הסיפור שייך למאמר פרשת האזינו: כפיות טובה. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אמא, אני לא מסכימה שנועה תשתמש עוד במשחק שחמט שלי" הכריזה חגית בפני אמא יעל.

חגית קבלה במתנת יום הולדת משחק שחמט. משחק מבוקש שכל האחים אוהבים לשחק בו

"מדוע? מה קרה? שתיכן הרי אחיות חמודות שתמיד משחקות יחד ועוזרות זו לזו!"

"אמא, את מכירה אותי. אני מקפידה מאד להחזיר את המשחקים שלי למקום. אתמול הגעתי הביתה מביקור אצל חברה שלי ומצאתי את המשחק שחמט מפוזר ברצפה. וזו אינה הפעם הראשונה. אני ויתרתי לה כבר כמה פעמים. עכשיו אני לא מוכנה יותר לוותר"

"חגית, הקשיבי. את צודקת שנועה לא נהגה יפה בענין זה, אך את צריכה לזכור שרק לפני שבוע נועה עזרה לך בהכנה לקראת מבחן גדול בחשבון. לא מגיע לה עונש כה קשה."

"אמא, זה לטובתה. היא צריכה פעם אחת להרגיש מה עושה לי בלגן, שלא מחזירים משחקים למקום"

"חגית, שוב אני רוצה שתחשבי אם את לא מגזימה. את זוכרת שבשבת דברנו על 'כפיות טובה'? לא נעים לי לומר, אבל מה שאת חושבת לעשות זו כפיות טובה. אני בהחלט חושבת שנועה צריכה להיענש, אבל לא עונש כל כך גדול."

"אם כך, מה את מציעה?"

"חגית, אני חושבת שדי אם תמנעי ממנה לשחק במשך שבוע ימים, היא כבר תבין את חומרת המעשה ותלמד שצריכים להקפיד על סידור המשחקים"

"טוב, אמא, הבנתי, אני מסכימה להצעה שלך. אני רק רוצה להבין יותר לעומק מה זו 'כפיות טובה' "

"כדי להמחיש לך מהי 'כפיות טובה', אתן לך דוגמה. נניח שבבית הספר שלכם נעשו שיפוצים במהלך חופשת הקיץ. הוסיפו מתקנים והרחיבו את המגרשים. מאחר והעבודות התמשכו מאד, לא הספיקה העיריה להוציא את כל הציוד המיותר מהמגרשים, ובמשך היומיים הראשונים של שנת הלימודים לא יכלו התלמידים לשחק במגרשים. מה עשו שלושה תלמידים? כעסו על כך ונגשו למנהלת בית הספר והתלוננו בפניה על שאינם יכולים לשחק במגרש. מה דעתך על התנהגות זו?"

"הם ממש לא בסדר! לא כך מתנהגים. להיפך, היו צריכים לגשת למנהלת ולהודות לה על המאמצים שהיא עושה להרווחת התלמידים?

"זהו. הבנת, חגית. זוהי דוגמה לכפיות טובה. במקום להודות – מגנים. 'כפייה' בלשון חכמינו היא הפיכה. כלומר, הנוהגים בכפיות טובה כאילו הופכים את הטובה, שלא תיראה, שתעלם"

"אמא, תודה על ההסבר והדוגמה. אבל עדיין אני לא מבינה משהו. אם לא רוצים להתנהג בכפיות טובה, חייבים לפי זה  להימנע מכל ענישה?!"

"חגית, אולי לא הסברתי מספיק. ברור שאם צריכים להעניש – מענישים, אלא שגודל העונש צריך שיהיה בהתחשב  בעבר של הנענש. אם גמל טוב נשתדל להימנע לגמרי מלהרע לו ואם בכל זאת צריך הוא להיענש, נעשה זאת במידה קטנה יחסית"  

"עכשיו, הבנתי ממש את נושא 'כפיות טובה'. תודה לך אמא, מקווה שלא אכשל בעתיד בכפיות טובה"

מפגש ערך זה בפרשתנו

גם בפרשתנו מצאנו התיחסות לכפיות טובה. משה רבנו בנאומו לעם ישראל מזהיר אותם מלעבור על המצוות, כי בכך הם ינהגו בכפיות טובה ביחס לה' המטיב אתם כל כך. וזו לשונו:

מפגש ערך זה בפרשתנו

גם בפרשתנו מצאנו התיחסות לכפיות טובה. משה רבנו בנאומו לעם ישראל מזהיר אותם מלעבור על המצוות, כי בכך הם ינהגו בכפיות טובה ביחס לה' המטיב אתם כל כך. וזו לשונו:

"הַ לְה', תִּגְמְלוּ זֹאת?! עַם נָבָל, וְלֹא חָכָם: הֲלוֹא הוּא אָבִיךָ קָּנֶךָ,  הוּא עָשְׂךָ וַיְכֹנְנֶךָ.זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם, בִּינוּ שְׁנוֹת דֹּר וָדֹר; שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ, זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ. בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם, בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם; יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים, לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.(דברים, לב:ו-ח)

הצעת דיון

  1. מדוע חשבה חגית להעניש את אחותה כל כך?
  2. איך הגדירה אמא של חגית עונש גדול כזה? מדוע?
  3. מהו ההיפך מכפיות טובה?
  4. האם גם אתם פגשתם בכפיות טובה? שתפו

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.