Share להדפסת הסיפור 

 

ההפעלה שייכת למאמר פרשת דברים: מהי עין טובה ואיך מחנכים אליה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמעבירים לילדים את ההפעלה.

עיריית ראשון לציון יצאה במבצע לקראת הקיץ. היא הכריזה על תחרות מקומית נושאת פרסים, בשם "הגינה הירוקה". ואלה פרטי התחרות:

  • כל תושב בעיר זכאי להשתתף בתחרות.
  • תקופת התחרות היא עונת הקיץ.
  • תנאי ההשתתפות פשוטים: על בעל הגינה להרשם לתחרות ולדאוג בעצמו לפיתוח גינה יפה, ירוקה ומרשימה.
  • בכל שבוע תצא ועדת הפרסים לשכונה אחרת לבדוק את מצב הגינות ולרשום את המצטיינים.

תושבי העיר שמחו מאד על התחרות. תמיד הם משתדלים לטפח ולפתח את גינותיהם, אבל התחרות שימשה "מנוף" להעצמת הפעילות, מה שישפר את פני הגינות של כל שכונה ובכלל – את העיר הגדולה. בעלי החנויות לכלי עבודה נערכו לתחרות ורכשו מבעוד מועד הרבה מעדרים, מגרפות, מזמרות וכלי עבודה נוספים.

בשכונת "מנוחה ונחלה" גרה משפחת כהן הידועה בשכונה בגינתה המיוחדת. בכל עונה תוכלו לראות בגינתם את פרחי העונה, דשא ירוק ופשוט כיף לכל מי שעובר במדרכה הסמוכה לגינתם.

משפחת לוי מאד משתדלת להעמיד גינה נאה, אך בדרך כלל זה לא מצליח לה משום מה. הפעם, עם היוודע דבר המבצע, נרתמה כל המשפחה למשימה: ראובן, הבן הגדול הכין תכנית עבודה וחילק תפקידים לכל בני המשפחה. גם דוד הקטן שבכתה א' לא יצא חופשי ועליו היה לאסוף בסוף כל יום עלים שנשרו מהעצים ולהשליכם לאשפה.

בהתקרב מועד סיום התחרות, הלכה וגברה אוירת המתח בשכונה, ובמיוחד אצל משפחת לוי. ראובן דאג במשך כל התקופה לעודד ולצ'פר את האחים, ואכן לא נשמעה שום תלונה או סימני חולשה מאף אחד. אך בשבוע האחרון קרה משהו שציער אותו מאוד. דני האח שבכתה ו' פלט משפט: "רציתי להגיד לך ראובן שכל המאמצים שלנו לא יעזרו! אני בטוח שמשפחת כהן תזכה בפרס השכונתי, כי הדשא שלהם ירוק יותר משלנו… תמיד הוא יותר ירוק ולא רק בתקופת המבצע. זה ממש מעצבן!"

ראובן שהוא בן בוגר ודמות משפיעה בבית, לקח את אחיו לשיחה והסביר לו שהדרך להצליח בחיים מבוססת על רצון אמיתי שלך להצליח, בלי קשר למצב של החבר שלך. אדרבה, הדשא של השכן צריך לשמש עידוד עבורך, לראות למה ניתן להגיע כשמתאמצים. ראובן הוסיף שצריך לזכור שהתחרות מטרתה לשוות לפני העיר פנים יפות יותר ואנו צריכים לשמוח בכל גינה יפה שיש בעיר, ובפרט בגינה של משפחת כהן שבזכותם השכונה שלנו יותר מטופחת ויפה.

לכן, הוסיף ראובן, במקום להסתכל בעין של קנאה, בעין לא טובה, על הדשא של השכנים, כדאי לשמוח בשמחתם מה עוד שהיא גם השמחה של כולנו. ואם הם יזכו בסופו של דבר בפרס, נדע אנחנו שעדיין יש לנו להתאמץ ולשפר את הגינה האהובה שלנו.

שאלות לילדים

  1. האם צריך היה דני להשוות את הגינה שלהם לגינה של משפחת כהן? מדוע?
  2. מדוע אמר ראובן לדני שאנו צריכים לשמוח שלמשפחת כהן יש גינה כה יפה?
  3. על איזו מידה דיבר ראובן עם דני אחיו הצעיר?
  4. מי בפרשת דברים מלמד אותנו מידה זו?
  5. האם תוכל להביא דוגמה נוספת לשימוש במידה "עין טובה"?
עדיין לא נרשמת לרשימת התפוצה? אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.