הסיפור שייך למאמר פרשת תצוה: מינוי ערכי. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"המצב הנוכחי כבר בלתי נסבל" טען נחום, נציג ועד המורים בבית הספר "יפה נוף" בפני מנהל מחלקת החינוך של עיריית רחובות, מר כהן.

"לְמה אתה מתכוון, רומז?"

"לפני חודשיים הגענו למשרדך, נציגים של המורים בבית הספר, והגשנו לך רשימת בעיות הקיימות בבית הספר, שמצביעות על ניהול כושל של המנהל. בקשנו ממך לצאת במכרז לתפקיד ניהול בית הספר, כדי שנזכה יום אחד לחזור לעבוד כראוי את עבודת החינוך החשובה לכולנו. הבטחת שתעשה זאת ועד עכשיו איננו רואים תוצאות"

"אני מבין את מצוקתכם, מצוקת המורים והתלמידים, אך מה אעשה שלא מצאתי עדיין מועמד מתאים"

"טוב שאתה מבהיר את סיבת העיכוב. אני אחזור למורים ואדווח להם ונחשוב אם יש לנו רעיון להציע. תודה ושלום"

נחום חזר לבית הספר וכינס לישיבה חסויה את חבריו. הם שמחו לשמוע שאכן לא זנח מנהל מחלקת החינוך את הנושא, ושהוא מוכן לשמוע הצעות, המלצות, לתפקיד הניהול. נחום דאג מראש שיוסי, המורה לחינוך גופני, ייעדר מישיבה זו מסיבה שתופיע בהמשך.

"מה דעתכם על יוסי המורה לחינוך גופני?" הכריז נחום

נוצרה דממה לרגע…החברים הופתעו מההצעה

"לא כל כך נראה לי, כי יוסי לא התנסה אפילו בעמידה מול כיתה בשיעור רגיל. רוב שעות ההוראה שלו הן במגרש הספורט או באולם הספורט." הגיחה בקורת מאחד המורים

"נכון, השיקול הזה של התנסות בהוראה חשוב, אך התלמידים שלי חוזרים לכיתה לאחר כל שיעור אצלו בשמחה ובסיפוק רב, למרות שהוא לא מוותר להם על רמת ביצועים" השיבה לו אחת המחנכות

"חבר'ה, יש לי נתון חשוב להוסיף לדיון שלנו. שלושה מילדי התחנכו בבית הספר כאן, וכולם שבחו את יוסי לאורך שנים . יתרה מזו, כשנשאל אחד מהם מי המורה המוערך ביותר אצלך מבית הספר היסודי, השיב: 'יוסי'. לכן, אני חושב שהוא כן מתאים לתפקיד" כך הסביר נחום את שיקולי הצעתו.

"רק רגע, חברים יקרים, עליכם לדעת שמשרד החינוך מחייב הכשרה מקצועית לניהול. על יוסי, אם יסכים, יהיה ללמוד 'קורס מנהלים' שיכשיר אותו לתפקיד זה." דאג אחד המורים להזכיר לכולם

"חברים, אני מבקש לסכם את הדיון. אני מתרשם שרוב המורים בעד ההצעה להמליץ על יוסי. אני מוכן לבדוק את ההצעה מולו. בענין ההכשרה נבקש שלא ימתינו להכשרתו, אלא שייכנס מייד לתפקיד וילמד את הקורס במקביל לעבודתו. מסכימים?" סיכם נחום את הדיון

התקיימה הצבעה וההצעה התקבלה. נחום פגש את יוסי ולאחר שיחת שכנוע ארוכה הסכים יוסי להגיש מועמדותו.

"מר כהן, שלום. אני שמח לבשר לך שיש לנו מועמד לניהול בית הספר – המורה לחינוך גופני, יוסי."

"את יוסי אני מכיר כשכן. אינני מכיר את עבודת ההוראה שלו, אבל כשכן אני יכול להוסיף שהוא איש טוב, נוח לבריות ואוהב מאד לעזור. אני שמח שיש לנו מועמד ומעכשיו כל הנושא עובר לטיפולי."

"רק רגע, מר כהן, עוד הערה אחת"

"כן, בבקשה"

ידוע לנו שמשרד החינוך מחייב הכשרה מקצועית לניהול בית ספר. זהו תנאי נכון וצודק, אלא שמפאת המצב הקשה בבית הספר אנחנו מבקשים שתפעל במשרד החינוך שיוסי יוכל להיכנס לתפקיד הניהול בהקדם, ואילו את ההכשרה  יבצע במקביל"

"אשתדל מאד."

לאחר שבוע בישר מר כהן לנחום על הסכמת משרד החינוך לבקשה הנ"ל. מפאת רגישות הנושא וחשש לפגיעה בכבוד המנהל הנוכחי, נדחה טכס הבחירה למועד מאוחר. המנהל הנוכחי התבקש לצאת לחופשה ואילו יוסי התחיל את עבודתו  החדשה כמנהל בית הספר .בתחילה לא היה לו קל. עליו היה ללמוד את התפקיד החדש, המורכב כל כך, ובמקביל להתחיל את "קורס המנהלים", אך עד מהרה ניכר השינוי היסודי.

"נחום, מגיע לך צל"ש (=ציון לשבח) על פעילותך הנמרצת להחלפת המנהל ועוד יותר על הבחירה המוצלחת כל כך." הפליג בשבחים מנהל מחלקת החינוך מר כהן.

"מנין לך שאכן הבחירה היתה מוצלחת?"

"שמע נא, הטלפון במשרדי לא מפסיק לצלצל. פונים אלי הורים רבים ומודים ומשבחים על השינוי שהם כבר חשים אצל ילדיהם ואני מפנה אותם אליך…"

"שים לב, מר כהן, עלי להבהיר לך מהו השיקול המרכזי בחשיבה שלי בנושא הניהול. למדתי גם מהמקורות וגם מהנסיון, שהשיקול העיקרי בבחירת מנהיג, או כל איש צבור צריך להיות השיקול הערכי. צריך לאתר אצל המועמד מידות טובות וערכים. כל השאר ניתן להשלים. כלומר, לא לחפש תחילה במועמד תארים והכשרה, אלא לעמוד על אישיותו ואופיו. אכן, מצאנו ביוסי, לפי עדויות רבות, מידות טובות. לכן, גם אם הוא זקוק להדרכה וללווי, וגם ללמוד 'קורס מנהלים', הדבר משתלם לעומת הרווח הגדול."

"ובכן, נאחל לכם המורים, לתלמידים ולהורים תקופת ניהול טובה ורגועה" סיים מר כהן את השיחה

הצעת דיון

  1. במה זכה המורה יוסי להיבחר לניהול בית הספר?
  2. מדוע חשבו המורים שהמורה יוסי יכול כבר להתחיל את ניהול בית הספר, עוד לפני לימוד "קורס מנהלים"?
  3. מה הסביר המורה נחום למנהל מחלקת חינוך על השיקול שלו בחיפוש מועמד לניהול בית הספר?
  4. האם גם אתם שמעתם על בחירת מועמד בעיקר בזכות אישיותו?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.