Share

הורים עלולים לטעות לעיתים, בהתנהגות לא שוויונית כלפי ילדיהם השונים. פרשת "וישב" מספרת על התנהגות מפלה של יעקב אבינו כלפי אחד מבניו, שהובילה לנזק חמור.

חינוך ילדים הוא התפקיד המרכזי של הורים. לא פעם מוצא ההורה את עצמו במתח סמוי בין נתינה לדחיה, בין חיבוק להרחקה על רקע של התנהגות שלילית של בנו. מצד אחד פועל בו הרצון לחנך, לתקן את מה שצריך בהתנהגות הילד, ומצד שני חושש הוא שמא תהיה תגובתו למעשה, קשה מדי ותביא לתוצאה הפוכה. כך קורה בהרבה משפחות.

הפליה של ילד בין שאר הילדים

לעיתים, הורה מחליט, במודע או שלא, להפלות את אחד הילדים, כלומר, לנהל בעצם שתי מערכות יחסים בתוך הבית. לכל ילדיו יתנהג כמקובל: הערות וביקורת על התנהגות לא רצויה מחד, ועידוד ומחמאות על התנהגות טובה מאידך, ואילו לילד אחד ירעיף יחס חיובי בלבד: סלחנות, קרבה יתרה וגם מתנות חריגות. בפרשת "וישב" מספרת לנו התורה על יחס מיוחד שהעניק יעקב אבינו לבנו יוסף. יחס אהבה יתרה שבלט במתנה מיוחדת: כתונת פסים.

קנאת האחים

יחס זה של אהבה מיוחדת מצד יעקב ליוסף עורר אצל האחים רגש קנאה שהלכה והתפתחה לידי שנאה, וזו לשון הפסוק:

"וַיִּרְאוּ אֶחָיו, כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ; וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם".

השנאה הביאה אותם גם להתרחקות מיוסף, עד כדי הימנעות משיחה, מבירור הענין, ומנסיון להשכין שלום. רגש השנאה הקשה היה גם בשל עוד שני אירועים שקרו במשפחה: האחד היה הלשנה של יוסף לאביהם יעקב על התנהגות לא ראויה של האחים, והשני היה סיפורי חלומותיו של יוסף , בהם בלטו פרטים הרומזים על התנשאותו על אחיו, וכך התבטאו האחים כלפי יוסף בעקבות אותם חלומות:

"וַיֹּאמְרוּ לוֹ אֶחָיו, הֲמָלֹךְ תִּמְלֹךְ עָלֵינוּ, אִם מָשׁוֹל תִּמְשֹׁל בָּנוּ; וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ, עַל-חֲלֹמֹתָיו וְעַל-דְּבָרָיו".

אמנם יעקב גער בבנו יוסף על סיפור החלום השני, אך זה לא הרגיע את האחים, והם המשיכו ביחסם הקשה אליו.

דרדור ביחס האחים ליוסף

מאוחר יותר יצאו האחים למרעה בדותן (כיום מזוהה בצפון השומרון), הרחק מביתם שבחברון. יעקב שלח את יוסף "לראות את שלום אחיך", אך כבר בהגיעו לטווח ראייתם, יצאו מפיהם כלפיו כינויי לעג ושנאה קשים:

"וַיִּרְאוּ אֹתוֹ מֵרָחֹק; וּבְטֶרֶם יִקְרַב אֲלֵיהֶם, וַיִּתְנַכְּלוּ אֹתוֹ לַהֲמִיתוֹ. וַיֹּאמְרוּ, אִישׁ אֶל-אָחִיו:  הִנֵּה, בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא. וְעַתָּה , וְנַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת, וְאָמַרְנוּ, חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ; וְנִרְאֶה, מַה יִּהְיוּ חֲלֹמֹתָיו" .

אלו התבטאויות קשות ביותר!!! אם נחדד את הדברים נמצא שהיתה כאן הסלמה בהתבטאות: משנאה בבית, להתנכלות (=תכנון של פגיעה) להמיתו, דרך כינוי מזלזל ליוסף ("בעל החלומות"), ועד הכרזה ברורה להריגתו!!!

ביקורת חז"ל

תורתנו הקדושה היא תורת חיים המחנכת להתנהגות נכונה בכל המישורים ובכל התחומים. כאן, בתחום המשפחה, התורה חושפת בפנינו פרשיה קשה ממשפחת האבות. חז"ל לא "דילגו" על פרשיה זו, אלא הביעו את דעתם בניסוח נוקב, וכך אמרו במסכת שבת (י, ב):

"בשביל שני סלעים מילת (=מחיר תוספת הבד של כתונת הפסים) שהוסיף יעקב ליוסף יותר משאר אחיו, נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים".

לחז"ל יש מעמד גבוה ביותר ביחס לפרשנות המקרא, ולכן רשאים הם לבקר את התנהגות יעקב אבינו, למרות היחס הנעלה אליו. במסגרת זו לא נוכל להרחיב ולהעמיק בנושא קשה זה, אך נקודה אחת עליה התעכבנו היא מרכזית בסיפור: קנאה. ראינו להיכן עלולים להגיע יחסי אחים כתוצאה מהתנהגות שגויה של אחד ההורים- עד לשְאוֹל, למוות, חלילה! חז"ל ביקרו את התנהגות יעקב (וודאי לאחר ששקלו זאת היטב), כדי שאנחנו לא נטעה בהתנהגותנו כהורים ובכלל בהפליית "שווה בין שווים", אם זה אח בין אחים או תלמיד בין תלמידים וכדו'.

היכן פוגשים ילדינו מידה זו

כמעט מיותר להשיב על השאלה היכן פוגשים ילדינו מידה זו, שהרי יצר הקנאה מאד עירני. הפעם תשומת הלב לאחריות בנושא זה היא על ההורים, שלא יגרמו לקנאה בין ילדיהם, כתוצאה מהפגנת יחס מועדף למי מהם.

סיפורי ילדים: "קשה כִּשְׁאוֹל קנאה"

rsz_וישבהסיפור הראשון, הוא על יוזמה ברוכה של הורה שהביאה למניעת אלימות (שבאה כתוצאה מקנאה חריפה).

הסיפור השני, הוא על רעיון יפה של מנהל מרכז הייטק שהביא להרגעת רוחות במפעל השכן.

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.