ענוה

האדם מטבעו שואף להתקדם בחיים: לשפר את תנאי חייו, להגיע לתפקיד טוב יותר במקום עבודתו ועוד. שאיפות אלה הן חיוביות. הן נוסכות באדם תקוה מתמדת לעתיד טוב יותר ונובעות מעין טובה, מבטחון שהמצב הנוכחי לא חייב להישאר כמות שהוא, אלא ניתן לשפרו. אך, ישנה מידה אחת שצריכה להיות ברקע של שאיפות אלה – ענוה. אם התפקיד החדש שמוצע לאדם, או רמת החיים הגבוהה יותר שעומדת כאפשרות להשגה, עלולים לגרום לאדם גאוה, כדאי שיימנע ממהלך זה. בפרשת "שמות" מלמדת אותנו התורה על משה רבנו שניסה בכל דרך לברוח מהכבוד, הוא ביטא ענוה רבה.

למאמר המלא וסיפורי ילדים על המידה "ענוה"

אהבת ישראל

אהבה היא ערך בסיסי בכל חברה ומשפחה. לא תמיד היא באה לידי בטוי. ברוב המצבים היא שמורה באיזשהו מקום בלב. כשיישאל מישהו אם אוהב הוא את חברו, יענה בחיוב, אך אם יישאל אחר כך, מה הוא מוכן לעשות עבורו כשמצב חברו בכי רע, אז תתקבל תשובה מתונה ולעתים מאכזבת. פרשת "שמות" מלמדת על אהבת ישראל אמתית, זו הבאה לידי בטוי גדול, הגובל אף בסיכון. משה רבנו עושה דין במצרי הפוגע באחיו מישראל, תוך כדי סיכון עצמי.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "אהבת ישראל"

רדיפת צדק

אף אחד לא אוהב שמרמים אותו. כדי לגלות את צדקתו יהיה מוכן להשקיע הרבה כסף ומאמץ. אך, כשהעוולה לא נוגעת אליו ישירות, אלא התגלתה בחברה, ברחוב, מעטים יהיו האנשים שירדפו צדק ויתערבו להשיב את הצדק למקומו. פרשת "שמות" מלמדת אותנו על משה רבנו שלא יכל לראות עוולה. כשיצא לראות את שלום אחיו, גילה שני מקרים בהם אנשים ניצלו את כוחם להכות את יריביהם. הוא לא יכל לראות זאת והחליט להציל את המוכה בכל אחד מהמקרים, למרות הסיכון הכרוך בכך.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "רדיפת צדק"

אהבת אחים

במסגרת המשפחתית, האהבה היא לא רק ערך חשוב אלא חיוני. חיים משותפים בבית אחד מזמינים חיכוכים וויכוחים על נושאים שונים. פרשת "שמות" מלמדת אותנו על יחס אהבה מיוחד שהיה לאהרן, האח הבוגר, למשה אחיו הצעיר. אהבה והערכה שכדאי היה לאמץ בכל בית, ובכך להשרות אוירה טובה, חמה ונעימה בין כל בני המשפחה. המצווה הידועה "ואהבת לרעך כמוך" מתחילה בתא המשפחתי הקטן.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "אהבת אחים"

חידת המידות

ילדים יקרים, שימו לב.

בחידה שלפניכם רמוזה אחת מארבע המידות שבפרשה. עליכם למצא איזוהי. בהצלחה.

מי לא אוהב ממתקים?

אני אוהב יותר משחקים

אבל את מי הכי אני אוהב,

אפילו שבגללו לי מאד כואב?