אהבת ה' את עמו

ה' ברא את כל העולם הגדול והרחב, לכל סוגי הדומם, הצומח, בעלי החיים ובני האדם. טבעי מאד שיאהב את כל בריותיו, את יצורי כפיו. אך, מאחר וישנו ייעוד לעולם, ישנה נקודה בעתיד שאליה מצפה הבורא שתגיע האנושות. ככל שהסטייה מכוון זה גדולה, כך צפויה אכזבה ונסיגה ביחס האוהב של הבורא לנבראיו. כמובן, מדובר בנבראים בעלי הבחירה, בני האדם, שכל העולם עומד לשירותם ונדרשים הם רק למלא אחר הוראות בוראם. יוצאי דופן מחוקיות סבירה זו, הם בני ישראל. פסוקים רבים בתנ"ך מתארים את אהבתו של ה' לעמו. פרשת "אחרי מות" מלמדת שגם במצב ירוד, בו ישראל חוטאים, ה' לא מסלק את שכינתו מהם – "הַשֹּׁכֵן אִתָּם בְּתוֹךְ טֻמְאֹתָם" (ויקרא, ט"ז:ט"ז)

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "אהבת ה' את עמו"

קדושת המשפחה

המסגרת האנושית החשובה ביותר בחברה היא המשפחה. בני זוג שזכו להקים משפחה, חשים הם שהגיעו לאחד השיאים הגבוהים ביותר במילוי משאלותיהם, אם לא לשיא הגבוה ביותר. חברה מתוקנת, גם היא רואה בהערכה רבה הקמת משפחה ומבטאת את יחסה החם והתומך בדרכים שונות. פרשת "אחרי מות" מלמדת על קדושת המשפחה: בצד היחס החברתי החם, צריכה החברה לשמור גם על כך שהנישואין בין בני הזוג העומדים להקים משפחה יהיו על טהרת החוקים שניתנו בתורה. חובה זו היא אישית על כל בן או בת זוג הבאים להינשא, אך גם על החברה שצריכה להרחיק ממנה נישואין לא כשרים בין בני זוג. זהו אחד הביטויים של קדושת ישראל ובכך נבדלים אנו מכל העמים.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "קדושת המשפחה"

נזק באכילת דם

אהבת האדם את עצמו מביאה אותו בדרך כלל לחשוב על איכות המזון שהוא מכניס לתוך פיו. לשמחתנו, המודעות לאיכות התזונה הולכת וגוברת ורבים הם הצורכים מזון טבעי, לא מעובד, מה שבסופו של דבר מבשר לנו על  דורות חדשים של בני אדם, בריאים יותר. בצד הבריאות הפיזית, הגופנית, צריך כל אחד לחשוב, ואולי גם לדאוג, לבריאותו הרוחנית, הנפשית. פרשת "אחרי מות" מלמדת שאחד המאכלים המזיקים לנפשו ולנשמתו של האדם הוא הדם. תחילה נשמע לנו הדבר כמיותר, שהרי לרובנו יש דחייה ואף סלידה מאכילת דם, אך המדובר הוא לא רק בדם מרוכז בכלי וכדומה, אלא כוונת התורה להרחיקנו גם מטיפות דם הנמצאות בבשר, ולכן נדרשים אנו לשטוף את הבשר ולמלוח אותו לפני בישולו.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "נזק באכילת הדם"

שכר מצווה – מצווה

"יגעת ומצאת – האמן". כך אומר הפתגם הנפוץ. ידועה השאלה: למה מתיחסת המילה "האמן", האם ל"ומצאת" או ל"יגעת"? בכל אופן, ודאי שללא יגיעה אין סיכוי להשיג דבר וליהנות ממנו. המציאות מוכיחה שככל שהאדם מחובר לנושא עליו הוא מתאמץ ומשקיע כוחותיו, כך יגדל הסיפוק שלו ממנו, מכל הישג שימצא בהמשך דרכו. כך הוא הכלל בחיי המעשה: בחיפוש אחר פרנסה וכל דבר הנצרך בחיים. וישנו גם סיפוק רוחני. פרשת "אחרי מות" מלמדת שישנה הבטחה, שמי שיקיים את המצוות כראוי, יזכה לסיפוק רב מעצם עשייתו. הוא יגיע לסיפוק כה גדול, שלא יצפה לשכר אחר, אלא יראה את שכרו בעצם קיום המצווה: שכר מצווה – מצווה.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "שכר מצווה – מצווה"

חידת המידות

ילדים יקרים, שימו לב.

בחידה שלפניכם רמוזה אחת מארבע המידות שבפרשה. עליכם למצוא איזוהי. בהצלחה.

בדרך כלל אני משחק עם דן חברי

אך הפעם החלטתי לשחק עם אבי שכני

למרות שהוא פחות חבר, וגם מפונק

והנה הפתעה: שמחתי מאד מכל רגע במשחק

 
לעילוי נשמתו ולזכרו הברוך של בן דודתי בנימין בן יצחק הלוי ז"ל