ההפעלה שייכת למאמר פרשת מטות: על הפחדה המסוכנת גם לילדים. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמעבירים לילדים את ההפעלה.

 

המורה ציפי היא המורה שלנו לאנגלית בכתה ו' בבית הספר "ראשית" שבפתח-תקוה. היא מלמדת אותנו כבר שנה שניה והשיעורים שלה כל כך נעימים ומעניינים. אתם יודעים מה הכי מיוחד בשיעורים שלה? מה שהכי מיוחד זה שהיא מלמדת אותנו אנגלית בשפה האנגלית! כן כן, היא ממש מדברת איתנו אנגלית במשך השיעור. המורה ציפי חושבת שכך נלמד טוב יותר את השפה הזרה לנו.

כתה ו' היא הכתה האחרונה של ביה"ס היסודי, והמורה ציפי מתייחסת לכך ברצינות רבה. כבר בתחילת השנה היא דברה אתנו והדגישה עד כמה חשוב להשקיע השנה בכל המקצועות ובמיוחד באנגלית, מכיוון שבשנה הבאה אנו נעלה לחטיבת הביניים והלימודים שם יהיו יותר קשים וברמה גבוהה יותר.

לקראת המחצית השניה של הלימודים היתה למורה ציפי שיחה נוספת אתנו. בשיחה היא הבהירה לנו שוב שהשנה הבאה תהיה יותר קשה בלימודי אנגלית ולכן היא פונה אלינו בפעם השנית בבקשה להשקיע מאמץ נוסף. היא אמרה שהיתה רוצה לראות שיפור משמעותי בציון של כל אחד במבחן הקרוב.

מיד לאחר השיחה, כשיצאנו להפסקה, התעורר דיון סוער בין התלמידות בעקבות שיחה זו.

עינת התלוננה: "המורה ציפי מגזימה כבר בהפחדות שלה, כל חודש בערך היא מזכירה לנו כמה קשה יהיה בשנה הבאה!".

חגית הוסיפה: "די, נמאס לי כבר מהלחץ הזה. אני משקיעה מספיק באנגלית, כמה אני כבר יכולה?!"

מלכה ניסתה להרגיע את הרוחות: "בנות, אני רוצה להזכיר לכן שהמנהלת שבחה אותנו בתחילת השנה על ההישגים שהגענו אליהם בזכות המורה ציפי. אתן זוכרות שבכתה ד' הממוצע בכתה באנגלית היה 7? עם ציון שכזה האם יכולנו לחשוב על הרמה שלנו היום? המורה ציפי הצליחה לקדם אותנו לממוצע של 8 ואפילו מחצית מהכתה גם הגיעו ל 9!"

care_bears

דובי אכפת-לי. האם שמנו לב לשמם "אכפת לי"?

מלכה המשיכה ואמרה: "אני חושבת שהמורה ציפי צודקת. היא מפחידה אותנו בגלל שהיא אוהבת אותנו ואכפת לה מאתנו. המורה ציפי באמת רוצה שנצליח ולא נתקשה בלימודים בשנה הבאה. נכון שזה לא נעים כשמפחידים אותך, אף פה מדובר בהפחדה מסוג אחר. הפחדה על מנת שנשתפר. זה קצת מזכיר לי את אמא שלי שלפני שבוע הזהירה אותנו שאם נשב יותר מדי זמן ליד המחשב היא פשוט תנתק אותו למשך חודש ימים."

שמענו את מלכה והחלטנו שנפגש בהפסקה הבאה שוב לדבר בנושא.

שאלות לילדים

מדוע המורה ציפי "הפחידה" את הכיתה? מה היא רצתה שזה יגרום להם?

היא הפחידה אותם כי היא רצתה שהם יתאמצו יותר, שילמדו טוב יותר עכשיו, על מנת שיתמודדו כראוי עם הקושי בשנה הבאה בחטיבת הביניים.

למה עינת וחגית כעסו על המורה ציפי?

כי הן הרגישו שהן כבר עכשיו לומדות ומתאמצות, וההפחדה של המורה ציפי הלחיצה אותן.

דמיינו שאתם תלמידים בכתה זו, האם הייתם מרגישים כמו מלכה או כמו עינת וחגית?

כמובן פה התשובה תלויה בכל ילד לפי תחושתו.

האם אתם חושבים שהמורה ציפי צודקת בזה שהפחידה את הכיתה? אם אתם הייתם מורים, האם הייתם נוהגים כמוה?

תשובה אישית לכל ילד. באופן כללי הכיוון הוא שזו הפחדה לגיטימית, שמטרתה להשיג תוצאות חיוביות.

האם תוכלו לתת דוגמה נוספת להפחדה מותרת מעין זו? למקרה דומה שמישהו מפחיד או מבהיל אחרים על מנת שהם ישתפרו?

תשובה אפשרית מעולמם של הילדים: הורה אשר "מפחיד" את ילדיו כשהוא אומר להם כמה הכביש מסוכן, ומה יכול לקרות אם לא נזהרים חס וחלילה בכביש. פה המטרה כמובן חיובית על מנת שהילדים יזהרו וישימו לב יותר.

אהבתם? שתפו בפייסבוק! Share


קרדיט תמונות: כיתה – Kars4Kids, דובונים – John Trainor