כבוד לקודש

עם ישראל תורם להרבה מטרות. במיוחד כשמדובר בהקמת בית כנסת וכדומה. המתרימים למשימות קודש, עושים הכנה רצינית לקראת ההתרמה: מתכננים את המבנה שהם מעוניינים בו, פונים לאדריכל להציע תכנית, חושבים על תכולת המבנה ועוד. פרשת "תרומה" מלמדת אותנו בהרחבה על הכבוד הגדול שצריך ליחס למשכן, למקום שבו תשרה השכינה, בכל הנוגע לחומרים ממנו ייבנו קירות המבנה, הכלים ויתר האביזרים – הכל צריך להיות עשוי מחומרים יקרי ערך: זהב, כסף, נחושת, אבני חן יקרות, נדירות ועוד. למרות שמדובר במבנה המשמש לענין רוחני, חשוב שיהיה מכובד בעיני כל באי המקום, במטרה להשרות אוירה של כבוד למקום זה ויחס של רוממות למי ששוכן בו.

למאמר המלא וסיפורי ילדים על המידה "כבוד לקודש"

נדיבות

מידת הנתינה טבועה בלב כל יהודי. יתרה מכך, כשהוא מביא אותה לידי ביטוי, תחושת הסיפוק שלו מכך גדולה. אכן, בהזדמנויות שונות רואים אנו איך "הלב נפתח" אצל אנשים, כשמתרימים אותם לאיזו מטרה חשובה: לנזקקים, או בהתרמה ציבורית לטובת משימה מסוימת ועוד. פרשת "תרומה" מלמדת אותנו שגם המקום המכובד  והקדוש ביותר לעם ישראל, המתוכנן להיבנות מחומרים יקרי ערך ונדירים, ניתן להשיג את חומריו מתרומות של נדיבי לב. מעניין שהפנייה לעם בנושא זה לא היתה בסגנון של חיוב, אלא של התרמה. הסיבה לכך היא האימון הרב שרוחש ה' ללב היהודי באשר הוא. כל אחד ירצה להיות שותף בבניית המקום הקדוש הזה. היחס לתורם לא ישתנה לפי גודל התרומה, אלא לפי תחושת הלב. לכן מדגישה התורה: "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָהמֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ, תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי" (שמות,כה:ב) 

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "נדיבות"

נאמנות להוראות

אחד התנאים להצלחת ביצוע פרויקט כל שהוא, הוא הנאמנות של העוסקים בו להוראות האחראים. ככל שהיחס של העובדים לפרויקט הוא קרוב, אישי, כן יגדל החשש למעורבות ולחריגה מההוראות. ההתערבות לא תקרה מפני שירצו, חלילה, להזיק, אלא, אדרבה, מתוך תחושת שייכות עמוקה, יתפתו "לנכס" לעצמם זכויות החלטה בפרטים הנוגעים לעיצוב המבנה או לפרטים אחרים הנקרים בעבודתם. פרשת "תרומה" מלמדת אותנו שה' ציווה את משה כבר בשלב התכנון להיות נאמן להוראות: "כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנִי מַרְאֶה אוֹתְךָ, אֵת תַּבְנִית הַמִּשְׁכָּן, וְאֵת תַּבְנִית כָּל כֵּלָיו, וְכֵן תַּעֲשׂוּ."(שמות,כה:ט) הוראה זו חזר עליה ה' מספר פעמים, כדי שחלילה לא יעלה על דעת מי מהאומנים והעובדים לשנות משהו מהתכנון, למרות כוונותיו הטובות.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "נאמנות להוראות"

הדרגתיות בקדושה

המושג "קדושה" מיוחס לתחום הנבדל מחיי יום-יום השגרתיים, החומריים, העוסקים בצרכים הגשמיים של האדם. בעיני רבים הוא מושג שמתיחס לכל דבר רוחני, גם אם ניתן להבחין בהבדלים פנימיים בין הנושאים הרוחניים. למשל, המושגים: בית כנסת, תפילה, לימוד תורה ושבת ניתנים להכללה תחת ההגדרה "קדושה". אך ודאי שכל אחד מהם נבדל מחברו בתחום . שבת היא קדושה בזמן, בית כנסת קדוש במקום, תפילה ולימוד תורה קדושים בדבור. פרשת "תרומה" מלמדת שבמשכן היו דרגות פנימיות בין כלי המשכן, למרות שכולם קדושים ביחס לכלי החול. הבדל זה גרם להבדל בסוגי החומרים מהם נבנה כל כלי. עיון בכלל החומרים של הכלים מראה שככל שהכלי פנימי וחשוב יותר, כך היו החומרים שלו יקרים וחשובים יותר. כך, למשל, היה הבדל בין המזבח הפנימי שעמד בקודש ונעשה מזהב לבין המזבח החיצון שעמד בחצר ונעשה מנחושת.

למאמר המלא וסיפור ילדים על המידה "הדרגתיות בקדושה"

חידת המידות

ילדים יקרים, שימו לב.

בחידה שלפניכם רמוזה אחת מארבע המידות שבפרשה. עליכם למצוא איזוהי. בהצלחה.

כבר זמן רב מצפה המחנכת

לא לראות עוד כיתה מלוכלכת

מחכה וממתינה היום כבר שעה

לתלמיד שיואיל לעשות הפתעה