הסיפור שייך למאמר פרשת ואתחנן: חכמה אמתית. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אמא, באיזה יום הטכס בעירייה?" שאלה נועה את אמא רחל

"בשבוע הבא, ביום שלישי"

ביום זה תקיים עיריית רמלה טכס הוקרה והענקת פרסי עידוד למצטיינים במערכת החינוך של העיר. מחלקת החינוך של העירייה ידועה במחוז כמי שמשקיעה את מיטב המשאבים האנושיים והכספיים להצלחת התלמידים.

"דעי לך, אמא, שההתמודדות השנה היתה קשה מתמיד. כך דווחה לנו המחנכת"

"מדוע?"

"כי השנה נרשמו לתחרות 10 בתי ספר יותר משנה שעברה ותחומי ההצטיינות שלהם הם באנגלית ובחשבון. ובמקצועות אלה ההישגים של תלמידי בית הספר שלנו לא גבוהים"

"אני רגועה, נועה. תחומי התחרות שהכריזה עליהם העירייה בשנה זו כוללים גם 'אקלים בית ספרי'. ובתחום זה אני עוקבת, גם כאמא וגם כחברת ועד ההורים,  כבר מתחילת השנה, ומגלה שבית הספר שלכם הוא בעלייה מתמדת"

"אמא, את מאד מעודדת אותי. רק תסבירי לי בבקשה מה כולל התחום הזה"

" 'אקלים בית ספרי' כולל את כל התחום החברתי וההתנהגותי שבין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים לצוות ההוראה"

"וואו, זהו בדיוק התחום שגם המחנכת שלנו השקיעה בנו יותר מכל תחום"

"נועה, את יכולה, אולי, להביא לי שתי דוגמאות"

"בבקשה, אמא, אפילו יותר. כבר בתחילת השנה המחנכת מינתה חמש ועדות בתחום החברתי: ועדת ביקור חולים, ועדת גישור- בנות שמנסות ליישב סכסוכים בין חברות, ועדת חסד – איסוף מצרכים לארגון החסד 'אחיעזר', ועדת ניקיון – לשיפור חזות הכיתה וועדת כבוד המורה – להכין ברכות למורים בימי ההולדת שלהם."

"באיזו ועדה השתתפת?"

 "ועדת גישור. פשוט, ראיתי בשנה שעברה שאני מצליחה לעשות 'שלום' בין חברות, אז החלטתי להמשיך את זה גם השנה באופן קבוע"

"נועה, זהו נושא קרוב ללבי. עוד בשבוע שעבר התקשרה אלי חברה ובקשה להתייעץ אתי מה לעשות לשיפור האוירה החברתית בכיתה של הבת שלה שלומדת בבית הספר  'שלום ורעות'. נתתי לה כמה עצות והבטחתי לה שאם יהיו לי עוד רעיונות אתקשר אליה. ועכשיו אשמח לשמוע אותך, אולי תוכלי להוסיף לי…"

"אמא, אני לא מבינה. הרי כל מה שאגיד לך את כבר יודעת. כי הרעיונות שאני משתמשת בהם הם ממה שראיתי בבית"

"בכל זאת, ספרי לי. זה לפעמים שונה לשמוע איך הרעיונות פועלים מחוץ לבית"

"טוב, אתן לך שתי דוגמאות מהשבוע האחרון. ביום ראשון יצאנו להפסקה בחצר. לאחר כחמש דקות, גיליתי שתי בנות רבות על כדור: מי תביא אותו חזרה למגרש מהמקום אליו התדרדר. לא אמרתי מילה. רצתי במהירות והבאתי להן את הכדור. הן כל כך הופתעו, אבל בהפסקה השניה שוחחתי איתן על חשיבות הוויתור. דוגמה שניה – בבית הספר ישנם שלושה מגרשים למשחקים בהפסקות. באחת ההפסקות, ביום שלישי, פרץ ויכוח קשה בין שתי כיתות: למי שייך המגרש בהפסקה זו. הלכתי ללוח המודעות, ראיתי למי שייך המגרש בהפסקה זו והכרעתי בויכוח. אך, בנוסף, לאחר הלימודים ניגשתי למזכירות ובקשתי לצלם את הלוח לכל הכיתות. המזכירה בקשה את הסכמת המנהלת וכשהיו בידי כל ההעתקים, קראתי לחברה שלי מהועדה ויחד הדבקנו העתק על כל דלת כדי שלא יצטרכו לחפש כל יום למי שייך המגרש."

"נועה, את מקסימה. מעניין איזה בית ספר יזכה באות הצטיינות בתחום 'אקלים בית ספרי' "

יום הטכס הגיע, המתח בכיתה גדול. האירוע מתקיים באולם הכנסים של בית הספר המקיף "דרור". נועה וחברותיה מגיעות עם הוריהן לבושות חגיגית. אף אחד לא יודע, כמובן, מי יזכו באות הצטיינות בכלל וגם באיזה תחום.

"הורים ותלמידים יקרים, שלום" פתח את הערב מנהל מחלקת חינוך מר אבי כהן. "ראשית, אני רוצה להודות לכל צוותי ההוראה על ההשקעה הגדולה בקידום כל התלמידים. התכנסנו הערב להוקיר ולשבח תלמידים מצטיינים בחמישה תחומים. הועדה שמיניתי לצורך זה עבדה קשה ביותר, כי המצטיינים הם רבים. אך, מאחר והחלטנו להצטמצם בשני נציגים מכל בית ספר, נאלצנו לדחות אחרים, אך הם יפוצו בפרסי עידוד."

מחיאות כפים למנהל מחלקת חינוך. אחריו, עלתה לבמה יושבת ראש הועדה לבחינת ההצטיינות

"תלמידים יקרים, כפי שאמר מנהל מחלקת חינוך הבחירה היתה קשה לנו. בסופו של דבר, מצטייני בית הספר 'נועם" הם נועה ולאה – בתחום 'אקלים בית ספרי'. "

"נראה לי שסוד ההצלחה בתחום האקלים הבית ספרי נמצא במסר החינוכי אותו קבלו הבנות מפרשת השבוע – "וּשְׁמַרְתֶּם, וַעֲשִׂיתֶם, כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים:  אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן, הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה"(דברים, ד:ו). חכמתנו האמתית היא בשמירת התורה, בה נמצא את ההתיחסות גם להליכות היום-יום", המשיכה יושבת ראש הועדה.

מחיאות כפיים סוערות לשתי הבנות המצטיינות. הורי הבנות חיבקו חזק את בנותיהן. רחל הזילה גם דמעת שמחה בחבוק לנועה, הבת המשקיעה שלה. נועה ולאה התחבקו גם כן ורצו להודות למחנכת על כל ההשקעה שלה בהן.

הצעת דיון

  1. ממה חששה נועה לקראת טכס המצטיינים?
  2. מהו "אקלים בית ספרי"?
  3. מדוע, לדעתכם החליטה המחנכת להשקיע מאמצים בנושא "אקלים בית ספרי"?
  4. האם גם לכם יש דוגמאות לשיפור האקלים הבית ספרי בבית ספרכם? ספרו על דוגמה אחת.

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.