מהו הגורם המכריע בהשפעה על תדמיתו של עם, של האנושות בכלל? החינוך. פרשת "בשלח" מלמדת אותנו שחינוך טוב של עם מתחיל בצעדיו הראשונים וכך גם בחינוך ילדים.

החינוך הוא הערך והתפקיד הכי משמעותי בחיי האנושות. מאז ומתמיד הכל היה תלוי בחינוך. הרצח הראשון בעולם יכול היה להימנע אילו הפנים קין את המסר החינוכי שניסה ה' להעביר לו לפני ביצוע הרצח האיום, במטרה למנעו מכך. פרשת "בשלח" מלמדת אותנו שגם עם שלם זקוק לחינוך כקבוצה ולא רק הפרטים, ילדים במשפחה או תלמידים בבית ספר. עם ישראל יצא זה עתה ממצרים לאחר מאות שנות שעבוד. העבדות במצרים פגעה בבני ישראל לא רק בגופם, אלא, בעיקר, במצבם הנפשי והרוחני.

קושי השעבוד

כדי לעמוד על חשיבות החינוך של עבדים שיצאו זה עתה לחרות, חשוב לעמוד מעט על השעבוד הקשה של המצרים. מצריים היתה אז מעצמה גדולה ושלטון המצרים בעבדיהם היה מוחלט, רודני ברמה שקשה לתאר. בני ישראל ביצעו עבודות קשות הרבה מעבר ליכולתם הפיזית. חז"ל מתארים באריכות את אופי הקושי הזה. הפסוקים לא מתארים בהרחבה, אך גם ממעט הפסוקים ניתן להבין את הקושי:

  • "וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם, וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם, וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה, וַיִּזְעָקוּ" (שמות, ב:כג)

  • "וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה מִקֹּצֶר רוּחַ, וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה" (שמות, ו:ט)

 חוק ומשפט בדרך?

מצב נפשי כה קשה, לא מאפשר, כמעט, העברת מסרים רוחניים כל שהם. בכל זאת, כערך בסיסי לתפקוד עם שלם במצב של הליכה בדרך, היה צורך בקביעת  כללים. וזו לשון הכתוב בענין זה:

 "וַיִּצְעַק אֶל ה', וַיּוֹרֵהוּ ה' עֵץ, וַיַּשְׁלֵךְ אֶל הַמַּיִם, וַיִּמְתְּקוּ הַמָּיִם; שָׁם שָׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט, וְשָׁם נִסָּהוּ.  וַיֹּאמֶר  אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱ'לֹהֶיךָ, וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה, וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְו‍ֹתָיו, וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו – כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ, כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ. (שמות, טו:כה-כו)

החוקים שניתנו לישראל בשלב זה היו בסיסיים ונוגעים לתחום ההתנהגות החברתית: מידותית וממונית, וכן בתחום צנעת הפרט. חוקים אלה הם בסיס להתנהגות נאותה של כל חברה, ובמיוחד למי שעתידים לקבל את התורה ולזכות לכינוי "ממלכת כוהנם וגוי קדוש" (שמות, יט:ו). רבים עמדו על המשמעות של חוקים אלה ועל פרטיהם. אחד המאמרים החשובים בנושא הוא של פרופ. נחום רקובר בקישור הבא: http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/beshalah/rek.html

משמעות המושג "חינוך"

מכירים אנו את המושגים "חנוכת בית", "חנוכת כביש" וכדומה. טכסים אלה מציינים תחילת שימוש באותו מבנה או כלי, ברמה הייעודית שלו. זוהי בעצם גם המשמעות הכללית של חינוך בני אדם: התחלת תפקוד נכון על פי כללי ההתנהגות הטובים שיועדו לחניך. כך עוברים ילדינו במשך שנות הילדות את גיל החינוך. בשנים אלה משתדלים אנו לחנכם לאור כללי התנהגות נאותים שאנו מאמינים בהם. אם זכינו לרכוש בעצמנו חינוך טוב מהורינו, ממורינו, נשאף בוודאי להנחיל חינוך זה גם לילדינו.

