Share

ההפעלה שייכת למאמר פרשת עקב: המכשיל את חברו. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמעבירים לילדים את ההפעלה.

יום אחד מצאתי ברחוב קופסת סיגרייה ריקה. הרמתי אותה כדי להשליכה לפח האשפה, אך חשבתי שזו הזדמנות לבקש מאבא להסביר לי משהו בנושא העישון. אז לקחתי אותה איתי הביתה. מאוד לא אהבתי את ריח הסיגריות שעדיין נדף מהקופסה, אך רצוני לשמוע מאבא על סיגריות ועל עישון גבר על אי הנעימות.

ובכן, הגעתי הביתה, אכלתי ארוחת ערב ואחר כך בקשתי מאבא לשוחח איתו.

-בשמחה, יוסי, בני היקר. לא כל יום מתאפשר לי לשבת אתך. עכשיו אתה הוא שמזכיר לי. תודה לך על כך.

-אבא, תראה, אני לא יודע הרבה על סיגריות, כי אתה לא מעשן, ב"ה. אבל הפעם החלטתי לבקש לשמוע ממך קצת בנושא הזה.

-תחילה, מעניין אותי, יוסי, מה הביא אותך דוקא היום לפתוח בנושא זה?

-בדרך הביתה מצאתי קופסה זו זרוקה על המדרכה. למרות הריח הלא נעים שבה, החלטתי להביא אותה הביתה כדי לשאול אותך כמה שאלות.

אני רואה שעל קופסת הסיגריות כתוב באותיות קידוש לבנה: "סיגריות גורמות לשבץ מוחי ולמחלות לב". עכשיו אני לא מבין: מי טיפש להביא על עצמו סכנה חמורה כזו?! איך זה שמישהו קונה את הקופסא הזו למרות האזהרה החמורה הזו?

-יוסי, בני היקר, אני שמח שאתה שואל את השאלה הזו. דע לך שיש עוד 12 אזהרות שונות שהחוק מחייב לפרסם על קופסות הסיגריות!

-אם כן, עוד יותר קשה לי להבין, מה מביא אנשים לעשן?

-תראה יוסי, אני לא ממש מבין מה דוחף את האנשים לעשן, איזה דבר טוב מרגיש מי שמעשן, אבל מה שברור הוא שאין שום דבר בעולם שיצדיק את העישון, כי הנזק שלו הוא באמת חמור מאד!

-טוב, אבא, הסברת לי מה שאתה לא יכול להסביר לי…גם זה טוב.

כעת יש לי שאלה נוספת. עוד משהו שמפריע לי זה מה שקורה במכולת השכונתית. אבי בעל המכולת, מוכר לנו הרבה דברים נחמדים כמו ממתקים וגלידות, אבל אני ראיתי שהוא מוכר גם סיגריות. למה הוא עושה את זה?! הרי הוא גורם לזה שיותר אנשים יעשנו וליותר אנשים שיינזקו!

-האמת היא, השיב אבא, שלא שאלתי את אבי אף פעם את השאלה הזאת. אני רוצה ללמד עליו זכות ולומר שכמו שהוא עצמו לא מעשן, כך גם איננו מעוניין שאנשים אחרים יעשנו ולכן הוא ממשיך למכור רק בשביל פרנסתו, כי הוא מרוויח מזה כסף.

-אבל אבא, האם בשביל פרנסה מותר להכשיל אחרים בעישון?!

-אתה שואל שאלה קשה בני. מצד אחד אתה צודק, אדם צריך להתגבר על הפיתוי שיש בהכנסה ממכירת סיגריות, ולא למכור, כי זה גורם סיכון להרבה אנשים, אבל לא לכל אחד יש כוח להתגבר על הפיתוי ולהימנע ממכירת סיגריות. כנראה מרוויחים על זה כסף לא רע.

– אבא אני בטוח שאם לי תהיה חנות מכולת לעולם לא אמכור בה סיגריות! הרי למדנו בפרשה כמה חמור זה להכשיל את הרבים בעבירה. אני לעולם לא ארצה להכשיל את הרבים בנזק כל כך חמור! לא נעים לומר אבל לדעתי אבי בעל המכולת שייך להגדרה הזאת, כי מדובר בנזק כל כך חמור ועליו היה לוותר על הרווח הכספי הנאה שבמכירת סיגריות לטובת בריאותן של משפחות שלמות.

-יוסי, בני היקר ירבו כמותך בישראל! ראשית, אני מאחל לך שגם כשתגדל לא תעשן כלל, וגם שתעמוד בפיתוי של מכירת סיגריות לאחרים.

שאלות לדיון

  1. איזו עבירה עובר מי שמעשן?
  2. מדוע חושב יוסי שאבי, מוכר הסיגריות, נחשב למכשיל את הרבים? האם אתה מסכים עם יוסי?
  3. האם לדעתך הסכים האבא לקביעתו של יוסי? מדוע לא אמר זאת במפורש?
  4. האם תוכל להביא גם אתה דוגמה למישהו שמכשיל את הרבים?