Share

הסיפור שייך למאמר פרשת כי תבא: לתת דין וחשבון. מומלץ לקרוא את המאמר לפני שמקריאים לילדים את הסיפור.

בבית משפחת לוי יש בדרך כלל אוירה טובה, לא שמחלקים שם כל יום הפתעות או יוצאים כל יום לאירועים… דברים כאלה קורים בבית, אבל, כמובן, לא כל יום. הסיבה לאוירה הטובה בביתם, היא אבא ואמא של המשפחה. למה הכוונה?

בכל בית משתדלים ההורים לחלק ביניהם את המשימות. ויש בהחלט הרבה משימות להורים: קניית מצרכים, בישול, כביסות, נקיון, קניות,תיקונים ועוד. עידו האבא ומיכל האמא ישבו ושוחחו על המשימות האלה וחילקו ביניהם את התפקידים, כך שבדרך כלל כל אחד מההורים מצליח לבצע את המשימות שלו לטובת ולהנאת כל משפחה.

משימת קניית המצרכים שייכת לעידו האבא. הוא גם מטפל בכל ענייני הכספים: החשבון בבנק, תשלומים חדשיים לחברת החשמל, לעירייה ועוד. עידו הוא אדם מסודר ומצליח להביא ברכה הביתה. כלומר, עם המשכורת שהוא מקבל מדי חודש, הוא קונה את המצרכים הדרושים, משלם את התשלומים הקבועים ואף מצליח לחסוך כסף לקניות גדולות לקראת החגים.

בנוסף לכך, יש משהו חשוב אצל עידו, ואולי חשוב יותר. הוא לא סומך על עצמו בניהול הכספים, אלא בכל חודש יושב עם אשתו מיכל ומדווח לה על ההוצאות שהיו, נותן לה דין וחשבון על כל ענייני הכספים שהיו במהלך החודש החולף, ושומע מה דעתה ומנסה להתייעל לקראת החודש הבא.

אמא מיכל, למרות שהיא עצמה לא מתעסקת בכספים (וגם לא כל כך אוהבת…) יש לה חוש טוב לייעץ בנושא זה. כך קרה שלקראת חג סוכות היתה הצעה בעיתון לרכוש מכונת כביסה במבצע, במחיר מוזל, עידו האבא חשב לנצל מבצע זה, כי מכונת הכביסה בבית התקלקלה, אך כשהתייעץ עם אמא מיכל, קיבל את דעתה לוותר על הרעיון. היא אמרה שבדיוק מכונה כזו קנתה שכנה שלהם לפני חודש וכבר התקלקלה. לכן, לא כדאי לרכוש מכונה מהדגם הזה.

עידו הודה מאד למיכל והמשיך לחפש הצעות אחרות לרכישת מכונת כביסה חדשה וטובה. בהמשך השיחה סיפר עידו שיש כעת יתרת זכות גדולה בבנק, כי רכישת המכונה מתבטלת. "אם כך", החליטה מיכל, "אחפש גם אני הצעות למכונת כביסה, אולי נמצא ונספיק לקנות עוד לפני סוכות". התערבותה של מיכל היתה טובה. היא, בחוש הכלכלי שלה, התקשרה לכמה חברות, השוותה מחירים, ובררה את הטיב של כל מכונה. לאחר יום של ברורים טלפוניים חזרה ושוחחה עם עידו.

"נראה לי שאני יודעת איזו מכונה כדאי לקנות".

"יופי! אני סומך עלייך, מיכל".

"אם כך, גש לרחוב הרצל בהקדם, שם יש חנות ואיתם שוחחתי היום וקנה את המכונה".

אכן, מכונת הכביסה שקנתה משפחת לוי היתה טובה ביותר ובמחיר מבצע!.

עידו שמח כל כך ואתו כל המשפחה. כשפגש את דן השכן וסיפר לו מדוע הוא כל כך שמח, הגיב דן ואמר: "תמיד ידעתי שבבית שלכם תהיה הצלחה בקניות. מדוע? כי אתה, עידו, לא סומך על עצמך אלא מדווח על הקניות ומתייעץ עם אשתך מיכל. שיהיו לכם כביסות נקיות וצחורות, אמן!"

 

שאלות לדיון

  1. "לתת דין וחשבון" – מה הכוונה?
  2. מי רגיל במשפחת לוי לתת דין וחשבון?
  3. האם היתה תועלת בנתינת דין וחשבון של עדו למיכל? איזו תועלת?
  4. האם תוכל לתת דוגמה למישהו שנתן דין וחשבון על כספים שהשתמש בהם?