קשיים בחינוך ילדים

כל אדם הוא יצור מורכב ביותר. הוא עולם שלם של מידות, תכונות, כוחות נפש ועוד – מרכיבים משמעותיים של אישיותו. תפקיד ההורים לחנך, משמעותו היא לנתב את כל מרכיבי אישיותו של הילד לכוון מסוים הנראה חיובי, מומלץ על ידי ההורים. זוהי מגמתם, אלא שכמו בכל דבר, מלבד האדם עצמו קיימים גורמים נוספים בשטח העשויים להשפיע על החינוך. למשל: בית הספר, חברים, תרבות ועוד. לחלק מהגורמים האלה ההורים מודעים ולוקחים אותם בחשבון. כך, למשל, ישלחו את ילדם ללמוד בבית ספר הקרוב לדרכם החינוכית. אך, לא תמיד מצליחים ההורים לנטרל את גורמי ההשפעה השליליים, כמו חברים.

עידן המדיה כגורם משמעותי בחינוך

אם התיחסנו לפני כן לגורמי השפעה צפויים, מצויים, אלה שכולנו גדלנו בסביבתם וכך בדורות הקודמים, הרי שכיום חשופים ילדינו לגורמי השפעה הרבה יותר משמעותיים. נמנה חלק מהם, כדי להמחיש:

  • עולם המדיה, הכולל:
    • נגישות כמעט חופשית לאינטרנט לאתרים לא חינוכיים.
    • בילוי שעות רבות בשבוע מול המסך לצפייה בסרטים ולמשחקים
    • חיבור ושימוש חופשי ברשתות חברתיות כמו וואצאפ, פייסבוק ועוד
  • ירידה משמעותית בקריאת ספרים, מה שגורם לירידה ביכולות חשיבה ועושר ספרותי-תרבותי
  • תרבות לבוש, אכילה ועוד ה"נרכשת" מהעולם המערבי
  • תחרות הישגית דלת ערכים, מגמתית להחצנה רגשית

החזרת תפקיד החינוך להורים

מה עושים ההורים ברקע כזה, ב"תנאי פתיחה" מאתגרם כל כך? התשובה היא חד משמעית: החזרת תפקיד החינוך להורים! מערכות החינוך והחברה צריכות להשקיע מאמצים רבים להביא את ההורים חזרה למילוי תפקידם החשוב – חינוך ילדיהם. דרושה התארגנות מערכתית לאומית שתתחיל מלמעלה ותביא עם הזמן ל:

  • סינון משמעותי של "ייבוא תרבותי"
  • ענישה מחמירה למשווקי תרבות זולה, לא חינוכית והרסנית
  • עידוד שימושים חיוביים ומבוקרים בכלי המדיה השונים
  • ניתוק ילדים עד גיל מסויים משימוש במכשירי פלאפון מתקדמים
  • אי שימוש של בני נוער ברשתות חברתיות בתקופת הלימודים
  • עידוד קריאת ספרים וכתיבת חיבורים ספרותיים בדרכים שונות

החזרת ההורים לחינוך ילדיהם באופן משמעותי תביא להידוק הקשר בינם לבין ילדיהם ולתיקון החברה בכלל.

הורים יקרים, קדימה לעבודה…

בהצלחה

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

חינוך הוא התיחסות נכונה לחניך, לילד, בכל צעדיו. השפעה חינוכית על הילד קיימת כל הזמן, אם זכה, הרי שההשפעה תהיה מכוון ההורים וחיובית. אך בימינו, עלולה להיות השפעה חינוכית, לא חיובית, מגורמים חציוניים לא רצויים. לכן, היום יותר מתמיד, מוטלת אחריות חינוך הילדים על ההורים. חייבים הם לחוש מחויבות רבה במימוש תפקידם כמחנכים ולתבוע ממערכות החינוך והחברה להסיר מכשולים מדרכם לביצוע תפקידם זה. תוצאות החינוך הטוב יהיו ניכרות על הילדים כבר מגיל צעיר וחובת ההורים תיהפך לזכות!

סיפור ילדים: חינוך

הסיפור הוא על משפחה ברוכת ילדים שהצליחה לחנך את ילדיה לערכים ומידות טובות למרות העומס בגידולם, בעיקר מדי בוקר בהכנתם לבית הספר. על כך הם זכו להערכה  רבה מצוות בית הספר ולפרס חינוכי שהוענק להם על ידי המנהלת.

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.