הסיפור שייך למאמר פרשת פינחס: עין טובה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"תוכלי לעזור לי היום בשעה ארבע אחר הצהריים?" שאלה נועה את סמדר, שכנתה בבנין. נועה קבלה אתמול הרבה מתנות במסיבת יום ההולדת. היא חיפשה חברה שתבא לעזור לה בסידור המתנות, כי פשוט כבר אי אפשר להכנס לחדר שלה מרוב חפצים.

"מצטערת, יש לי חוג בשעה זו…"

"אולי את, סיגלית, פנויה בשעה זו?"

"מצטערת, גם אני עסוקה. אני הולכת לספריה בשעה זו"

"ומה איתי, נועה?" שאלה טובה. נועה מראש לא שאלה אותה כי לא רצתה לגרום לה צער. טובה גדלה בבית פשוט יותר משלה. יש לה משחקים וספרי קריאה, אך במסיבת יום ההולדת שהיתה לה לפני שבועיים, קבלה רק מעט מתנות. כשתראה את המתנות הרבות שקבלה נועה, עלול הדבר לצער אותה. כך חשבה נועה ויפה מצדה.

"בשמחה, טובה, את כן פנויה?"

"כן, וגם אם לא הייתי פנויה, הייתי מוצאת דרך להגיע אלייך לעזור לך"

"בנות חמודות, הכנתי לכן מילון לצינון מעט מהחום הכבד שישנו היום", כך אמרה רחל, אמא של נועה, מלווה את הכיבוד לקראת המשימה.

"תודה לך אמא, נקוה שנעמוד במשימה עד הערב…"

"וואו, איזה כיף לך, נועה, כל כך הרבה מתנות קבלת. תהני מכולם, הלוואי." זה היה משפט הפתיחה של טובה בהכנסה לחדר העמוס…

"תודה לך, טובה, אני לא יודעת אפילו אם יהיה לי פנאי לשחק בכל המשחקים האלה"

"זה בכלל לא משנה, העיקר שיש לך מבחר גדול של משחקים, כך שלא תשתעממי." הגיבה טובה. "לי, למשל, יש פחות משחקים, אבל אין לי בעיה של שעמום, כי אני אוהבת מאד לקרא ספרים ובכל שעה פנויה אני בספריה"

נועה וטובה ממשיכות לסדר, מדי פעם נעזרות ברחל, אמא של נועה, במציאת המיקום המתאים של משחקים מסוימים.

"זהו, אמא, סיימנו. סדרנו על המדפים את כל המתנות. רציתי לשאול אותך האם יש לך רעיון מה לעשות עם משחק שח-מט שקבלתי אותו פעמיים?"

"מה את מסתפקת, תני אותו לטובה"

"איך לא חשבתי עלזה" הגיבה מייד נועה.

"טובה, ודאי לא תסכימי, אבל יש לי מתנה קטנה בשבילך, משחק שח-מט, בסדר?"

"דוקא, אני אוהבת לשחק שח-מט, אבל זה לא ייראה יפה שאני אבוא הביתה עם המתנה. זה ייראה כאילו שבאתי לעזור לך בשביל…"

"טובה, אני מכירה אותך. יש לך 'עין טובה'. שמתי לב גם כשסידרנו את המתנות איך שמחת על כל מתנה, כאילו את קבלת אותה. לכן אני לא מבינה איך אפשר לחשוב עלייך שהתכוונת מראש לקבל שכר על עזרתך"

"ראי נא נועה", השיבה טובה, "אצלי זה עקרוני. אני כבר ראיתי בנות שיש להן 'עין רעה' במה שיש לחברות, לכן חינכתי את עצמי להתרחק לגמרי מכך. ראית איך באתי בשמחה וגם עבדתי כל הזמן מתוך תחושה של אהבה ורצון להטיב, לכן אינני מוכנה לקבל שום מתנה."

"אמא, מה את אומרת, מה נעשה עם המשחק?"

"טוב, אם כך, תני את המשחק מתנה לכל הכיתה, למשחק בהפסקה."

טובה הלכה מרוצה לביתה, שמחה שעמדה במשימה יחד עם נועה.

נועה היתה חייבת "לשחרר" משפט לאמא שלה על טובה. "שמת לב מה קרה כאן. דוקא החברה שיש לה מעט משחקים בבית עזרה לי מכל הלב, בלי תחושת קנאה ואפילו כשרציתי לתת לה מתנה, לא הסכימה. פשוט, למדתי היום ממנה כמה מידות טובות, שהחשובה שבהן היא 'עין טובה' ".

"יפה הגדרת נועה את המידה הזאת. 'עין טובה' היא אחת מהמידות שראו בהן חז"ל כסימן לתלמידי אברהם אבינו עליו השלום. כך אמרו חז"ל :

"… עין טובה ורוח נמוכה (=עניו), ונפש שפלה (=אינו מתאווה), מתלמידיו של אברהם אבינו"

טובה הוא שמה וטובה עינהּ.

הצעת דיון

  1. האם ההסברים של סמדר וסיגלית, לכך שלא יעזור לנועה עם המתנות, היו משכנעים?
  2. מה לדעתכם "דחף" את טובה להסכים לעזור לנועה?
  3. מדוע לא הסכימה טובה לקבל מתנה בתום סידור המתנות?
  4. האם גם אתם נפגשתם עם "עין טובה"? ספרו נא על כך.

קרדיט איור: ענבל גיגי בוסידן igigib@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.