה ולאחר פיזור כל הציוד, ישבו חברי ועדת המסיבה עם המורה אבי כבקשתו. הם מסרו לו העתק של חוקי ההתנהלות וחלוקת התפקידים. המורה אבי התפעל מהסדר והמשמעת שלקחו על עצמם כל חברי הכיתה ולבסוף אמר:

"הרשו לי למסור העתק זה למנהל, כדוגמה להתנהלות עצמית מופתית של  תלמידים צעירים כמותכם. תודה וכל טוב"

בהסכמת חברי הועדה, הגיע העתק למנהל בית הספר. המנהל העריך מאד את הדברים והתרשם גם מהדווח של המורה אבי על ההצלחה בפועל של התכנית. הוא הזמין את חברי הועדה למשרדו  ומסר לכל אחד מכתב הערכה על מילוי תפקידו במסיבה.

הצעת דיון

  1. מה היתה הסיבה לעיכוב בהכנת המסיבה למורה אבי?
  2. מה היה המיוחד בחוקים שהכינו חברי ועדת המסיבה?
  3. בעצם, כמה קבוצות חוקים היו בכיתה? באלו נושאים?
  4. הם גם אתם מתנהלים בכיתה על פי חוקים קבועים?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.