היין נחשב למשקה חשוב ומכובד. אך, שימוש לא נכון בו עלול להביא לשכרות. פרשת "נח" מתארת את הנזק החמור שנגרם לנח ולמשפחתו כתוצאה משתיית יין מופרזת של נח.

העולם כולו עומד, מאז בריאתו, לשימושו הטוב של האדם. כך ברך ה' את האדם מיד לאחר בריאתו:  וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱ'לֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱ'לֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ.(בראשית, א:כח) "ורדו" משמעו – שלטו, יש ברשותכם לשלוט שלטון מירבי על כל הנבראים. חכמינו בטאו ברכה זו בלשון מיוחדת שיש בה גם אזהרה חמורה: "בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, נטלוֹ והחזירוֹ על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי בשבילך בראתי; תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך". (קהלת רבה, ז:א) פרשת "נח" מלמדת שאכן הגיע האדם לקלקול על ידי שימוש לא נכון במוצר מזון.

האם היין טוב או רע לאדם?

היין, תוצר הענבים, נחשב בדרך כלל למשקה חשוב. במקרא הוא נזכר בהקשרים חיוביים. בין היתר, נאמר שהוא משמח את האדם "וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ, לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן"  (תהלים, קד:טו), אלא שתכונתו היא גם הפוכה – עלול הוא להביא את האדם לשכרות, בשתייה מופרזת. בכך הופך היין לסמל ולמשל לאמצעים רבים העומדים לשימושו של האדם שלא נכון להגדירם כמועילים או מזיקים, כי הדבר תלוי בשימוש מושכל או, להיפך,  שרירותי של האדם.

שכרות נח

פרשתנו עוסקת בהרחבה בנזק שנגרם לנח משתייה מופרזת של היין שהכין. הסיפור מתחיל דוקא בפעולה חיובית, ראשונה מסוגה המתוארת במקרא – נטיעת כרם על ידי נח. הוא אף מכונה בתואר "איש האדמה" כמי שראה חשיבות ועניין בעבודת האדמה: " וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם.  וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן, וַיִּשְׁכָּר; וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה." (בראשית, ט:כ-כא). השתייה המרובה הביאה את נח לשכרות. התוצאה היתה שגופו התגלה. כמובן, אין להאשימו בכך, שהרי לא היה מודע לנזק העלול להיגרם משתייה מופרזת, כי לא קדמו אדם בעולם במקרה כזה, אך התורה מתארת את המשך ההתרחשות, כדי ללמדנו מהי ההתיחסות המצופה מהסביבה לאירוע כזה. הראשון שגילה זאת היה חם, אחד מבניו, שהיה שפוי, לא שתוי כאביו, לא נהג בצניעות, אלא רץ לספר על כך לשם ויפת, אחיו. אך אלה גילו אחריות כלפי אביהם ושמרו על כבודו. הם הזדרזו לכסותו בבגד ולהמעיט בזיונו.

התיחסות נח להתנהגות בניו

לאחר התפקחותו מיינו, נודעו לנח כל פרטי האירוע. למרות שהיה זה האירוע הראשון מסוגו, נראה שהתיחסותו של נח לתגובות השונות של בניו רומזת על תודעת צניעות גבוהה שהיתה בביתו, אם זו שעברה ממשפחה למשפחה החל מאדם הראשון, ואם פיתוח עצמי של נח כאב, האחראי על חינוך ילדיו. בכל אופן, נוסח התגובות היה חד וברור לחיוב ולשלילה, בהתאם לכל התנהגות. וכך הוא לשון הכתוב:

"וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו; וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ.  וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה, וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם, וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית, וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם; וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ.  וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ; וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן.  וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן: עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו.  וַיֹּאמֶר בָּרוּךְ ה' אֱ'לֹהֵי שֵׁם; וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ.  יַפְתְּ אֱ'לֹהִים לְיֶפֶת, וְיִשְׁכֹּן בְּאָהֳלֵי שֵׁם; וִיהִי כְנַעַן עֶבֶד לָמוֹ" (בראשית, ט:כב-כז).

 השכרות כמשל

ראינו מה עלול אמצעי חיובי כשלעצמו לעולל לאדם ולמשפחתו כשהשימוש בו לא מבוקר ואחראי. האדם מוקף באמצעים רבים העומדים לרשותו, לניהול חיים תקינים, בריאים ואף מאושרים, אך בו בעת עלולים אותם אמצעים להפוך לו לרועץ ולהרס, אם לא יידע להשתמש בהם באופן מושכל. הטיב לבטא זאת שלמה המלך בספר החכמה שלו משלי: "דְּבַשׁ מָצָאתָ, אֱכֹל דַּיֶּךָּ: פֶּן תִּשְׂבָּעֶנּוּ, וַהֲקֵאתוֹ". (משלי, כה:טז). כלומר, גם אמצעי קיום חשוב כל כך אם לא צורכים אותו במידה הנכונה הגוף פולט אותו.

להמחשת המסר נביא דוגמה נפוצה מחיי היום-יום. כלי הרכב הוא המצאה גאונית רווית חסד. ואכן, כל עוד השימוש בו מושכל, על פי חוקי התנועה וכו' מהווה הוא כלי עזר חשוב וחיוני לאדם. אך, כשהאדם קובע לעצמו את החוקים ונוהג בכביש באופן שרירותי הרי ש"הגולם קם על יוצרו" ומכלי עזר הופך הרכב לכלי משחית הגובה נפשות, לא עלינו! דוגמאות נוספות: רשתות חברתיות שניתן להציל בהן חיי אדם, אך, מאידך, עלולות הן לפרק משפחות וכו'. הבה נחזיר לעצמנו את השליטה באמצעים העומדים לרשותנו ונהיה אנחנו האדונים עליהם ולא להיפך.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

השימוש ביין הוא רווח והוא נמצא כמעט בכל בית. חשוב מאד שהורים יחשפו בפני ילדיהם את השפעותיו השונות של היין, לחיוב ולשלילה, אם בסיפורים ואם במידע עובדתי המגיע אליהם. עם הזמן, יפתחו בפניהם גם את המסר שניתן לראות מהשפעת השכרות, ולראותה כסמל לכל שימוש מופרז באמצעים שונים, גם אם השימוש המקורי בהם חיובי כשלעצמו.

סיפור ילדים: שכרות

הסיפור הוא על משפחה שעברה תאונת דרכים, כתוצאה משיחה במכשיר הפלאפון, למרות שהיתה זו דרך הרמקול. האבא עובד כנהג אמבולנס במד"א. כשהתאוששה המשפחה כינס את כולם ותאר את תחושותיו. נסיונו מפינוי נפגעי תאונות כתוצאה משיחות מכשיר הפלאפון והתאונה שעברה המשפחה הביאו אותו למסקנה שחייבים להשבית את המכשיר למשך כל הנסיעה.

 

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.