Share

הסיפור שייך למאמר פרשת שמיני: כעס. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"מהו נושא התחרות בין בתי הספר לשנה זו?" שאל ראש העיר את מנהל מחלקת חינוך.

"הכיתה הרגועה" השיב רועי.

עירית רמלה ידועה ברעיונות המיוחדים שלה. מנהל מחלקת חינוך הכריז בתחילת השנה על פרס כיתתי שיינתן לכיתה שתישא בכתר "הכיתה הרגועה". לאחר רצף של אירועי אלימות בין נערים, החליט ראש העיר להשקיע מאמצים מיוחדים לשיפור האקלים החברתי בעיר, בכלל, והחינוכי, בבתי הספר, בפרט.

"שימו לב ידידי מנהלי בתי הספר" פתח רועי את דבריו בישיבה שכינס לקראת שנת הלימודים. "רמת האלימות בקרב הנוער בשנה החולפת היתה גבוהה! מבדיקה של פסיכולגים ואנשי חינוך את שורשי הבעיה, עולה שאחת הסיבות העיקריות היא אלימות מילולית הנובעת מכעס. לכן, החלטנו השנה להתמקד בעידוד תלמידים לרגיעה, לדיבור מתון, לאיפוק, ואנחנו מכריזים בזאת על תחרות 'הכיתה הרגועה' "

"תוכל בבקשה לפרט בפנינו את תנאי התחרות", ביקש דני מנהל בית הספר "סגולה".

"כן, תכננתי לומר, הקדמת אותי, המתן בבקשה." השיב רועי.

"לקראת המבצע היישובי" המשיך רועי בפנותו לכל המנהלים, "ישב צוות חינוכי שנבחר מכל בתי הספר בעיר, וכתב חומרי למידה והפעלה המכונסים בשתי החוברות שקיבלתם כעת. החוברות – לשתי שכבות הגיל: א'-ג' וְ ד'-ו' . התלמידים ילמדו תכנים בנושא תרבות הדיבור וחשיבות הרגיעה ועוד, יקיימו פעילויות חברתיות שיישמו על ידן את התכנים וכך יפנימו את ערך הרגיעה ויימנעו מכעס."

"איך תחליטו מיהי 'הכיתה הרגועה' ?"

"אני שמח לגלות את הסקרנות שלכם, אך אתם מבטאים כבר עתה 'חוסר רגיעה'…", עקץ רועי את המשתתפים.

"ובכן", המשיך רועי, "ועדת הפרס ישבה והכינה שלושה תנאים להצטרפות לתחרות. מי שיעמדו בתנאים יזכו תחילה בפרס עידוד וגם ייכנסו לתחרות היישובית על הפרס הגדול. התנאים הם:

  1. למידה מסודרת של כל התכנים וביצוע כל הפעילויות.
  2. התנהגות מופתית בהפסקות. לצורך זה העמדנו מספר מצלמות נסתרות בחצרות בתי הספר.
  3. כתיבת חיבור קצר על חשיבות הדיבור המתון."

דני מנהל בית הספר "סגולה" היה סקרן לדעת את הפרטים, כי להפתעתו הנעימה, נושא התחרות מסתדר לו טוב מאד עם הנושא השנתי עליו הכריז בימי ההערכות של בית הספר.

"צוות מורים יקר, שלום" פתח דני את ישיבת המורים הראשונה בשנת הלימודים הנוכחית. "בשבוע שעבר התקיימה ישיבה במחלקת חינוך של העיריה. את הישיבה זימן רועי מנהל המחלקה ובה הכריז על תחרות יישובית בין בתי הספר תחת הכותרת 'הכיתה הרגועה'. כלומר, ועדת הפרס, אותה מינה רועי, תבדוק בכלים שלה מיהי הכיתה הכי רגועה ביישוב והיא תוכתר בשם זה ותזכה גם בפרס גדול"

"וואי, איזה יופי, כל כך מתאים לנושא השנתי שלנו – 'הכיתה המתונה' " נשמעה תגובה ממספר מורים.

"נכון, זה מה שחשבתי באותה ישיבה, ושאלתי מייד על תנאי התחרות", השיב דני.

דני המשיך ופרט בפני הצוות את כל מה שנאמר באותה ישיבה בנושא זה. דני לא היה צריך הפעם להמריץ את הצוות להכנס לפעילות סדירה בנושא. ההתלהבות הגיעה מהר מאד.

חודש לפני מועד ביקור הועדה בבית הספר, פנה המנהל לכל המחנכים בבקשה להגיש לו דווח על כל מה שעשו מתחילת השנה בנושא זה.

"יש לי הפתעה בשבילך, דני" פנתה חגית, מחנכת כיתה ו' לדני. "הכיתה שלי הוסיפה עוד מרכיב לתחרות שלא נדרש…"

"למה את מתכוונת?" שאל דני

"כל השנה מתקיימת חונכות בין כיתה ו' שלי לכיתה ב'. ישבתי עם מחנכת כיתה ב' והכננו פעילויות שיתגברו את המודעות של התלמידים לדיבור מתון. החלק של התלמידים שלי בפעילויות היה מרכזי. הם פשוט חנכו את כיתה ב' גם בהפסקות, שיחקו איתם במשחקים שונים וגם היוו כתובת לבירורים במקרים של מריבות בין התלמידים"

למחרת צלצל הטלפון במשרדו של דני, מנהל בית הספר.

"בוקר טוב דני, זה רועי מנהל מחלקת החינוך, אני שמח לבשר לך שהועדה החליטה לזכות את כיתה ו' שלכם בכתר 'הכיתה הרגועה' "

"מה הם הנימוקים להחלטה?" שאל דני

"ההחלטה הפעם לא היתה קשה. פשוט, המצלמות שלנו זיהו פעילות ייחודית בבית ספרכם שלא היתה באף בית ספר. תלמידי כיתה ו' חנכו את כיתה ב' בהפסקות באופן מוצלח! אתה הראשון ששומע את ההחלטה. אנחנו נקיים ישיבת סיכום של כל המבצע ובה נכריז על הפרס בפני כל המנהלים. כל טוב ובהצלחה"

"אני מתרגש מאד…תודה לך ולכל הצוות היקר שלך" הגיב דני.

הצעת דיון

  1. מהו הקשר בין נושא התחרות – "הכיתה הרגועה" –  למידת הכעס?
  2. מדוע התלהבו המורים של בית הספר "סגולה" כששמעו את נושא התחרות?
  3. מה גרם לועדה להחליט לזכות את כיתה ו' בכתר 'הכיתה הרגועה'?
  4. האם גם לכם יש רעיונות למניעת כעס בין חברים?