הסיפור שייך למאמר פרשת ראה: בחירה חופשית. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אני לא מבינה, למה היא הרביצה לחדוה?" פרצה יעל בסערת נפש הביתה, לאזני אימה שבמטבח. יעל לומדת בכיתה ו' בביה"ס "השלום" וכעת חזרה מביה"ס.

"מה קרה, יעל, מדוע את כל כך נסערת?". שאלה אותה אימא מילכה. "אגב, אני גם לא יודעת מי זאת חדוה ומי הרביצה לה וגם לא מעוניינת לדעת מי הן."

"אמא, את צודקת. סתם היה לי קשה היום עם הסיפור הזה והייתי צריכה להוציא את זה החוצה ממני.

"באמת, עדיף שלא אשמע את הסיפור הזה, אבל אם את חושבת שזה יכול לעזור לך, אסכים, בתנאי שלא תפרטי את שמות הבנות"

"טוב, אמא, תודה. ובכן, ישנם בכיתה שלנו כללי 'ברזל' בנושא ההתנהגות בין חברות. ברור לכל אחת בכיתה שבמקרה של ריב, ולא משנה מי התחילה, צריך לפנות למחנכת. היום אותה בת, לא חשוב שמה, החליטה שחדוה אשמה ופשוט ניגשה והרביצה לה…"

"יעל, בתי היקרה, אני מבינה אותך ומרגישה את הצער שלך על העוול שנגרם לחדוה. אני לא רוצה כעת לשפוט ולהחליט מי אשמה, אבל הייתי רוצה לנצל אירוע זה לבירור יסודי אתך בנושא רחב יותר הקשור לאירוע זה. בעצם, אותה חברה שהרביצה בחרה להרביץ במקום לפנות למורה. האם את זוכרת שדברנו פעם על הנושא הזה בבית, שיש לכל אדם אפשרות לבחור באיזו התנהגות לפעול?"

"כן, אמא, זה היה בשולחן שבת, אבא דיבר על הרצח המזעזע הראשון בתורה, בעולם, בו רצח קין את הבל אחיו"

"מה את זוכרת מכל הספור שאבא סיפר?"

"אני זוכרת שדוקא קין יכל לבחור בדרך אחרת ולא לרצוח את אחיו, כי ה' הזהיר אותו ממש סמוך לאירוע ואמר לו שאמנם הוא כועס, אך הוא לא מחוייב להיכנע לכעס, אלא להתגבר עליו ולא לפגוע באחיו." (בראשית, פרק ד: ג-יב)

"יפה, יעל, כל הכבוד שזכרת. אבא הוסיף ששם לימד ה' את קין ואותנו את העיקרון 'בחירה חופשית' שישנה לכל אדם. מה את חושבת, מה נוכל ללמוד על כך לחיי היום-יום שלנו?"

"יש פעמים שמישהו מכעיס אותנו ואנחנו מאד רוצים להגיב קשה על כך, אבל עלינו לשקול היטב את הצעד הזה. אולי הדבר לא רק שלא יתרום לענין, אלא יזיק."

"כלומר…"

"כלומר, לבחור בדרך אחרת"

"יעל, יפה. אולי נחשוב על דרכים אחרות לפתרון סכסוכים, לא בכוון של אלימות והעלבה?"

"בבקשה, אמא, אשמח לשמוע"

"אני מוכנה לפתוח, אבל, ודאי שגם לך יש רעיון אחד לפחות, אשמח לשמוע אותו. ניקח, לדוגמה, את המקרה שהיה עם חדוה. אפשר, למשל, לפנות לחברה שלישית ולבקש ממנה להיות 'מגשרת' או 'בוררת' בבעיה שהתעוררה"

"טוב, אמא, חשבתי להציע את מה שהמורה אמרה לנו, להעביר אליה את הטיפול בבעיה ולא לפתור אותה בעצמנו. המשיכי, בבקשה, להציע לי רעיונות. תודה"

"עוד רעיון שעולה בדעתי: להתאפק באותו רגע מלהגיב ולחזור לאותה חברה לאחר יום, כשכבר נרגעה, ולפתח איתה דיון במה שקרה. ואם זה עלול להיות רגיש מדי, לצרף חברה משותפת לדיון."

"אמא, האם 'בחירה חופשית' היא עיקרון שקיים רק בהקשר מריבות שבין אנשים?"

"בהחלט לא! 'בחירה חופשית' היא עיקרון כללי הפועל בכל חייו של כל אדם, החל מבחירת סלט מסוים המוגש לפניו, מבין סלטים אחרים, דרך בחירה של סוג מכונת כביסה לבית, ועד בחירה בדרך חיים, להיות שומר מצוות או להיפך"

"אמא, מהי המשמעות של בחירה חופשית בדברים גדולים, למשל, לבחור בסגנון חיים קליל, כמו הדוד רועי?"

"יעל, בקשתי לא לדבר על מישהו מסוים. זה נקרא לשון הרע. אני אסביר לך את העיקרון. יש לכל אדם אפשרות לבחור להתנהג בדרך טובה או רעה. הוא רק צריך לקחת אחריות על מעשיו ולדעת שהדרך הרעה נענשים עליה, כמו שבדרך הטובה מקבלים שכר טוב."

"זה קצת רוחני מדי בשבילי. תני לי בבקשה דוגמה פשוטה"

"לנהג בכביש, יש בחירה בין ציות לחוק ואז להישאר חי הוא וכל מי שנמצא אתו, או לבחור בנהיגה קלילה, לא חוקית, ולגרום לתאונה. בכל מקרה, אם קרתה תאונה, יועמד לדין ולפני השופט יצטרך להסביר את עמדתו. אם התאונה לא נגרמה באשמתו, כי הוא היה זהיר בנהיגה, לא יואשם, אך אם נהיגתו הרשלנית שבחר בה גרמה לתאונה, יואשם וייענש"

"תודה, אמא, בזכות חדוה זכיתי לשיעור חשוב בנושא 'בחירה חופשית'. אספר לה ואודה לה מחר"

"יפה יעל שאת מכירה טובה לחברתך, אך מה את לוקחת למעשה מכל מה שקרה, האירוע והלימוד?"

"ברור, אמא, לא חשבתי שאני צריכה לומר לך בפירוש. אני לא אנהג כמו אותה חברה. אלא אפנה למורה או אשתמש בעצות האחרות שהצעת. ובכלל, אצטרך להתחיל ללמוד מה טוב לעשות בחיים ובמה לבחור."

הצעת דיון

  1. מה הכאיב ליעל באירוע שקרה לחדוה?
  2. מה היה הנושא בו עסקו יעל ואימה מילכה?
  3. האם יכלה החברה שהרביצה לבחור בדרך אחרת? איזו?
  4. הציעו דוגמה אחת חדשה ל"בחירה חופשית" בין שתי אפשרויות.

קרדיט איור: ענבל גיגי בוסידן igigib@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.