הסיפור שייך למאמר פרשת ויקהל: שיתוף. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

"תושבים יקרים", כך נפתח מכתבו של ראש העיר באר שבע לתושביו. "מאחר ויש פיגור משמעותי של מספר חודשים בתשלום מסי הארנונה, החלטנו במועצת העיר להפסיק את מתן השירותים לשכונות, עד להסדרת החובות. ההחלטה כוללת: פינוי אשפה ותחזוקת גנים ציבוריים."

התוצאה המעשית של החלטה זו לא איחרה להגיע…ערימות אשפה הלכו וגדלו בצדי המכולות, הביקורים בגנים הצבוריים הלכו ופחתו, עם רבוי האשפה שהצטברה בהם, והתחושה הכללית של התושבים בכל השכונות היתה פחות ופחות נעימה.

"מה עושים?" זו היתה השאלה הנפוצה ביותר בחלל העיר במפגשים אקראיים בין התושבים.

"חברים יקרים, תושבי העיר באר שבע" כך נפתח מכתבו של יוסי, אחד התושבים המשמש בעירייה בתפקיד "מנהל מחלקת שפ"ע (=שיפור פני העיר), האחראית, בין השאר, על פינוי אשפה ותחזוקת הגנים הצבוריים. "עברו שבועיים מאז יצאה ההחלטה של העירייה להפסיק את מתן השירותים הצבוריים לשכונות. עקב כך התכנסנו מספר חברים ליזום מספר פעולות לטיפול בנושא. הנכם מוזמנים לכנס תושבים ביום שלישי הקרוב במתנ"ס 'אחדות' לשמוע על היוזמות וליטול חלק בהן."

יוסי, בהיותו קרוב לנושא מהיבטים שונים, יזם מפגש מקדים של ראשי ועדי השכונות בביתו, במטרה להעלות הצעות לצמצום המצוקה ההולכת וגוברת.

המכתב שהיגיע לכל התושבים ופורסם גם בלוחות המודעות, הביא מאות אנשים לכנס זה עד שאולם המתנ"ס היה מלא "מפה לפה". האוירה בכנס היתה קשה, גם כלפי ההחלטה של העיריה וגם כלפי מי שבגללם כל המצב הזה, תושבים שפיגרו בתשלום המסים.

"חברים יקרים. אלה ההצעות שעלו בישיבות המקדימות של יוזמי הכנס. נעלה את ההצעות להצבעה. ההחלטות שתתקבלנה מחייבות את כולנו, ואם כל חבר ימלא את המשימה שהוטלה עליו, נקוה שהעיריה תחדש בקרוב את מתן השירותים לנו." סיכם יוסי את הערב.

ההחלטות שהתקבלו כללו:

  • צמצום השלכת אשפה ביתית על ידי מיחזור חלק ממנה.
  • קיום תורנות בין דיירי השכונות בניקוי הגנים הצבוריים: כל שכונה תהיה אחראית על הגנים שבשכונה שלה.
  • עידוד חברים להסדיר חובותיהם לעירייה.
  • התנדבות צעירים להפעלת ילדים בשעות הפנאי.
  • פנייה לראש העיר לחדש את מתן השירותים הצבוריים.

כל ההחלטות התקבלו ברוב מוחלט של המשתתפים בכנס. לאחר הכנס, קיים יוסי, יוזם ההתארגנות, ישיבה עם חברי הועד היוזם. הישיבה נפתחה בשבחים ליוסי יוזם ההתארגנות. חברים הביעו התפעלותם מהצלחת הערב וכבר ניגשו לפיזור המשימות בין השכונות.

ראשי הועדים ספרו על חברים שלהם בשכונות השונות שממתינים להוראות שלהם. יש מהם המוכשרים בהפעלות לילדים, אחרים טובים בשיפוצים ועוד.

יוסי סיכם את הישיבה בחלוקת המשימות בין השכונות, ואמר:

"חברים יקרים, ראשית תודתי לכם על היענותכם להשתתף במאמץ הצבורי לטפל במצב הקשה אליו נקלענו. המשימות שקבלנו על עצמנו יתחלקו לשני תחומים: התחום הצבורי יכלול דאגה לצמצום האשפה הביתית וניקוי הגנים. התחום האישי יכלול את הפעילות עם ילדים, פנייה לראש העיר ושיחות אישיות עם בעלי החובות. אבקשכם לאתר כל אחד בשכונתו את המוכשרים והמתאימים ליוזמות בתחום האישי."

במסגרת עבודתו, פוגש יוסי מדי פעם את ראש העיר. הוא שיתף אותו בהתארגנות של הועד היוזם וראש העיר הביע את התפעלותו הרבה.

הועד היוזם החליט להיפיגש מדי שבוע לעדכונים בביצוע המשימות. ראשי ועדי השכונות, חברי הועד הוזם, דווחו על כשרונות יפים שגילו בשכונותיהם ועל נכונות רבה להשתתף במאמץ הצבורי.

יוסי התרשם שחלה התקדמות יפה בביצוע המשימות והחליט לתאם פגישה עם ראש העיר.

"שלום לכולם" פתח ראש העיר את דבריו בפגישה עם הועד היוזם. "מאז הכנס הצבורי שקיימתם לפני כחודש ימים, אני עוקב אחר פעילותכם וגם מדווח על ידי יוסי חברי לעבודה. ברצוני להביע את התפעלותי הרבה מעצם היוזמה ובעיקר מתוצאותיה. לידיעתכם, כמחצית מהחייבים לעירייה הגיעו לגזברות ושילמו את חובותיהם. אני גם מעודכן ביוזמות הנוספות שלקחתם על עצמכם. הילדים פחות משוטטים ברחובות ויותר מבלים בפעילויות שיזמתם. ראו נא, עדיין קופת העירייה ריקה. אני מבקש מכם להמשיך בשיחות האישיות וכבר עכשיו אני קובע פגישה אתכם בעוד חודש ימים לשמוע על ההתקדמות בביצוע המשימה העיקרית הזאת."

לאחר כחודש ימים זומנו שוב חברי הועד היוזם למשרד ראש העיר.

"הבלתי אפשרי בעירנו התבצע!" הכריז ראש העיר בפתח הישיבה. "לא חשבתי שנגיע ליום הגדול הזה. רוב מוחלט של חובות התושבים נפרע. הכל בזכותכם, חברים יקרים. כולי נרגש משמחה ומהתפעלות מההצלחה שלכם. אני גאה בכם ורואה בכם מעתה שותפים מלאים למשימה הכללית של העירייה להביא לשיפור איכות החיים בעיר."

"ברשותך, ראש העיר" פתח יוסי דבריו. "גם אני הופתעתי כמוך מההצלחה. חברי הועד היוזם שהם ראשי ועדי השכונות דווחו לאורך התקופה על כשרונות רבים שגילו בשכונותיהם. חשבתי להציע שלאחר השלמת המשימה הזאת, תפנה העירייה ביוזמה לאיתור בעלי כשרונות שונים מכלל  תושבי העיר, שיתרמו מכשרונותיהם לכלל התושבים."

"הצעה ברוכה בהחלט. אעלה אותה בישיבת בעירייה הקרובה. בינתיים תודה לכולכם"

הצעת דיון

  1. מה לדעתכם תורם שיתוף אחרים בביצוע משימות?
  2. מהו לדעתכם סוד הצלחת המשימה לפרעון החובות לעירייה?
  3. איזה "אוצר" גילו ראשי ועדי השכונות בשכונותיהם?
  4. האם גם לכם יש סיפור על שיתוף במשימה כל שהיא?

קרדיט איור: רז אבירם razshomrata@gmail.com

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.