הסיפור שייך למאמר פרשת "וזאת הברכה": אהבת מנהיג לעמו. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"תלמידים יקרים, בוקר טוב. אני רוצה לבשר לכם על מספר חידושים שיש לנו השנה בבית הספר" במלים אלה פתחה מנהלת בית הספר "יהלום" בעפולה, טובה, את דבריה בטכס פתיחת שנת הלימודים.

"השנה", המשיכה המנהלת, "החליט ראש העיר, מר יואב כהן, 'לפנק' אותנו בשיפוץ כללי של בית הספר. כפי שאתם רואים, תלמידים יקרים, כל הקירות צבועים, מחשבים חדשים החליפו את הישנים בחדר מחשבים וגם בכתות, ועוד הפתעות נעימות שתגלו במשך השבוע."

כבר בהפסקה הראשונה שוטטו להם התלמידים במסדרונות בית הספר ובחצר, לגלות עוד ועוד הפתעות נעימות, שיפוצים שנעשו בבית הספר במהלך חופשת הקיץ .

"אמא, אני חייב לספר לך משהו משמח. היום סיפרה לנו המנהלת טובה על החידושים שיש בבית הספר. אמא,  פשוט לא תכירי את בית הספר. חדר מחשבים כולו חדש, הכיתות כולן צבועות, ברזיות חדשות בחצר ועוד. אני מזמין אותך, אמא, לבקר ולראות בעצמך את כל החידושים." סיפר נועם בהתלהבות רבה לאמו חבצלת.

"וואו, נועם, חשבתי שרק אצלי בבית הספר זה נעשה…" הגיבה חבצלת בהתרגשות. גם חבצלת מנהלת בית ספר, וגם בית הספר שלה זכה לחידושים רבים.

חבצלת קיבלה את ההזמנה של בנה נועם ובקרה בבית הספר "יהלום". היא אכן ראתה בעצמה את כל החדושים שנעשו, הדומים מאד לאלה שנעשו בבית ספרה. בעודה נרגשת ושמחה נגשה לטובה המנהלת ושיתפה אותה ברגשותיה. שתיהן החליפו מידע מפורט יותר על המראה החדש שזכה כל בית ספר לקבל. צריך להבין את ההתרגשות והשמחה של שתיהן. ראש העיר יואב נכנס לתפקידו רק לפני שנה והצליח כה מהר לבצע שיפוצים וחידושים שעוכבו במשך כחמש שנים.

במהלך השיחה החליטו שתיהן לעשות סבב טלפוני בין המנהלות לשמוע על החידושים שנעשו אצלן. התברר שמתוך עשרה בתי ספר הקיימים בעיר, זכו שבעה לשיפוצים ולחידושים. הן החליטו להיפגש באחד הערבים לחשוב על הבעת תודה מיוחדת ליואב ולעובדי העיריה על השקעתם הגדולה.

"חברות יקרות. נראה לי שאני הותיקה שבחבורה", פתחה סמדר את דבריה. סמדר היא הותיקה שבמנהלות, שלושים שנה במערכת החינוך. "אני רוצה לשתף אתכן ברגשותי. ברור שכל השיפוצים שנעשו בבתי הספר הם הפתעה גדולה מאד. לא ציפינו לרמה כזאת. אבל קצת הסטוריה לחברותי הצעירות ממני. לפני כעשרים שנה היה לנו ראש עיר דומה שהשקיע מכוחו ומכשרונותיו מעל ומעבר. הוא זכה לכהן בתפקידו זה במשך חמש עשרה שנים רצופות בזכות יושרו ומסירותו. בתום שנים רבות של עשייה למען הציבור הוא פרש לגימלאות. מאז חיכינו וציפינו  לראש עיר דומה. אני חייבת לומר לכן שיואב מזכיר לי אותו. פשוט דומה לו ביושר, ברצינות, בחריצות ובעיקר –  בענווה שלו"

חבורת המנהלות הקשיבה ברוב קשב לדברי סמדר. דבריה המרגשים הוסיפו נופך לדברי ההערכה שהיו לכל אחת מהן על פעילותו הטובה של יואב ועובדי העיריה. עכשיו ברור היה לכולן שראוי לשבח את יואב במעמד פומבי.

"מה דעתכן, חברות, להזמין את ראש העיר למתנ"ס לערב הוקרה יחד עם עובדי מחלקת חינוך ושפ"ע?" הציעה סמדר.

"רעיון יפה, סמדר. התארגן בהתאם ונעשה זאת. תודה לך" זו היתה הסכמה "פה אחד" של המנהלות לקיום ערב כזה. הן חילקו ביניהן תפקידים להצלחת ערב זה. לאחר כחודש ימים התקיים טכס ההוקרה. הטכס היה מרשים ביותר. הוא כלל: סרטון קצר שכל בית ספר שלח ובו תלמידים מברכים ומודים לראש העיר על השקעתו בבתי הספר וכן דברי ברכה ותודה מנציגת המנהלות- סמדר. בדברי הברכה אמרה:

"בשלשים שנות עבודתי במערכת החינוך פגשתי שני ראשי עיר שגילו יחס הערכה מיוחד למוסדות החינוך, אתה אחד מהם. הנושא הראשון שלקחת לטיפולך היה נושא החינוך בעירנו. שלחת את עובדיך לבדוק את הצרכים של כל בית ספר ומייד אחר כך ניגשת לעבודות השיפוץ . מסקרן רק לדעת מהיכן גייסת סכומי כסף כה גדולים.. על כך אנחנו מודים לך בשם צוותי ההוראה של כל בתי הספר, בשם התלמידים ובשם הוריהם ומעניקים לך שי צנוע שילווה אותך בשנות עבודתך בתפקידך החשוב. חזק ואמץ!"

"כולי נרגש מהכבוד הגדול שחלקתם לי בערב זה" פתח יואב ראש העיר את דברי התודה. "לשאלתה של סמדר על מקור סכומי הכסף, אספר לכם. אמת היא שתקציב החינוך של העיריה לא הספיק, אך בזכות הקשרים הרבים שיש לי מהעבר עם אנשי עסקים, כינסתי אותם יום אחד והתרמתי אותם למטרה זו. יש לציין שההיענות שלהם היתה גדולה, ומי שהרוויח אלו תלמידיכן, דור העתיד של העיר שלנו. בתנ"ך המהודר שהענקתם לי כשי, אני מקווה לעיין בהתמדה, בעיקר בפרקי המנהיגים הגדולים שהיו לעם ישראל, ללמוד מהם כלים להצלחה בתפקיד חשוב זה."

הערב הסתיים בהבעת תודה אישית מכל מנהלת ומועדי ההורים של כל בית ספר שניגשו לבמה וברכו אישית את יואב.   

אכן מי שאוהב את תפקידו ורואה בו שליחות, הוא גם אהוב על הצבור שלו.                     

  הצעת דיון

  1. מה היה מיוחד בעשייה של ראש העיר יואב?
  2. מה הוא המשותף ליואב ולראש העיר שכיהן בתפקידו כחמש עשרה שנה?
  3. מה היה השי שקיבל יואב בטכס ההוקרה? מדוע לדעתכם בחרו בשי זה?
  4. האם גם אתם מכירים מנהיג אהוב? מדוע הוא אהוב?
 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.