הסיפור שייך למאמר פרשת וילך: שבט רוחני. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

 "נרי, מדוע אחרת להגיע היום הביתה?" שאלה אמא אסתר את בנה . הימים הם ימי חופשת הקיץ. הקייטנות הסתיימו בעיר עפולה, ונרי בקש ללכת לחבר בשעות אחר הצהריים. שעת חזרתו נועדה לחמש, אך הוא הגיע רק בשעה שש.

"אמא, סליחה שלא הודעתי לך וגם לא בקשתי ממך רשות להתעכב. מה שקרה הוא שיואב הציע לי ללכת ל'שעת סיפור' שנפתחה בשכונה, הסכמתי ואחרי ששיחקנו אצלו בבית הלכנו יחד לשמוע ספורים."

"נרי, מה זה 'שעת סיפור'? מי מארגן את זה? לא שמעתי על כך מחברותי"

"גם אני לא יודע, אבל האמת היא שלא היה חשוב לי לדעת פרטם על כך, היום אני מבקש ממך ללכת שוב, ואז אוכל לשאול את החברים"

"מה,  שעה זו מתקיימת בכל יום? מסקרן אותי ממש לדעת את כל הפרטים. אולי אתקשר למתנ"ס"

אסתר התקשרה למתנ"ס, אך שם לא ידעו לתת לה פרטים, כי הפעילות לא מתקיימת מטעמם

"אמא, מתברר שמי שמספר הוא הרב נועם, רב השכונה. אין זה חוג של המתנ"ס, אלא יוזמה שלו"

אבי, אבא של נרי, מיודד עם הרב נועם. הוא החליט לשאול אותו פרטים על החוג שפתח

"אבי, אכן זו יוזמה שלי. מה שעורר אותי לחשוב על רעיון זה היא המציאות העגומה שהייתי עד לה במשך כל השנים. ילדי השכונה החמודים שמחים לחופשת הקיץ, אך כבר שמעתי מכמה הורים תלונות על שהיא ארוכה מדי. הנה הסתיימו הקייטנות והילדים נכנסו לשעמום מתמשך. אתה הרי יודע ששעמום מביא תוצאות שליליות…חשבתי לעצמי: 'אולי אני יכול לתרום משהו לצמצום הבעיה?'. ידעתי שלאסוף את הילדים סביב שיעור, לא אצליח, אך סיפורים כולם אוהבים לשמוע. זהו זה. יצאתי לדרך עם 'שעת סיפור'. לא האמנתי שזה יצליח כל כך. תוך מספר ימים הגעתי לעשרה ילדים קבועים ועוד חמישה שמגיעים מדי פעם." כך תאר הרב נועם לאבי את סיפורה של "שעת סיפור".

"כמה פעמים בשבוע אתה מספר? מי מממן לך את הפרסים?"

"רציתי לקיים פעילות זו בכל יום, אך לא מצאתי פנאי לכך, לכן הסתפקתי בפעמיים בשבוע. בענין מימון הפרסים, תתפלא לשמוע שהילדים לא מצפים לכך, אני רק דואג לשתייה קרה במהלך השהייה שלהם"

"הרב נועם, כל הכבוד! פשוט מדהים לראות שאדם עסוק כמוך מוצא פנאי לתרום לקהילה ובקביעות."

אבי ואסתר, הוריו של נרי חשבו שיוזמה כה יפה צריכה לקבל את ההערכה המתאימה וגם את הפרסום ברחבי העיר. הם קבעו פגישה עם מנהל מחלקת חינוך בעירייה, ובפגישה ספרו לו על היוזמה הברוכה של הרב נועם, ועל כך שהם עדים להצלחתה. מנהל מחלקת חינוך התרגש מאד והחליט לקיים ערב הוקרה לכבוד הרב. לקראת ערב זה וכהכנה לו ביקר באחד הימים ב'שעת הסיפור' שמקיים הרב נועם

"ילדים יקרים" פנה מנהל מחלקת חינוך לילדי השכונה "מי רוצה לספר לי סיפור אחד ממה ששמע ב'שעת סיפור'?"

כל הילדים הצביעו, כמובן. המנהל הסתפק בשלושה סיפורים, שמע אותם, הודה לילדים ולרב ופנה למשרדו. כשהגיע למשרד לא יכל להתאפק מלשתף את ראש העיר עפולה הממונה עליו.

ערב ההוקרה התקיים. בערב נשא מנה המחלקה דברי תודה וברכה לרב. כמוהו ביקש גם נציג ההורים להודות ולברך. בסוף הערב ביקש גם הרב נועם לדבר.

"ברשות מנהל מחלקת חינוך, ההורים היקרים והאחרונים חביבים – ילדי השכונה שהספקתי להתאהב בהם. ראשית, תודה לבבית לכולכם על הכרת הטוב כלפי. אך בדיוק בנושא זה אני רוצה להבהיר נקודה מרכזית. אינני חושב שעשיתי משהו חריג במיוחד. נראה לי שכל אזרח טוב שהיה נקלע למציאות שעמדה לנגד עיני, בה ילדים מסתובבים ברחובות בחוסר מעש, מתוך שעמום גדול, היה חושב על יוזמה כלשהי שתצמצם את הבטלה ואולי גם תתרום לילדים משהו ערכי. למשל בעל נגריה, יכל להזמין אליו ילדים ולתת להם תעסוקה מועילה."

"הורים וילדים יקרים" ביקש מנהל מחלקת חינוך לחתום את הערב "זכינו השנה ליוזמה מיוחדת, יוזמה חינוכית שהגה וביצע אדם שאין לו כל כך פנאי, אך בראותו את החשיבות שבדבר, מצא את הפנאי. מכל מהדברים ששמעתי, מהילדים ומההורים אני חושב שהרב נועם ראוי לתואר ה'אבא'  של השכונה"

היכן פוגש ערך זה את פרשתנו?

שבט לוי נאמר עליו בפרשתנו: "ויכתוב משה את התורה הזאת ויתנה אל הכהנים בני לוי… ויצו משה אותם לאמר… תקרא את התורה הזאת נגד כל ישראל" – "ויתנה אל הכהנים בני לוי" – "שהם מורי התורה" (אבן עזרא). מאז היה מופקד השבט להוראת התורה בישראל. חשיבות תפקיד זה יש בה לעורר את כל מי שיכול ליזום עשייה רוחנית בסביבתו הקרובה, לקום ולעשות זאת ויבורך על כך.

הצעת דיון

  1. מה הפריע לרב השכונה בחופשת הקיץ?
  2. מה לדעת הרב צריך לעשות כל אזרח טוב שרואה ילדים משועממים?
  3. האם הייתם מצטרפים לחבורת הילדים ל"שעת סיפור"?
  4. אלו רעיונות יש לכם לתעסוקה נכונה בשעות הפנאי של חופשת הקיץ?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.