Share

הסיפור שייך למאמר פרשת כי תשא: מסירות נפש של מנהיג. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

יוסי הוא המדריך השכונתי של שכונת "יפה נוף". עקב התרבות אירועים עם עברות פליליות שהיו מעורבים בהם בני נוער, החליטה העיריה לפתוח מועדון בכל שכונה, כדי להפעיל את בני הנוער בשעות הפנאי בפעילות חיובית. המדריכים עברו הכשרה מיוחדת לפעילות מגוונת ויצירתית עם בני הנוער ויוסי הוא אחד הטובים שבהם.

עם מה מתמודד יוסי?

שכבת הגיל של הנערים אותה מדריך יוסי, היא בגילאי תיכון. רוב התלמידים לומדים במסגרות מסודרות, אך שעות הפנאי הרבות שיש להם מזמינות חיפוש אחר פעילויות שונות, שלא תמיד חיוביות. למשל, לאסוף את עגלות האשפה מפתחי הבתים וליצור מהן שורה ארוכה, "רכבת" ארוכה ה"מטיילת" בשכונה.. או תלישת מודעות מהלוחות הפזורים בעיר.. חלקם אף ביצע מעשים חמורים יותר של השחתת רכוש!

"מה נשמע, חבר'ה?" נוהג יוסי לפתוח שיחתו בפגישה איתם.

"משעמם!"

"האמת? גם לי, אז בואו יחד נעשה משהו מעניין" ואז שולף יוסי רעיון למשחק חברה מאוצרו הטוב, ומכניס אותם אט אט לאוירה שונה.

"תשמע, איזה באסה היתה לי בבית הספר. רציתי רק לסמס לחבר שלי משהו חשוב והמורה החרים לי את הפלאפון…"

"עודד, כבר אמרנו שאחד הכללים כאן הוא שלא "מקטרים" ולא מביאים לכאן בעיות ותלונות. כאן כולנו משחקים ומדברים באוירה טובה" הזכיר יוסי לעודד את חובתו כחבר מועדון.

"לא מדברים על בעיות ותלונות?" לא מדויק. יוסי הוא האחרון שלא ירצה לשמוע על בעיות, אך לא בשעת חברה. להיפך, זוהי בעצם מטרתו, להביא את הנער לאמון במדריך, עד שיראה בו כתובת לשיתוף במצוקותיו שבבית, וכך יוכל יוסי להציע עזרתו.

הסיפור הלילי

בכל שבוע ישנו סיפור אחד לפחות, סיפור קשה שנחשף אליו יוסי ומנסה לפצח אותו ולתרום בו את יכולתו. השבוע היה זה סיפורו של נועם.

"מה אתה חושב שאני פראייר שלו?!", טען נועם בקול באחד משיאי השיחה שלו עם יוסי.

"הירגע, שתה מים, ורק אחר כך תענה לי על שאלה קטנה: למי שייכים האופניים?"

"אז מה, אם האופניים שייכים לו, מותר לו הכל?"

כך התנהלה השיחה או, ליתר דיוק הויכוח, בין יוסי לנועם ביחס לאחריותו של נועם על שלמות האופניים של רונן. נועם מקובע בעמדתו שהוא פטור מלשלם את תיקון האופניים ויוסי מנסה לשכנעו שאינו צודק.

אך זהו החלק הקטן של הסיפור…

במהלך הדיון על האופניים חשף נועם בפני יוסי את מר נפשו, כמה קשים החיים בבית כשאביו חולה, לא עלינו, ועל אמו נופל עול הפרנסה וניהול הבית. הטיול בעיר באופני הספורט של רונן היה לנועם לשחרור מהמתח בבית, ולאגירת כוח לעזרה לאמו בהיותו אח בוגר. השיחה מכאן ואילך עברה מהאחריות לתיקון האופניים והתמקדה במצב בבית.

"אל דאגה, נועם, בעיית תיקון האופניים עלי. מה שאני מבקש ממך הוא להיות בבית האח המרגיע, המגשר, להשרות אוירה טובה בין האחים הקטנים שלך, וכל דבר שתצטרך תפנה אלי בתיאום עם אמא. התנהגות טובה שלך בבית תתרום הרבה לאחים, לאמא ובעיקר להחלמתו של אבא."

השיחות עם נועם נמשכו עד השעות הקטנות של הלילה. יוסי ליווה את נועם הביתה וחזר לסניף להשלים את הלילה בכמה שעות שינה, כיון שהאוטובוס האחרון לביתו כבר עבר…

הצעת דיון

  1. מה הוא תפקידו של יוסי במועדון?
  2. האם לדעתכם חייב היה יוסי להישאר כל הלילה עם נועם?
  3. האם אתם מגלים מסירות לתפקיד אצל יוסי? במה?
  4. ספרו גם אתם על מישהו שגיליתם אצלו מסירות לתפקיד: הורה, מורה, מישהו אחר