בחירה חופשית היא מתנה גדולה מהבורא. על האדם לבדוק היטב את הרווח ואת ההפסד שבכל דבר לפני שיחליט במה לבחור. פרשת "בלק" מלמדת שהאדם עצמו אחראי על החלטתו.

אחת המתנות הגדולות שקיבל האדם בבריאתו היא "בחירה חופשית", היכולת לבחור במהלך חייו כל דבר שירצה, הן לחיוב והן לשלילה, הבחירה היא גם בנושאים הכי חיוניים לאדם. פרשת "בלק" מלמדת שגם מי שקיבל הוראה ישירה מה' לעשות מעשה או לחדול ממנו, בידו לבחור אם לשמוע לדבר ה' או, חלילה, לעבור עליו. בלק שלח משלחת מכובדת אל בלעם הקוסם וביקש ממנו לקלל, חלילה, את עם ישראל. ה' נגלה אל בלעם בחלום ואסר עליו לקלל. בלעם לא עמד בפיתוי שהציע לו בלק, עבר על צווי ה',  וניסה לקלל, אך לא הצליח. וכך מתארת התורה את הדברים:

סירוב ראשון של ה': בקשת בלק והוראת ה' הראשונה לבלעם

"וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעֹר, פְּתוֹרָה אֲשֶׁר עַל הַנָּהָר אֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹ לִקְרֹא לוֹ.  לֵאמֹר, הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם הִנֵּה כִסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ, וְהוּא יֹשֵׁב מִמֻּלִי.  וְעַתָּה לְכָה נָּא אָרָה לִּי אֶת הָעָם הַזֶּה, כִּי עָצוּם הוּא מִמֶּנִּי, אוּלַי אוּכַל נַכֶּה בּוֹ, וַאֲגָרְשֶׁנּוּ מִן הָאָרֶץ.  כִּי יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תְּבָרֵךְ מְבֹרָךְ, וַאֲשֶׁר תָּאֹר יוּאָר.  וַיֵּלְכוּ זִקְנֵי מוֹאָב וְזִקְנֵי מִדְיָן וּקְסָמִים בְּיָדָם; וַיָּבֹאוּ אֶל בִּלְעָם וַיְדַבְּרוּ אֵלָיו דִּבְרֵי בָלָק.  וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם, לִינוּ פֹה הַלַּיְלָה, וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם דָּבָר, כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֵלָי; וַיֵּשְׁבוּ שָׂרֵי מוֹאָב עִם בִּלְעָם.  וַיָּבֹא אֱ'לֹהִים, אֶל בִּלְעָם וַיֹּאמֶר, מִי הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה עִמָּךְ.  וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל הָאֱ'לֹהִים:  בָּלָק בֶּן צִפֹּר מֶלֶךְ מוֹאָב שָׁלַח אֵלָי.  הִנֵּה הָעָם הַיֹּצֵא מִמִּצְרַיִם, וַיְכַס אֶת עֵין הָאָרֶץ; עַתָּה לְכָה קָבָה לִּי אֹתוֹ אוּלַי אוּכַל לְהִלָּחֶם בּוֹ וְגֵרַשְׁתִּיו.  וַיֹּאמֶר אֱ'לֹהִים אֶל בִּלְעָם, לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם; לֹא תָאֹר אֶת הָעָם, כִּי בָרוּךְ הוּא." (במדבר, כ"ב:ה'-י"ב)

סירוב שני של ה': בהמשך, בלק שולח לבלעם משלחת מכובדת יותר ומציע לו שכר גדול יותר. שוב נגלה ה' אליו ואוסר עליו לקלל:

"וַיָּבֹא אֱ'לֹהִים אֶל בִּלְעָם לַיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים, קוּם לֵךְ אִתָּם; וְאַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה." (במדבר, כ"ב:כ)

עוצמת הבחירה העצמית/החופשית

בלעם לא עומד בפיתוי, ולמרות שהוא שומע פעמיים בחלום את דבר ה' המתנגד לקלל את העם, הוא יוצא לדרך. ה' מנסה לרמוז לו לחזור בו, על ידי סירוב האתון ללכת, אך הוא לא נרמז. וכך לאורך הפרשה נכשל בלעם מלבצע את רצונו העז לקלל, ה' מכשיל את דרכו פעם ופעמיים והוא מתעקש להמשיך, עד שבלק מביע את זעמו כלפיו . כלומר, בלעם, ניסה את כוחו למרות שידע שה' לא מסכים למעשה, אך ה' מנע ממנו.

האדם העומד בפני התלבטות באיזו דרך לבחור, יש ביכולתו לבחור בכל דרך שהיא. כמובן, רצוי שיכיר וילמד את משמעות הבחירה בכל אחת מהאפשרויות. אך אל יצפה שמשמים יעכבו בעדו לבחור בדרך השלילית. אם ירצה ויתעקש לבחור במעשה רע, לא ימנעו ממנו מלעשותו. וכך נאמר  על ידי חז"ל:

 "אמר ריש לקיש מאי דכתיב (משלי ג, לד) 'אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן'? בא ליטמא – פותחין  לו ; בא  ליטהר – מסייעין אותו"

מהי המלצת התורה? באיזו דרך לבחור?

למרות יכולתו של האדם לבחור בכל דרך שירצה וכך מכריזה לנו התורה בכמה מקומות, ה' מצרף המלצה שלו לבחירה נכונה ורווחית וזו לשון התורה:

"הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ, הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה, אַתָּה וְזַרְעֶךָ.  לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱ'לֹהֶיךָ, לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ,  כִּי הוּא חַיֶּיךָ, וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב, לָתֵת לָהֶם" (דברים, ל': י"ט-כ')

מי שרוצה בחיים אמתיים, יבחר בהמלצת התורה לאהוב את ה' ולשמוע בקולו. חיים כאלה הם חיים אמתיים, חיים שיש בהם תכלית, יש בהם מהות וערך, יש בהם סיפוק ומיצוי יכולות. הם מהווים קשר לדורות הבאים, כחוליה בשרשרת. התנתקות מה' משמעותה מות, חידלון, כי אין בהם תקוה, ייעוד ותכלית.

"ובחרת בחיים" – צו השעה!

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

הורים מעונינים שילדיהם יישמעו להם מתוך הסכמה, ולא מתוך תחושת כפיה. כדי להשיג יעד זה, יש להרגיל את הילדים, מדי פעם, בחשיבה על שתי האפשרויות העומדות לפניהם בקבלם משימה, ועל הדרך שראויה לבחירה. כמובן, דרך זו לא מומלצת בגיל הרך, בגיל שאין באפשרות הילד עדיין להפעיל חשיבה ובחירה בטוב, אלא בגיל בוגר יותר, כשיהיה ניתן לשוחח אתו על נושאים מופשטים מעט.

סיפור ילדים: בחירה חופשית

הסיפור הוא על ילד שהשקיע בלימודים וגם בספורט, מתוך בחירה שלו, וזכה להיכלל בנבחרת בית הספר לכדורסל. ההצלחה בספורט לא פגעה בלימודיו, והוא הצליח גם בהם. כל זה – בזכות עיקרון חשוב שלימדו אותו הוריו: "מה שקשה הוא טוב".

 

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.