הסיפור שייך למאמר פרשת וארא: הכבדת הלב. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אבא, היום כמעט נפגעתי מהמיניבוס"

"מה קרה, דן?"

"אבא, אתה זוכר את הסיפורים על ילדים שנחבלו במהלך הנסיעה ועל ילד אחד שהנהג שכח לאסוף אותו? מאז שקרו האירועים האלה אני נזהר מאד במהלך כל הנסיעה, ולא סומך על הנהג. אבל היום, למרות זהירותי, כמעט נפגעתי" סיפר דן לאביו גד

"ספר לי בבקשה את האירוע לפרטיו"

עליתי היום אחרון למיניבוס ולפני שהכנסתי את רגלי  השנייה, מיהר  הנהג לסגור את הדלת והתחיל לנסוע, כך שקבלתי מכה מהסגירה. באותו רגע קראתי בקול "נהג, רק רגע !" הנהג עצר מייד את הרכב ונמנע אסון "

"דן, זה כבר בלתי נסבל. אסור לנו להמתין עד שיקרה חלילה אסון ממש. אני אתייעץ עוד הערב עם ועד ההורים ונחליט  מה לעשות."

יואב העביר בוואצאפ בקשה לישיבה דחופה במהלך הערב. בישיבה הציג גד את הסיפור הטרי של בנו דן. הורים נוספים סיפרו  עדויות של ילדיהם, ובסך הכל התקבלה תמונה מדאיגה ביותר של התנהלות ההסעה של ילדיהם. לאחר שמיעת העדויות התנהל דיון סוער  בענין המסקנות המתבקשות מכל הסיפורים הקשים. ההחלטות שהתקבלו היו:

א. לדרוש פיטוריו המידיים של יואב נהג ההסעות.

ב. לבדוק אפשרות העמדתו לדין על חלק מהמקרים בהם נראה שהתרשל בתפקידו.

ג. להוציא את כל ילדי ההסעות לטיול מפנק ומרגיע.

ההורים חילקו ביניהם את הטיפול בכל סעיף בהחלטות. גד קיבל על עצמו את סעיף הפיטורין. הוא הכין מכתב לראש העיר בו פירט את כל המקרים בהם מואשם הנהג וביקש מראש העיר לאמת את התלונות ולאחר מכן לפטרו מלעסוק עוד בהסעות. בכל מקרה, עד לבירור התלונות, ההורים מבקשים להשעותו מהסעת תלמידים. 

יום אחד לאחר קבלת המכתב טלפן ראש העיר עצמו לגד.

"שלום גד. כאן ראש העיר. קראתי בעיון את מכתבכם. מיד זימנתי למשרדי את האחראי מטעם העירייה על ההסעות וקבלנו החלטה להשעותו בינתיים מתפקידו. כמו כן התחלנו גם בבירור התלונות. לצערנו הרב אתם לא המתלוננים הראשונים עליו, ולכן לא היינו צריכים להתלבט הרבה בהחלטה זו. מכתב רשמי בדרך אליכם"

גד מיהר להעביר הודעה זו כלשונה לחברי ועד ההורים וכולם נשמו לרווחה. בנוסף, פנה גד בבקשה למחנכת הכיתה שלומד בה דן בנו, וביקש ממנה להגיע למחרת לכיתה לשוחח עם התלמידים על פרשת ההסעות. לאחר שיחת הכנה עם המורה ותיאום ציפיות הסכימה המחנכת, וגד הגיע לכיתת דן.

"תלמידים יקרים, אני מבין ששמעתם על הבעיות הקשות שקרו לאחרונה בהסעות לבית הספר וממנו הביתה. המחנכת תשוחח אתכם בהרחבה על הענין, אבל בקשתי ממנה להגיע גם כן לשוחח אתכם ולהוסיף על דבריה נקודה אחת חשובה מצדי כהורה. לפעמים קורה משהו לא נעים לתלמיד בבית, בבית הספר או בדרך. לא תמיד יש לתלמיד אומץ לספר למבוגר או להורה או למורה את מה שקרה לו. הפעם ההצלחה שלנו בטיפול בבעיה היתה הודות לעירנות של ילדי ההסעות, והאומץ שלהם לספר להוריהם על כל אחד מהמקרים שהיו. באתי הנה לחזק אתכם להמשיך ולספר על כל דבר אם יקרה, חלילה. תקוותי שלא יהיו לכם סיפורים לא נעימים, אלא, להיפך, ידיכם תהיינה מלאות בספורים טובים שעשיתם ושעשו לכם. היו ברוכים"

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

הצטדקותו של נהג ההסעות מול כל התלונות שהיו עליו, נובעת מהכבדת לב עצמית. קשה היה לו להודות בכשלונו, אלא העדיף לשמור על כבודו העצמי בכל מחיר. גם פרשתנו מתארת את הכבדת לבו העצמית של פרעה בחמש המכות הראשונות, הכבדה שנבעה מתחושת גאווה עליונה.

הצעת דיון

  1. מהי הכבדת לב?
  2. מי בסיפור התנהג בהכבדת לב? הוכיחו זאת
  3. איזו מידה משמשת עידוד להכבדת לב? מדוע?
  4. האם פגשתם פעם אדם שהכביד את לבו מלהודות בכשלון? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.