הסיפור שייך למאמר פרשת תרומה: נאמנות להוראות. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"מנהלים יקרים, שלום" פתח ראש העיר לוד, מר יוסי כהן, את המפגש השנתי שלו עם מנהלי מוסדות החינוך בעירו."כידוע לכם, השנה נחגוג בע"ה את שנת השבעים למדינת ישראל. זהו יום גדול לעם ישראל ולמדינה. עלינו להיערך יפה לחגיגות 'עצמאות 70'. המשימות רבות וזוהי פגישתנו הראשונה בנושא. נקיים עוד שלש פגישות שהאחרונה בהן תהיה הצגת תכלית של תוכניות מוסדות החינוך ליום גדול זה. בקשתי מכל אחד מכם – להעלות רעיונות שונים בכל תחום השייך לנושא, ולהביאו לפגישתנו השנייה. תודה"

ראש העיר מקיים מדי שנה מפגשים עם מנהלי מוסדות החינוך. זוהי אחת הדרכים שלו להכיר את אופיו/ה של כל מנהל/ת.

"חגית, האם קבלת כבר את הדו"ח (=דין וחשבון)  השנתי מכל המנהלים?" שאל יוסי את מזכירתו. מדובר בדו"ח שנתי שכל מנהל חייב להציג בתחום פעילותו.

"המועד האחרון להגשת הדו"ח יחול בעוד שבוע, אך אני רוצה לספר לך שכמו בכל שנה, יואב הוא הראשון להגשת הדו"ח."

יואב הוא מנהל בית הספר "השקד". זהו בית ספר עם 700 תלמידים. ליואב שני סגני מנהלים, אך את הדו"ח מקפיד הוא להכין ולהגיש בעצמו.

בפגישתו האישית של יוסי עם יואב, ביקש ראש העיר מיואב לשַׂבֵּר את אזנו בעובדה שהוא מכין וגם מגיש בעצמו את הדו"ח השנתי.

"יוסי, אני מבין את שאלתך. נכון שיש לי שני סגנים והייתי יכול לחסוך מעצמי את העבודה הזאת, אך כדאי לזכור שאנחנו עוסקים בכספי צבור. מילדותי התרגלתי בזכות הורי להקפיד מאד בכל הקשור לכספי צבור. אבי היה גבאי של בית הכנסת והוא היה האחרון לצאת מבית הכנסת, כי דאג לכבות את האורות ולחשב את כל התרומות שהגיעו וכו'."

"יואב, אני מאד מעריך את האחריות שלך ואכן אתה מגיש דו"חות מאוזנים. אין לי כל הערה ביחס להוצאות חריגות. גם כשחגגתם 'עשור' לבית הספר, לא אישרת את התקציב עד שלא עברת בעצמך על כל סעיפיו. אבל יש לי שאלה נוספת אליך"

"בבקשה, יוסי"

"אני מבין שכל מה שקשור לכספי צבור, אתה מאד רגיש לו ומגלה בו אחריות גבוהה, אך מדוע אתה גם אחראי על התחום הארגוני של האירועים בבית ספרך: מסיבות הסיום, טיולים, מבצעים חינוכיים ועוד?"

"כאן, אני מבקש לתקן אותך מעט. אין זה נכון שאני הוא האחראי. לצורך זה אני נעזר באחד הסגנים, אבי, שהוא נאמן גדול בעיני ובעיני כל צוות המורים. החלק שלי בתחום זה הוא האישור. אכן אני הוא המאשר, אך לא לפני שעברתי עם אבי על כל פרטי הסעיפים של כל אירוע שהוגש לאישור."

"מדוע לא תסמוך על אבי שזהו תחום אחריותו?"

"יוסי, עלית עכשיו על נקודה רגישה. אחת הדרכים שלי לחנך את האנשים העובדים אתי ליושר ולאמינות היא העמידה על הפרטים. אבי לא חש מבוכה או אי נעימות בכך שאני עובר אתו על פרטי הבקשה לפני אישורה. הגעתי אתו ועם אחרים למצב שהם מבקשים ממני ש'עוד עין' תראה את ההצעה הכספית, לפני שתאושר, כי כאמור, עוסקים אנו בכספי צבור."

"ומה קורה בפועל? האם אתה מגלה טעויות בחישוב שמגישים לך לאישור?"

"לרוב, לא. זה מאד משמח אותי, אבל לא מרפה ממני להמשיך ולבדוק יחד עם המגישים את פרטי ההצעה"

ראש העיר קיים עוד שני מפגשים עם המנהלים כמתוכנן. במהלך המפגשים החליט לבדוק מקרוב את הצעותיו של יואב לאירוע 'עצמאות 70', ועם הזמן התגבשה בלבו החלטה להטיל על יואב את האחריות לאירועי חגיגות אלה.

"יואב, שלום. ראש העיר מזמין אותך לפגישה אישית בשבוע הבא."

בפגישה הודיע יוסי ליואב את הצעתו/בקשתו ממנו:

"יואב, זוכר אתה את שיחתנו האחרונה על האחריות שאתה מגלה ביחס לכספי הצבור וביחס לאישור אירועים בבית ספרך?"

"בהחלט. מבחינתי היתה זו פגישה מביכה, כי לא הבנתי מה המיוחד במה שאני עושה, הרי זו חובתו המוסרית והחוקית של כל מנהל ואיש צבור!"

"יפה! חסכת ממני את משפט הפתיחה לשיחתנו היום…חיפשתי אחראי לניהול אירועי 'עצמאות 70' מטעם מוסדות החינוך. השיחה שלנו האחרונה ומעקב שקיימתי בהיערכותך למפגשי המנהלים, הביאו אותי להחלטה שהאיש הנכון לתפקיד אחראי זה, זה אתה."

"אני מרגיש שוב נבוך, אבל אני מבין שזה לא יעזור לי… מה אם כן דורש התפקיד?"

ראה נא, אצל חגית מזכירתי מרוכזות כל ההצעות שהגיעו אלי מכל המנהלים. ההצעות הן טובות. אבקשך לקבל אותן, לשבת בראש שקט ולבחור מתוכן את ההצעות המשמעותיות והנוחות ביותר לביצוע, ובעוד שבועיים ניפגש כאן לקראת הפגישה האחרונה שלי עם מנהלי בתי הספר, להצגת תכלית"

יואב קיבל בענווה המתאימה לו את התפקיד ונפרד מיוסי במלים הבאות:

"תודה לך יוסי על האימון שנתת בי. מקווה לא לאכזב, לא אותך ולא את מדינת ישראל."

"איחולי להצלחה מלאה כראוי לך ולמדינתנו האהובה" השיב בחום יוסי.

היכן פוגש סיפורנו את הפרשה

בפרשה מגיש ה' למשה את תכנית המשכן לפרטיה, ומצווה אותו להיות נאמן להוראות שראה וקבל ממנו. בדומה לכך, בסיפורנו מחליט ראש העיר למנות אחראי לאירוע גדול את מי שגילה נאמנות בתפקידו.

הצעת דיון

  1. מהי ההגדרה לערך "נאמנות להוראות"?
  2. מדוע טרח יואב להגיש בעצמו בכל שנה את הדו"ח (=דין וחשבון) השנתי?
  3. מדוע החליט ראש העיר למנות את מנהל בית הספר "השקד" לאחראי על אירועי "עצמאות 70"?
  4. האם גם אתם מכירים אנשים הנאמנים להוראות? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.