Share

הסיפור שייך למאמר פרשת וילך: לברך ולחזק מנהיג חדש. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

בעיר קרית שמונה מתקיימות בחירות לראשות העיר כל חמש שנים, כמו בכל הארץ. לאחרונה התקיימו בחירות לראשות העיר ומי שזכה להבחר ברוב גדול של קולות הוא משה נבון.

משה נבון הוא דמות מוכרת בעיר. הוא איש הייטק ובעל חברה מפורסמת המייצרת שבבים לתוכנות הפעלה. הכנסתו החודשית מכובדת ביותר ועולה על משכורתו של ראש עיר. אם כך, סקרנים התושבים לדעת מה דחף אותו להגיש מועמדות ועוד יותר מפליא פשר (=הסבר) הנצחון הגדול שלו.

אך, לרבים מתושבי העיר לא ידוע תחום נוסף שהוא עוסק בו כבר כעשרים שנה. יש לו בביתו קרן סיוע למשפחות נזקקות בשם "מתן בסתר", אליה הוא מפריש בכל חודש עשירית מהכנסותיו. הסכום בקרן עומד היום על 2 מליון ש"ח! שם הקרן רומז גם על שמשה אכן פועל ומפעיל את הקרן בסתר. רק חמשה אנשים מתושבי העיר יודעים על הקרן, וכל השאר מופעלים בלי לדעת מי בעל הקרן ולמי מחולקות התרומות.

מה הביא את ההצלחה בבחירות של משה נבון?

מעשה שהיה כך היה. לפני עשרים שנה שימש משה נבון כמנהל מפעל "הבית" לייצור כלי בית. בתפקיד זה הוא שימש כשלש שנים, עד שהחליטו הבעלים לרענן את התפקיד, אליו נבחר מנשה, חברו לעבודה. מנשה היה ידוע כאחד העובדים השקטים, אך הזריזים בעבודתם. משה לא היה בטוח שהיתה זו בחירה טובה כי תפקיד ניהול מפעל דורש תכונות וכישורים מיוחדים, שחלקם חסרים למנשה, לדעתו של משה. הוא כמובן לא ערער על התוצאות. אדרבה, בלבו גמלה החלטה לפגוש את מנשה למחרת היבחרו ולשוחח אתו על התפקיד החדש. בפגישתו, לא הסתפק  בברכות להצלחתו אלא בא עם רשימה ארוכה של המלצות לייעול המערכת, רעיונות שחשב ליישם בעצמו לו היה נבחר מחדש לנהל את המפעל.

הפגישה בין השניים היתה מרגשת. מנשה התפעל מגדלות הנפש של משה מנהלו לשעבר, להתגבר על רגשות קנאה ואף לסייע למי שנחשב "יריב" עד לפני יום. מנשה התחיל את תפקידו החדש ועד מהרה הפתיע את כולם. במשך תקופה קצרה הביא את המפעל להצלחה כלכלית גדולה. שמו של המפעל יצא למרחוק והזמנות סחורות הלכו וגדלו. הוא השתמש בהרבה מהעצות הטובות שקבל ממשה המנהל היוצא.

דבר הפגישה המיוחדת שהיתה בין משה למנשה, הלך והתפרסם. עד מהרה ידעו הכל כי משה ברך את מנשה להצלחה וגם עזר לו להתחיל בקלות יחסית את תפקידו. לימים, סיפור זה הצטרף לסיפורים נוספים על גמילות חסד שעשה משה נבון. משה נבון פתח מפעל הייטק לייצור שבבים והמשיך במקביל להפעיל את קרן "מתן בסתר" לאחרונה, כשהוכרז בעיר על בחירות לראשות העיר, החליט משה להגיש מועמדות לראשות העיר. כאמור, לא השכר הגבוה פיתה אותו אלא הרצון להוסיף ולתת, "לא מספיק להקים קרן סיוע לנזקקים, אלא צריך להקים גוף חסד גדול מטעם העיריה שידאג לרווחת עוד הרבה משפחות", אמר משה לשואליו.

מי היה ראש העיר היוצא? תתפלאו לשמוע… מנשה, מנהל מפעל "הבית" שהחליף את משה נבון! אכן, במשך כעשרים שנה הלך והתקדם מנשה בתפקידי ניהול עד שהגיע בבחירות האחרונות לניהול העיר כולה, לראשות העיר קרית שמונה. הבחירות התנהלו כחוק, אוירת הרחוב לקראת הבחירות היתה פחות סוערת כי הפעם שני המועמדים, מנשה ומשה, אינם יריבים, אלא כל אחד משיקוליו הוא רצה להבחר ולנהל את העיר. כשנודע למנשה שעמיתו להתמודדות משה נבון נבחר, התקשר לברכו ובקש להפגש אתו. בפגישתם הגיע מנשה עם רשימה מסודרת של הצעות טובות לשיפור מערכות העיריה, דברים שחשב לבצע בעצמו אילו היה נבחר. משה הודה לו מאד על כך והזכיר לו שבעצם "נסגר כעת מעגל" של עשרים שנה, כשבפגישה דומה בין שניהם משה היה זה שהציע למנשה הצעות ייעול. "נזכרתי", הגיב מנשה, "בפסוק יפה המתאים ליחסי ההערכה ההדדיים בינינו: 'זכרתי לך חסד נעורייך' "

ובכן, מה הפלא שמשה הוא זה שזכה בראשות העיר ?

משה מייצג סוג של אנשים שטובת הציבור חשובה להם יותר מטובתם, וגם ביחסים שבין חברים לעבודה, גילה משה גדלות נפש בכך שייעץ למנשה שהחליפו בתפקיד הניהול. זכות זו עמדה לו לאחר כעשרים שנה כשנבחר לראשות העיר ומי שנתן לו עצות טובות להצלחה בתפקיד היה בדיוק מי שנעזר בו בצעירותו, מנשה.

מנשה ראש העיר היוצא ומשה ראש העיר הנכנס מיוחדים שניהם בהתגברות על מידת הקנאה, מצד אחד, ובעין טובה ביחס למחליפם בתפקיד, מצד שני.

שאלות דיון

  1. מה עשה משה נבון כשלא נבחר להמשך ניהול מפעל?
  2. מי ייעץ לראש העיר החדש?
  3. מה היה הקשר המיוחד בין ראש העיר היוצא לראש העיר הנכנס?
  4. האם אתה מכיר מישהו שעזר למנהל בתפקידו החדש?

קרדיט תמונות: ראש עיר- Daniel X. O'Neil