חובת אדם להשתדל לשכלל את מעשיו. פרשת "חיי שרה" מלמדת על אהבת הארץ הגדולה שהיתה לאברהם. לנו, צאצאיו, יש הכנה בסיסית לכך. עלינו להתאמץ להוציאה אל הפועל.

יחס של קרבה, ולעתים אף אהבה, מתפתח עם הזמן בין האדם למקום מגוריו. עם השנים מרגישים אנשים קשר טוב עם סביבתם, ואם אין סיבה מיוחדת לעזוב את המקום, הרי שיראו בו את מקומם לשנים רבות:

"חן מקום על יושביו" אמרו חז"ל (סוטה, מז:א).

יש כנראה משהו מסתורי הנרקם בין האדם למקומו. אם ננסה להבין את הסיבה לכך, נגיע לסיבות תועלתיות, אנושיות: סביבה טבעית נאה, אקלים טוב, פרנסה, חברה ועוד מרכיבים של מגורים איכותיים. כך הם הדברים ביחס ליישוב, לשכונה מוגדרת. פחות מכך הוא היחס למדינה. ככל שהמדינה גדולה יותר, היא מורכבת ומגוונת יותר ויותר בהרכב האוכלוסיה, בתנאי המחיה, ועוד. היחס של אזרחיה לה יהיה תלוי ברמת השרות שמעניקים מוסדות המדינה לאזרחיה. האם זהו גם היחס של יהודי לארצו? פרשת "חיי שרה" מלמדת אותנו על סוג אחר של קשר ואהבה לארץ.

אברהם אבינו קונה את מערת המכפלה

סיפור הקניה של מערת המכפלה מתואר בתורה באריכות חריגה. שרה אמנו נפטרה ואברהם נערך לקוברה. הוא מעוניין לקבור אותה במערת המכפלה וכשהוא מבקש מאנשי חת לקשר בינו לבין עפרון החתי, כדי לקנות ממנו את המערה, הוא נענה בתשובה מפתיעה:

"לֹא, אֲדֹנִי, שְׁמָעֵנִי. הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ, וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ; לְעֵינֵי בְנֵי עַמִּי נְתַתִּיהָ לָּךְ, קְבֹר מֵתֶךָ" (בראשית, כג:יא)

כלומר, "אינך צריך לקנות את המערה, קח אותה במתנה ממני, לעיני כל העם הנוכח כאן"

אברהם אבינו לא מסכים. הוא עומד על כך לרכוש את המערה ב"כסף מלא", כלומר, במחיר מלא ובמטבעות הטובים למסחר בכל מקום בעולם:

"וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן, אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת, אַרְבַּע מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף, עֹבֵר לַסֹּחֵר" (בראשית, כג:טז)

מדוע עומד אברהם על דעתו לרכוש ולא לקבל את מערת המכפלה?

הקשר שמגלים אנו אצל אברהם לארץ ישראל, הוא לא רגיל. כולנו אוהבים את הארץ. אך מה כל אחד מאתנו מוכן לעשות כדי לשמור אותה בידינו לעולמים? זאת שאלה מביכה מעט, כי יש מי שיאמרו: "נכון, אני אוהב מאד את הארץ, אבל אין בכוחי להשקיע כל כך." אברהם יכל להסתפק בהבטחת ה' לו את הארץ, לו ולזרעו עד עולם ולוותר על רכישה בכסף רב את המערה, אך היתה לו ראייה ארוכת טווח. חז"ל רואים ברכישתו מעין "תעודת ביטוח" מול כל מי שיערער בעתיד על בעלותנו על הארץ. וכך אמרו:

"אמר רב יודן בר סימון זה אחד משלשה מקומות שאין אומות העולם יכולין להונות את ישראל לומר גזולים הן בידכם ואלו הן: מערת המכפלה, ובית המקדש, וקבורתו של יוסף. מערת המכפלה, דכתיב (בראשית, כג:טז) וישמע אברהם אל עפרון וישקול אברהם לעפרו וכו'," (בראשית רבה, עט:ז)

שייכות עמוקה למערה

טבעי הדבר שמה שאדם רוכש בכספו, חש הוא אליו שייכות יתר, יותר מחפץ שקיבל במתנה. הוא מרגיש כאלו חלק ממנו נמצא באותו חפץ. קניית המערה פיתחה קשר עמוק אצל אברהם וכל יוצאי חלציו למערה. עד היום חש כל מי שמגיע לבקור במערה ולתפילה קשר מיוחד, עמוק וקרוב שלא קיים באתר היסטורי אחר. מבקרים רבים במערה מספרים על רגש קרבה מיוחד למקום הזה.

המקור לאהבת הארץ

אברהם אבינו ביטא את אהבתו לארץ גם בכל התנהגותו במשך חייו כאן. ה' הבטיח לו מספר פעמים את הארץ, לו ולבניו עד עולם, והוא גילה את יחסו האוהב לארץ בכך שעבר בה לאורכה ולרוחבה והתיישב באיזוריה השונים של הארץ, חפר בארות, נלחם מלחמת הצלה נגד ארבעת מלכי הצפון, שלקחו בשבי את אחיינו ובזזו את שלל המנוצחים. בכך היווה סמל לעמידה איתנה מול המתנגדים להבטחת ה', ועבורנו יש בכך סימן לדורות בחינת  "מעשה אבות סימן לבנים" (עפ"י רמב"ן, בראשית, יב:ו). מסירות הנפש של אנשי הבטחון והמתיישבים להגנה ולהתיישבות בארץ, שואבת כוחותיה מהתנהגות האבות, מאהבתם הגדולה לארץ ועמידתם האיתנה על זכותם לישיבת קבע בארץ.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

נעים מאד לגור ביישוב שקט, ללא מתח בטחוני ואחר. אחינו המתיישבים בגב ההר, חווים לא מעט רגעי מתח. מצב זה עלול להשפיע על ילדים, בהבעת תחושת וויתור על המגורים באותו יישוב או בחירה בדרך אחרת. המציאות בפועל לא מראה זאת, בדרך כלל, אלא להיפך. הילדים בריאים ברגשותיהם ושמחים במקומותיהם. אך מציאות זו יש לה שורשים. השורשים נטועים בחינוך ארוך טווח שהתחיל עוד אצל הוריהם. חינוך לאהבת הארץ, למסירות על יישובה וקיומה. ערכים אלה עברו מההורים לילדיהם. כמה חשוב, אם כן, לעמוד על אישיות אברהם אבינו בנושא אהבת הארץ להנחילה הלאה לדורות הבאים.

סיפור ילדים: אהבת הארץ

rsz_%d7%90%d7%94%d7%91%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%a8%d7%a5-color1הסיפור הוא על אח ואחות, האח משרת בצבא והאחות בשרות לאומי, ושניהם עושים תפקידם מתוך אהבת הארץ ואהבת ישראל.

 

 

 

קרדיט איור: רז שמרת razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.