הסיפור שייך למאמר פרשת תולדות: קנאה שלילית הרסנית. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

בשכונת "אהבה ואחוה" שבעיר חדרה, קיים כבר כעשר שנים  סופרמרקט בשם "זול כאן", המשרת את לקוחותיו בצורה יפה. באותה שכונה ישנה גם מכולת קטנה הקיימת מאז שקמה השכונה, קרוב לשלושים שנה. פרנסתו של יעקב בעל המכולת לא היתה אף פעם בשפע ואף ירדה כשנפתח הסופרמרקט. יום אחד, לאחר התייעצות עם אשתו, החליט לקיים פגישה משפחתית רחבה להתיעצות בנושא המצוקה הכלכלית אליה הגיעו. במפגש המשפחתי הרגיש שכולם מחבקים אותו ומבינים את מצבו. הוא לא הסתפק בכך, אלא העלה רעיון קצת נועז, אך ציפה לתגובות: "מה דעתכם שאפתח סופרמרקט במקום המכולת הקטנה?"שאל. בני המשפחה ידעו שבעצם יש כאן רמז לבקשת סיוע כספי בצורת הלוואות וכדומה. הם הבינו שרק רעיון כזה יכול להציל את המשפחה מהתמוטטות כלכלית. לכן, הגיבו בחיוב ואף עודדו אותו לכך. הם בחרו בשניים מהם שיעמדו לצדו בבדיקת הרעיון ובלוויו בכל השלבים.

סוּפֶּר חדש בשכונה

לא עברה שנה מאז ישבה המשפחה עם יעקב והסוּפֶּר החדש נפתח בשכונה. השמחה היתה גדולה, הרבה מהתושבים הותיקים שהיו לקוחות קבועים של יעקב בעבר, חזרו אליו בלווי ברכות להצלחה. השמחה בבית משפחת יעקב היתה בשיאה, תודות מכל הלב נשלחו לכל בני המשפחה והם הגיבו בשפע ברכות להצלחה. הרווחים הלכו וגדלו ויעקב הכין תכנית מסודרת להחזרת החובות. תוך שנתיים מאז פתיחת הסופר הצליח יעקב לפרוע את כל החובות שהיו לו. אחד הרעיונות למשיכת לקוחות אליו, היה "מבצע השבוע" עליו הכריז בלוחות המודעות. מדי שבוע בחר בעשרה מוצרים עליהם היתה הנחה של 10%. אנשים אוהבים לקנות במבצעים, הרעיון אכן הצליח ומעגל הלקוחות התרחב עוד.

איך הגיב אורן בעל הסופרמרקט "זול כאן"?

אורן, בעל הסופרמרקט "זול כאן", וחבריו הקרובים, היו היחידים שלא שמחו בשמחת יעקב. אורן קינא בהצלחתו של יעקב וחשש מאד מפגיעה בהכנסותיו היפות שהיו עד כה. הקנאה הלכה ובערה בו, עד שיום אחד החליט לעשות מעשה אסור וחמור. הוא עקב אחר מועד תליית מודעות המבצע השבועי של יעקב, קם באישון לילה ותלש את כל המודעות מלוחות המודעות!

למחרת ראו זאת כל תושבי השכונה. תחילה התלחשו ביניהם: "מי עשה את המעשה החמור הזה?". יעקב החליט לערב את המשטרה. הוא ביקש לחקור מי עשה את המעשה. לאחר כשבוע גילתה המשטרה שהיה זה אורן. הבושה והמבוכה היו גדולים. תחושה לא נעימה ליוותה את משפחתו של אורן ואת חבריו. חבריו של אורן הציעו לו להתפייס עם יעקב ובכך גם לחסוך, אולי, את המשפט העומד בפניו. הוא קיבל את הרעיון. הפגישה התקיימה ובה פרץ אורן בבכי. הוא התחרט על מה שעשה והתוודה בפני יעקב,  שאכן רגש הקנאה בער בו ואחר כך גם מעט שנאה ליעקב על פתיחת הסוּפֶּר החדש.

פריחה כלכלית לשני הסוּפֶּרים

יעקב הרגיע אותו והפתיע אותו בתגובה: "דע לך שאין בלבי עליך כלל, אדרבה ההתפייסות הזאת יכולה להצמיח הצלחה כלכלית לשנינו. בוא נקבע פגישה בינינו ונחשוב יחד איך ניתן לקיים את שני הסוּפֶּרים בשלום, כשכל אחד יזכה במכסת לקוחות מכובדת, בלי שחברו ייפגע". יעקב ואורן נפגשו מספר פעמים והעלו רעיונות מקוריים שהביאו לפריחה כלכלית של שני הסופרים גם יחד.

 

שאלות דיון

  1. מדוע תלש אורן את מודעות המבצעים מלוח המודעות?
  2. עם מי אתם מזדהים בסיפור? מדוע?
  3. בפגישה הנרגשת בין יעקב לאורן, איזו מידה ניתן לגלות אצל יעקב?
  4. האם גם אתם מכירים סיפור על קנאה שהסתיים בהתפייסות?