Share

אחת מתכונות היסוד של מנהיג היא היותו נאמן לתפקידו ולשולחיו. פרשת "פקודי" מלמדת אותנו על נאמנות ברמה גבוהה שהיתה למשה רבנו.

מנהיגות טובה דורשת מהמנהיג תכונות אופי וכשרונות רבים. תכונת היסוד למנהיגות היא נאמנות. פרשת "פקודי" מלמדת אותנו על נאמנותו של משה רבנו. אחרי שהקהיל את העם והכריז בפניהם על מצוות בניית המשכן וקרא להתנדבות העם, הגיעו תרומות רבות מאד. התרומות כללו חומרים רבים ויקרים: זהב, כסף, נחושת, חוטי צמר צבועים בתכלת, ארגמן ועוד. חומרים אלה נועדו לבניית כלי המשכן, המשכן עצמו ובגדי הכוהנים. האומנים התחילו במלאכה הרבה וסיימו אותה בהצלחה. בתום ביצוע המשימות הרבות, עמד משה שוב לפני העם ומסר דווח מפורט על השימוש בכל אחד מהחומרים שנתרמו ואלה דבריו:

ההכרזה על הדווח:

אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת, אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל-פִּי מֹשֶׁה:  עֲבֹדַת, הַלְוִיִּם, בְּיַד אִיתָמָר, בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן.   ּבְצַלְאֵל בֶּן-אוּרִי בֶן-חוּר, לְמַטֵּה יְהוּדָה, עָשָׂה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר-צִוָּה ה' אֶת-מֹשֶׁה.  וְאִתּוֹ, אָהֳלִיאָב בֶּן-אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה-דָן חָרָשׁ וְחֹשֵׁב; וְרֹקֵם בַּתְּכֵלֶת וּבָאַרְגָּמָן, וּבְתוֹלַעַת הַשָּׁנִי, וּבַשֵּׁשׁ. 

כמויות החומרים:

כָּל-הַזָּהָב, הֶעָשׂוּי לַמְּלָאכָה, בְּכֹל, מְלֶאכֶת הַקֹּדֶשׁ. וַיְהִי זְהַב הַתְּנוּפָה, תֵּשַׁע וְעֶשְׂרִים כִּכָּר, וּשְׁבַע מֵאוֹת וּשְׁלֹשִׁים שֶׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ   וְכֶסֶף פְּקוּדֵי הָעֵדָה, מְאַת כִּכָּר; וְאֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת וַחֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים, שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ.   בֶּקַע, לַגֻּלְגֹּלֶת, מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, לְשֵׁשׁ-מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים, וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים. 

השימוש בחומרים:

וַיְהִי, מְאַת כִּכַּר הַכֶּסֶף, לָצֶקֶת אֵת אַדְנֵי הַקֹּדֶשׁ, וְאֵת אַדְנֵי הַפָּרֹכֶת:  מְאַת אֲדָנִים לִמְאַת הַכִּכָּר, כִּכָּר לָאָדֶן.   וְאֶת-הָאֶלֶף וּשְׁבַע הַמֵּאוֹת, וַחֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים, עָשָׂה וָוִים, לָעַמּוּדִים; וְצִפָּה רָאשֵׁיהֶם, וְחִשַּׁק אֹתָם.   וּנְחֹשֶׁת הַתְּנוּפָה, שִׁבְעִים כִּכָּר, וְאַלְפַּיִם וְאַרְבַּע-מֵאוֹת, שָׁקֶל. וַיַּעַשׂ בָּהּ, אֶת-אַדְנֵי פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד, וְאֵת מִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת, וְאֶת-מִכְבַּר הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר-לוֹ; וְאֵת, כָּל-כְּלֵי הַמִּזְבֵּחַ.   וְאֶת-אַדְנֵי הֶחָצֵר סָבִיב, וְאֶת-אַדְנֵי שַׁעַר הֶחָצֵר; וְאֵת כָּל-יִתְדֹת הַמִּשְׁכָּן וְאֶת-כָּל-יִתְדֹת הֶחָצֵר, סָבִיב.

מהו יסוד נאמנותו של משה רבנו?

במשה רבנו מתגלים לנו, לאורך תקופת הנהגתו את העם, מידות וערכים רבים. בחטא העגל, רצה ה' לכלות, חלילה, את העם. משה רבנו עמד בתפילה ממושכת במשך שמונים יום, שבמהלכה אמר לה' באופן חד משמעי:

 "וְעַתָּה, אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם; וְאִם-אַיִן מְחֵנִי נָא, מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ."

כלומר, אין לי זכות קיום לולי העם אותו אני מנהיג! מי שיש בו תחושת שליחות כזאת, ודאי שתהיה בו גם נאמנות לתפקידו. ולכן מדווח הוא לעם על כל שקל שקיבל מהם לתרומה.

היכן נדרשת נאמנות?

נאמנות היא ערך כללי. היא באה לידי ביטוי, בעיקר, ביחסים בין אישיים ובמיוחד בתפקידי הנהגה כל שהם, מהנהגת מדינה ועד לפיקוד על חיילים, מניהול חברה גדולה חובקת עולם ועד להוראה בכיתה קטנה. כולנו נדרשים לנאמנות. קנה המידה לנאמנות, לחוש, לדעת, באיזו מידה אדם אכן נאמן לתפקידו, היא תחושת השליחות המלווה או לא מלווה את האדם.

אמנם תחושת שליחות לא נדרשת מכל מי שנדרשת ממנו נאמנות. מי שמנהל חברת הייטק, אינו חייב להיות מחובר אידיאולוגית לרעיון החברה, אך מי שעוסק בהנהגה כל שהיא אצלו נדרשת גם תחושת שליחות. בלעדיה יתקשה לשמור על נאמנות.

מי יתן ונזכה להתמלא בתחושת שליחות בכל תפקיד שנקבל ואז תהיה זו ערובה לנאמנות במילוי תפקידנו.

היכן פוגשים ילדינו ערך זה

נאמנות לתפקיד "לא צומחת על עצים".. כבר מגיל צעיר צריך לחנך ילד לנאמנות. למשל, בשליחות לקנות מצרכים מהסופר, לוודא שהילד ביצע את שליחותו נאמנה. ואם לא, להתיחס לכך בדרך הנכונה, כמובן. בהמשך, מקבלים ילדינו תפקידים שונים בחברה, בבית הספר. ככל שיתחנכו לנאמנות, כך יישארו נאמנים בכל תפקיד שיקבלו בעתיד.

סיפורי ילדים: נאמנות של מנהיג

rsz_פקודיהסיפור הראשון הוא על תלמיד שמילדותו התחנך לסדר ונקיון והצטיין גם במידת היושר.

הסיפור השני הוא על נהג אוטובוס שזכה לתעודת הוקרה "נהג זהיר" על נהיגה זהירה במשך עשר שנים.

 

 

 

אנו מודים לכל מי שענה למשוב ששלחנו, ובמידה ולא הספקתם עדיין ניתן להיכנס אל המשוב כאן (יש ללחוץ על הלינק). תודה רבה על המאמץ לשיפור האתר. 

  • לעילוי נשמת צביה בת רבי יהודה עליה השלום.

 

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.