הסיפור שייך למאמר פרשת "וילך": חיזוק העם. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"אבא, אני לא יודע אם שמעת, מנהל בית הספר שלנו, יעקב, עומד לסיים את תפקידו בסוף שנת הלימודים הזאת" יורם לומד בכיתה ו' בבית הספר "שלום עליכם" בנתניה. יורם סיפר זאת לאביו נתן בשובו מבית הספר, כשהוא מתנשף ומעט נרגש.

"לא שמעתי. זה מאד מפתיע אותי. ספר נא לי איך אתה יודע"

"אבא, אתה לא יודע שהכיתה שלנו יודעת כל דבר לפני כולם…?"

"יפה, ואיך אתם יודעים זאת?"

"היום שמענו שני מורים מדברים על זה בחצר בית הספר"

נתן החליט לבדוק נכונות ידיעה זו בעצמו. הוא התקשר לועד ההורים והם אכן אישרו את הידיעה.

יורם, בדקתי את הנושא. אתה צודק. מה אתה מרגיש עם זה?"

"ראה אבא, אני עומד לסיים את בית הספר , ולכן זה לא כל כך משמעותי עבורי, אבל חבל לי על נאוה ונועם האחים שלי שיפסידו מנהל כל כך טוב…"

"אתה צודק, זה בדיוק מה שאני מרגיש. חבל שהוא עוזב את בית הספר. אמנם, הסיבה לעזיבה לא מדאיגה. לא קרה משהו חלילה בבית הספר, אלא משפחתם עוזבת את הארץ לטובת שליחות ברוסיה."

"אבא, ודאי שכל בית ספר שהוא ינהל יצליח וכולם שם יהנו ממנו"

"יורם, בא נתגבר על הרגשות שלנו ונאחל לו הצלחה"

"אבא, זו ברכה קטנה מאתנו, אבל ועד ההורים מתכנן לקיים ערב הוקרה למנהל בעוד כחודש"

הערב הגיע והורים רבים הציפו את אולם האירועים של בית הספר, גם כאלה שילדיהם סיימו מזמן ללמוד בבית הספר. ועד ההורים הכין ערב פרידה מכובד מאד בו ברכו את המנהל לא רק נציג ההורים והתלמידים, אלא גם נציגי עירית נתניה.

הגיע גם תורו של חתן הערב לדבר. מנהל בית הספר עלה לדוכן הנואמים ונשא דבריו. וכך אמר:

"נרגש אני מאד ממעמד מכובד זה שהכנתם. זכות גדולה אני רואה בכך שניהלתי את בית הספר בעשר השנים האחרונות. זכיתי לשיתוף פעולה מלא מכם ההורים, ממחלקת החינוך של העיריה וגם התלמידים לא הרבו להטריד אותי… חיפשתי במקורות ציטוטים מתאימים לרגע הפרידה הזה, ומצאו חן בעיני דבריו הקצרים של מנהיגנו הראשון, משה רבנו, בפרידתו מהעם ימים ספורים לפני סיום תפקידו, וכה אמר משה:  "חִזְקוּ וְאִמְצוּ, אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם, כִּי ה' אֱ'לֹהֶיךָ הוּא הַהֹלֵךְ עִמָּךְ לֹא יַרְפְּךָ וְלֹא יַעַזְבֶךָּ.". כיבוש הארץ הוא משימה קשה ולכן ברכת 'חזקו ואמצו' חשובה היא ונצרכת. אבל גם לתלמידינו יש משימת כיבוש. לכבוש ולנצח את האתגרים שחלקם קשים ועלולים לאיים עליהם בדרכם להצליח בלימודים. גם אני רוצה לברך את תלמידינו כולם, לא רק מסיימי כיתה ו' אלא גם אלה שיסיימו בשנים הבאות בברכת: חזקו ואמצו!"

"אבא, אני מתפעל כל פעם מחדש מהמנהל שלנו. תמיד הוא יודע לקלוע למטרה בדבריו. אני בהחלט חושב שאנחנו, מסיימי כיתה ו', הולכים עכשיו 'לכבוש' יעדים רבים ונקוה שברכתו תתקיים"

הצעת דיון

  1. מה לדעתכם אהבו התלמידים במנהל יעקב?
  2. מה הייתם מצפים מהמנהל שיאמר בדברי הפרידה?
  3. מה למד המנהל ממשה רבנו?
  4. האם גם אתם שמעתם על מעלותיו של מנהיג?

קרדיט איור: ענבל גיגי בוסידן igigib@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.