הסיפור שייך למאמר פרשת דברים: בחירת אנשי ציבור. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אבא, שמת לב ללכלוך שהיה ברחובות העיר צילצלית?"

"כן, דן, שמתי לב. רק חבל שזה מה שיש לך לספר מהנופש שעשינו בעיר הזאת"

"סליחה, אבא, לא התכוונתי להתלונן על הנופש. להיפך, הנופש עצמו היה מקסים. ניצלנו כל רגע, כל טיול שעשינו היה מלווה במים – מעיינות או בריכות. כל הכבוד לך אבא ולאמא. רציתי רק שתשווה את מראה הרחובות בעיר שלנו, לאלה שראינו בצילצלית. זה הכל, אבא, הבנת?"

"הבנתי כבר קודם. דן, אתה צעיר, בסך הכל בן עשר. דע לך שגם אצלנו, הרחובות לא היו תמיד נקיים"

"אם כך, ספר נא לי אבא מתי חל השינוי ובזכות מה"

לפני חמש שנים, החלטנו קבוצת תושבים לעשות סוף למראה המכוער של רחובות העיר שלנו. פשוט, לילה אחד התכנסנו חמשים אזרחים שמראה העיר היה אכפת להם, וחשבנו מה לעשות. הדבר הראשון שעשינו: רכשנו מכספנו ציוד פשוט לניקוי הרחובות וקבענו שבאמצע אחד הלילות נקום בשעה ידועה, נתפזר בזוגות בכל העיר ועד הבוקר נכין את העיר נקיה לכל המשכימים. וכך היה."

"אבא, אבל מי המשיך לנקות בכל לילה מאז חמש שנים?"

"המשך הסיפור מאד מעניין. בבוקר של אותו לילה התנהלו בכל העיר שיחות בנושא הזה. אנחנו שמרנו בסוד את דבר הניקוי הלילי. ואנשים חשבו שראש העיר החליט לעשות הפתעה לתושבים ובלילה אחד ניקה את כל העיר. אבל כשראו שמאז עברו כמה לילות והרחובות חזרו להיראות כקודם, הבינו שזאת יוזמה של אזרחים. הימים ההם היו תקופת בחירות. החלטנו להתכנס שוב ולבחור מועמד לראשות העיר שייוצג על ידי רשימת 'הירוקים'.  למזלנו הטוב הרשימה הצליחה והמועמד שלנו נבחר לראשות העיר. זה היה כחודשיים לאחר אותו לילה. ראש העיר החדש, אסף, כינס את כל התושבים, הודה לכולם על האימון שנתנו בו והבטיח שישתדל למלא את תפקידו בנאמנות."

"אבל איך ההבטחה הזאת מביאה ניקוי כזה יפה של הרחובות, אבא?"

"דן, אני מקווה שלמדת מהי נאמנות. נאמנות היא מידה יסודית של מנהיג וכל מי שחפץ ביחסים תקינים על חבריו. מנהיג נאמן זה מנהיג שמשתדל לעשות את תפקידיו במלא המאמץ. לכן, לא התפלאנו ששבוע לאחר שנבחר היו כבר כל הרחובות נקיים. הוא גם השיג תרומה נכבדה ובה רכש רכב מיוחד לטאטוא הכבישים בלילה, ואנחנו זוכים לקום כל בוקר לכבישים ומדרכות נקיים. "

"אבא, זה נשמע מקסים. אף פעם לא סיפרת לי סיפורים כאלה על התנדבויות שלך ועל התארגנות כל כך מוצלחת שהביאה להחלפת ראש העיר. אני רק מבקש, אבא, שמעכשיו תמשיך לספר לנו על תולדות העיר שלנו. חשוב לנו למוע עוד סיפורים עליך ועל העחר."

"דן, אתה יודע שאני לא אוהב לספר על עצמי, אבל אני מבטיח לך שכל פעם שתשאל אותי משהו שקשור לעיר שלנו אענה לך בשמחה."

"עוד פרט אחד חשוב ששכחתי לספר לך. חודש לאחר שנבחר אסף לראשות העיר, קיימנו מסיבה לכבודו, שאליה היזמנו את זקני העיר. במסיבה הגשנו לו מתנה – אלבום העיר ובו תמונות של כל השכונות כשהרחובות נראים נקיים ופחי אשפה מפוזרים לאורך הרחובות לשמירה על הנקיון. על העטיפה של האלבום נכתב: 'לאסף, ראש העיר האהוב' "

הצעת דיון

  1. מדוע יזמו חמשים האזרחים ניקוי הרחובות דווקא בלילה?
  2. האם הצליחו התושבים לעשות שינוי במראה הרחובות? בזכות מה?
  3. מדוע "נאמנות" נחשבת למידה יסודית של מנהיג?
  4. האם גם ביישוב או בשכונה שלכם הרחובות נקיים? בזכות מי?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.